Vila efter mat?

MiniLi

Trådstartare
Hur noga är ni med vila efter mat?

Jag brukar tänka att det iallafall ska gå 30-60 minuter mellan mat och lite mer livlig motion/träning, men börjar tycka att det är praktiskt bökigt. Funderar därför på hur ni andra gör och resonerar.. Är det viktigt? Hur länge?

För mig är det kvällsmaten som blir krånglig. Har tidigare gett kvällsmat innan läggdags, men nu med valp i huset har jag börjat servera kring 17-18 senast för att underlätta med rumsrenhet osv och det har känts som ett bra koncept. Jag är dock sjukt kvällstrött och att ge hundarna kvällsmat direkt när jag kommer från jobbet och sedan vänta 30-60 min innan vi ger oss ut för promenad och träning gör att jag lätt blir sittandes och inte kommer iväg alls..
Går och velar kring om jag ska ändra tid för servering av maten eller om det kanske skulle funka att skippa vilan..
Ska bli spännande att höra hur ni tänker och gör :)

Såvida de inte har fått stora mängder ben i portionen så begränsar jag dem inte från normal rörelse. Kräver dock inga ansträngningar av dem och försöker väl vänta nån timme med busrundor i skogen.

Med labben som är rätt högbent och har djup bröstkorg är jag noga. Inte så han måste vara stilla helt, men inga promenader direkt efter och om det är så så inga tokrus utan i koppel.

Eftersom jag har en stor hund av en ras som är känslig för magomvridning så är jag noga med att han ska vila efter maten. Dock brukar jag hellre fodra när vi kommer hem efter att vi varit ute. Har han sprungit hårt, vilket han gör på morgonen när vi är i rastgården, så väntar jag 30 min när vi kommit hem innan jag fodrar, så han hinner varva ned ordentligt, sen får han mat.

Jag ger färskfoder, så redan där är risken mindre. Vanliga promenader funderar jag inte så mycket över, men typ cykling i full fart hade jag inte gjort direkt efter mat eller direkt innan.

Jag tar ingen särskild hänsyn till det när det gäller promenader. Frukost får de innan promenad och kvällsmat efter promenad/träning.

Jag skulle aldrig motionera dem hårt direkt efter mat men vanligt promenader brukar vara ganska lugna.

Inte alls noga. Jag ger färskfoder, ofta ute i samband fysisk aktivitet (träning eller som godis vid inkallning på promenader). Det blir ju lite åt gången men totalt blir det ca halv dygnsportion vid ett promenad/träningspass.

Jag är ganska noggrann. Däremot så tycker jag att koppelpromenader och liknande inte är någon fara. Men rusa, busa och jobba får dom inte göra 1 timme inom måltider. Däremot lite grann eller lite träningsgodis är ju ingen fara.

Jag skulle som någon annan föreslog ge de träningsbara hundarna mat senare. Alt ett litet mål mat tidigt och sen ett mål till senare innan man lägger sig. Valpen kommer väl snart kunna äta senare den med :)

Jag är noga, men inte extrempetig. Eftersom det är mycket prat om att vinthundar lättare får magomvridning än andra raser (har dock aldrig själv träffat någon som pratat om att deras hundar drabbats av det...) så är jag lärd redan från min tid på kenneln att det är petigt.

Hur som helst, när de tävlar LC så står det i PMet att hundarna inte ska äta närmare än 4 timmar innan tävling, just pga risken för magomvridning osv. Vet att @Philosophia är rysligt petig framförallt innan lure coursing och ställer klockan på väckning mitt i natten nästan för att kunna mata hundarna innan tävlingsdag :)

Jag själv tänker mer på att ge lättsmält mat om de ska få rejäl motion, mer än att "inte ge mat". Men då barfar jag och kan lätt variera kosten. Det blir mindre mat på morgonen än på kvällen för att de verkligen ska vila och smälta maten ordentligt, det blir alltid det mest svårsmälta (tex ben, hel kyckling eller vad jag nu hittar på) på kvällen också. Kvällsmaten ger jag alltid efter långpromenaden på vardagarna, vilket med mina varierande arbetstider innebär att kvällsmaten ibland serveras kl 16 och ibland kl 19 eller ännu senare när vi varit iväg på utställningsträning eller roligheter efter jobbet. Om jag vet att det blir väldigt sen kvällsmat så ger jag dock lite större frukost och serveras kvällsmaten tidigt så ger jag ofta något litet pluttigt att tugga på innan vi lägger oss.

Efter att de fått mat kan jag absolut ge mig ut ganska omgående på koppelpromenader. Typ, hundarna äter, jag äter, jag klär på mig och sedan går vi. Det blir ändå en halvtimmes vila efteråt som minst. Rastningrundor runt huset kan jag ta i princip samma sekund som de ätit upp. Mellan mat och kraftigare ansträngning (rejält spring med andra hundar i någon form, cykelturer osv) så vill jag att det går 2 timmar, och som sagt var, inget stort mål mat innan sådana aktiviteter.

Vanliga promenader går vi direkt efter.
Ture vill alltid leka efter maten, hämtar en råtta som vi ska kampa och kasta. Nu är han försiktig i sin lek så jag är inte orolig.

Jag har ju fem bröthögar hemma, och jag är rätt så petig med att vänta iaf en timme innan promenad (vi har nästan aldrig rena koppelpromenader, utan det är lite koppel och mycket lösa) och absolut en timme innan träning där jag vet att det kommer vara lek, kamp och spring.

Mina får (vardagar) frukost runt 06,20 , lunch vid 13-14 och så kvällsmat vid 21-22. Mellan lunch och kvällsmat tillkommer ju träningspass, så där får de ju i sig ätbara belöningar som ett mellanmål :).

Jag är noga, men inte extrempetig. Eftersom det är mycket prat om att vinthundar lättare får magomvridning än andra raser (har dock aldrig själv träffat någon som pratat om att deras hundar drabbats av det...) så är jag lärd redan från min tid på kenneln att det är petigt.

En veterinär som föder upp whippet svarade rätt klokt på det här med mat innan och efter motion.

... endast EN av alla GDV jag träffat ätit ett skrovmål och sen galopperat runt. De flesta andra har käkat middag, knallat runt och ev gått ut och kissat en runda och sen fått symptom. Förhållandevis många kvällstid. Säger förstås inget om hur försiktig man ska vara, och kanske är just medvetenheten om detta vad som gör att vi inte ser så många som ätit i anslutning till fysisk aktivitet som får magomvridning. Så en tidsgräns med förnuft!

GDV=magomvridning
När det händer så har det (enligt denne veterinärs erfarenhet) oftast inte berott på motion innan eller efter mat. Men samtidigt så kan det ju bero på vår medvetenheten om det - kanske framförallt hos oss som har hundar med djup bröstkort och som dessutom går hårt på träning och tävling. Det gör att vi är försiktiga och (kanske?) därmed undviker det hos våra hundar.

Annars gör jag ju som du, med undantaget att jag ger frukosten mitt i natten före hård ansträngning som lure coursing och whippetrace. Sedan kan jag ge energipasta så nära som en timme före och/eller efter start. För samtidigt så behöver de ju energi för att orka. Särskilt mellan loppen behöver de ju något för att återhämta sig.

Med terriern är jag inte supernoga men eftersom alla hundarna får mat samtidigt så blir det samma rutin för henne.
Kortare koppelpromenader efter mat tycker jag är ok, annars får de vila minst en timme efter maten.
Har de ansträngt sig mycket och tränat så får de även vila en stund efteråt innan det blir mat.
Dock äter mina minst tre gånger om dagen varav det största målet på kvällen så det blir automatiskt inte så mycket innan ansträngning.

Valpen är 8,5 månad gammal och den vildaste av de alla, och våra promenader innebär att två av tre (inkl valp) går lösa och då springer de en hel del. Hade det varit lugna koppelpromenader hade jag inte bekymrat mig..

Valpen är 8,5 månad gammal och den vildaste av de alla, och våra promenader innebär att två av tre (inkl valp) går lösa och då springer de en hel del. Hade det varit lugna koppelpromenader hade jag inte bekymrat mig..

Men om den är såpass gammal kanske även den kan få ett mål precis innan ni lägger er? :)

Men om den är såpass gammal kanske även den kan få ett mål precis innan ni lägger er? :)
Jo det går ju, men jag märker att han vandrar omkring mer på nätterna när han äter sent = jag kan inte sova eftersom jag får för mig att han är bajsnödig ;)

Kan de inte äta efter rastning/träning som ni gör när du kommer hem? Då hinner det kanske gå en eller ett par timmar innan ni går på kvällsrastning och går och lägger er.

Jag är rätt petig. Minst en timme innan kortare rastningsrundor, 2-3 timmar innan hård ansträngning och får de skrovmål med ben så vill jag att de ska vila hela natten. Jag ger sista målet ca 21, ibland ännu senare om träningen drar ut på tiden på kvällen. Ingen av hundarna har blivit bajsenödiga mitt i natten ;)

Eftersom jag har en hund som haft magomvridning (och som klarade sig p.g.a min uppmärksamhet) så är jag ganska noga med att inte äta dricka nära inpå eller efter motion. Nu hade inte min tiks magomvridning något att göra med mat/motion i och med att hon åt middag vid 18 och fick symptom vid 23 men jag vågar faktiskt inte ta risken... en magomvridning vill jag aldrig någonsin mer uppleva, det var verkligen det värsta jag varit med om någonsin hittills.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 346
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 576
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025