vila eller aktiv vila

Messy

Trådstartare
man hör ju olika från alla...

vissa släpper hästen på bete för att SJÄLV få semester

vissa gör det för HÄSTEN

vissa vilar aldrig hästen, utan kör "aktiv vila"... typ skippar hoppning å hårda dressyrpass i 1månad...

så, vad tycker alla?

min pålle vilade i ett år, sen sattes hon igång lååångsamt i augusti..
från att ha kunnat NADA så kan hon skritta å trava i form, börjat galoppera, åkt på träning själv, åkt till en annan kompis å ridit, bytt stall 3 gånger... hon har varit SÅ underbart duktig å snäll...
gått ca 6dagar/vecka (självklart lugna skritturer, inte 5-6dagar hård dressyr på volten)
trassel med muskler = talar ej för vila, måste hållas igång...
psykiskt och fysiskt så FÖRTJÄNAR hon vila! landa å smälta....

så... aktiv vila eller 3 veckor total-vila?!

under totalvila så skulle hon masseras varannan dag (ca)...

Sv: vila eller aktiv vila

Jag skulle kört aktiv vila men inte så aktiv ;) Typ en lugn och inte så lång promenad efter varje massage och hel vila varannan dag :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 342
Senast: Ida94
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat