Vila av Unghästar

Sv: Vila av Unghästar

Lånar knapp*

Inlägget är till anjasonja eller vad hon heter

de tycker inte jag.. skickar du iväg en häst för inridning får hästen under 2-3 månader ridas in och när du får hem hästen kan den skritta trava och galopperar i stabilt unghästform..Oftast har hästen även fått hoppat ett par hinder .( nu pratar jag hbl)

Jag har rådfrågat massor av erfarna inridare och alla säger att jag inte går för fort fram. Utan tvärtom de tycker jag går för sakta fram

Jag har visst tagit de lugnt jag har setat upp en 2-5 minuter och blivit ledd i ridhuset de första veckorna.
Det är dom senaste 6 gångerna som jag ridit som jag provat att ta några travsteg, och för några dagar sedan provade jag bara att ta galoppen vilket hon fattade på en gång...

Hur tycker du man ska rida in?? sitta upp i 1 minut 2 gånger och sedan ska hästen vila 6 månader och sedan sitter du 4 ggr i 3 minuter och hästen ska vila ytterligare 6 månader..Sedan skrittar du 5 minuter 5 ggr och travar 2 ggr och så ska hästen vila 6 månader??

Din häst skulle ju inte vara inriden förrens den är 18 i den takten!:crazy:

Jag skrittar mkt i skogen perfekt för en unghäst att stärka kropp och huvud de får lära sig sätta tassarna på rätt ställe och bygger bra med muskler=)
Jag har fått mkt beröm för mitt fina sätt att rida in jorunn.

Så de går jag på du känner varken mig eller min häst och har ingen aning om vad som är bäst för min häst när de gäller inridning hästar är individer!

Kollar du runt om kring här så ser du massa unghästar som är ridna i 2-3 månader och dom ligger långt före jorunn.
Hoppa på dom ist för att rida sönder hästarna!

Jorunn ska få vila nu i januari men den meningen har du väl hoppat över att läsa.:angel:

Folk får göra vad de vill med sina pållar.. men här efterfrågades ÅSIKTER och detta är min åsikt punkt slut!!!

precis på 10 veckor ska hästen lära sig allt de där och dessutom gå i form.

På hbl ska de hoppa håll i hatten hela 90 cm eller är de 1 meter..
de går på tygeln galopperar och travar hur fint som helst...

Jag har på 8 veckor skrittat på rakt spår ut i skogen eller på en grusväg i snitt 15 minuter per ridlektion.

Jag har travat totalt 200 meter på sin höjd om ens de.
Jag har galopperat ca 15 galoppsteg allt på rakt spår.
Att gå på tygel vet jorunn inte vad de är och ska så inte heller veta än på ett tag.
På dessa bilder i paddocken i en tråd jag har ute nu rider jag på en stooor volt bara för att hon som sitter på sin häst ska kunna fota huffsat om man höll sig på en volt.
Det är första gången jorunn såg en volt med sina hovar..

Att beskylla mig för att rida in min häst för fort är ju löjligt...

Nu ska hon få vila 1 månad och sedan kommer jag ta de lika försiktigt igen under 2 månader och sedan får hon vila igen 1 månad för att då är de vår och då sätter hon troligen igång och växa.
Sedan blir de ridning under sommaren och utbildas för att vila i höst..

Inge konstigt alls med min planering.. finns massa 4½ åringar här som är ridna 1 år och ska ut och tävla i vår.

Min är lika gammal och inte alls så långt utbildad

Personligen tycker jag inte helelr att du går för fort fram... Inget konstigt med att galoppera nder ryttare efter 2 månader om det funkar!

Det jag efter är som du vet en längre vila efter inridningen... Men, där tycker vi som sagt olika och resultatet blir säkert bra iaf.

Tycker gott du kan rida henne lite i form också, det är bara bra. Då bygger hon ju muskler och får ännu lätare att bära dig på rätt sätt under resten av inridningen!

Fast denna metod använder vi sk hbl människor inte oss av och de funkar bra för oss hbl ryttare..

Hästara får vila men inte så mkt som ni ger isisarna vila för oss betyder inte släpp hästarna loss de är vår syns i höst..

Jag tror att skritta ger mkt, att skritta ut i skogen är inte att bara att skritta..
Det ger muskler, hästarna får tänka mkt dels balansen, dels vart de sätter fötterna .

Jag kommer skritta mkt i framtiden då det är de jag gillar mest av allt:love:..

Jag arbetar mina hästar mkt i just skritt..en underskattat gångart som man hör här på dig bla. som inte ens tror på gångarten...:crazy:

En bra utbildning i skritt är A och o enligt mig..
En bärande skritt i bra form där hästen sätter under sig och verkligen arbetar med kroppen är inte en vanlig syn:crazy:

Att växla tempoo i skritt från kort kort till så snabb att traven ligger ett hårstrå ifrån.
Att skritta i sidleds baklänges(rygga) på volt, med böjd halt ut från volten in på volten och helt rakställd.Flytta ut bakdelen framdelen..
Ja tonvis med övningar finns för skritten.

Så skritt är inte onödig där hästen bara får onödig vikt av ryttaren.

Att skritta fram en häst så alla leder och senor muskler och andniingen(pulsen) är uppvärmda tar minst 20 minuter.

Jag kommer att bygga upp jorunn med hjälp av mkt mkt skritt jag kör inte med långa travsträckor eller galoppsträckor..
Jag kör inte med kort uppvärmning ocg sedan intensiv kort träning

Jag ser många som skrittar 8 minuter sedan kör dom galopp i 20 minuter hoppar av och leder runt hästen i 5 minuter..

De är inge ridning för mig de är tråkig ridning..
Jag har inte skaffat häst för jag ska rejsa runt 20 minuter och stressrida.

Jag har köpt häst för långa härliga uteritter med mkt skritt i solskenet.

Jag kör mest travfattningar och avbryter efter några steg just för att kolla så traven sitter att hon vet vad jag vill.
Sen när hon vet vad jag vill kan man börja jobba med traven och galoppen..
Men de är innan de som hon ska få vila som sagt.
Jag har uppnått mitt mål och hållt mig till schemat för inridningen..
Målet var att jorunn skulle innan januari vilan förstå följande..

Igångsättning i skritt
Svänga med hjälp av vikthjälper
stanna
Trava
Galoppera..

Nu kan hon de och jag ska rida i morgon och sen på söndag sedan är de januari och vila=)

Jag tycker påhoppen på mig för tillfälle om att jag går för fort frammot är riktigt tråkigt att behöva få läsa..

De som är så bra är att jag tar inte åt mig eftersom de som känne rmig och följer min inridning stöttar och peppar mig ist.

Nja jag vågar inte rida i form än jag vill att hon får vila nu i januari först...

Hon bygger fint med ryggmuskler för att kunan bära mig genom all skogenridning..Vi håller oss borta från skogsstigarna och rider rakt in i skogen..
Går de att bygga på bättre sätt än så muskler??

Jag vet ju själv när man går rakt in i skogen med hunden och går 1 timme man håller ju på och dör och tungan är kvar i skogen när man kommer ut på grusvägen:D

Så 15 minuter ridning i urskogen 1-2 gånger i veckan har gjort jorunn mer musklad över ryggen..Så pass att min älsklingssadel nu är för trång:cry:

Så de får bli en ny sadel nu efter vilan. ska prova en griffin cob modell för jag är helt nerkärad i griffin...
Skönare sadel har jag aldrig under mina 22 år i sadeln setat i:love:

Personligen tycker jag inte helelr att du går för fort fram... Inget konstigt med att galoppera nder ryttare efter 2 månader om det funkar!

Det jag efter är som du vet en längre vila efter inridningen... Men, där tycker vi som sagt olika och resultatet blir säkert bra iaf.

Tack alltså är jag inte hellt fel ute med inridningen tack tack=)

Ja de är ju de som är så bra när man möter en som inte tycker som en själv..Det som jag respekterar hos dig så mkt är att du kan sägapå ett vänligt sätt..Vi tycker olika men de blir nog bra endå ska du se..

DE värdersätter jag högt hos en person..

:bow::bow:

Du behöver inte överdriva allt Globus.

Jag hoppar inte på dig jag tycker bara att 2 månader är att gå fort fram eftersom hon inte fått någon vila

Den delen av meningen som är understruken och i fet stil tror jag att du missade när du läste mitt inlägg.

Och nej jag känner varken din häst eller dig men jag får väl också utrycka mina åsikter i detta ämnet eller är det endast tillåtet om man håller med dig?

Annars tycker jag att du gjort ett bra jobb med Jorunn och att du är väldigt förnuftig som väntar med tölten ( dog du nu ;) )

För det första så är även jag halvblodsryttare. Har mer dressyridning i mig än islandsridning, faktiskt.

För det andra- skritten är inte onödig. Jag tror på skritten. Skritten ska jobbas. Men på en unghäst jobabr jag hellre skriten från marken- jag komemr åt hästen lika bra men den slipper min vikt. När jag sitter upp jobbar jag lite skritt men fokuserar på det andra. Det blir så lite tid som möjligt som jag sitter och tynger på hästen, men under tiden jag sitter där jobbar vi intensivt.

Jag fokuserar INTE på gångarter nu. Jag fokuserar på muskler och mjukhet.Min häst är ju som sagt ett år yngre än din, därför får han långvila. Kanske hade jag gjort annorlunda om jag hade väntat längre med att rida in honom- men han hade antagligen ändå fått nån månad helt utan ridning efter en intensiv träningsperiod.

Sen måste jag poängtera (som jag gjort tusen ggr på det här forumet innan) att unghästar BEHÖVER gå i form. Ingen kanonform, men de måste lära sig från början att söka sig framåt-neråt och höja ryggen. Då har du mycket gratis sen, och hon lär sig bära dig på ryggmusklerna.
Vi halvblodsryttare rider hästarna i form från början, det fungerar jättebra.

Tycker det är super att du rider ut mycket i skogen, det behöver de små! Men även där kan du locka fram lite form så hon jobbar på rätt sätt. Klart hon bygger muskler av att gå över stock och sten, men inte rätt ridmuskler! Tänk på Ulla Håkansson, hon tränar sina ute i skogen. Så man kan göra både och, då blir det extra kul får både ryttare och häst :)

Tycker iaf det ska bli spännande att se hur det blir i vår, efter hennes vila, och även jag tycker att du är förnuftig som väntar med tölten och som tar det i hennes takt.
Vi får väl helt enkelt uppdatera här hur det går med våra små!

Tack alltså är jag inte hellt fel ute med inridningen tack tack=)

Ja de är ju de som är så bra när man möter en som inte tycker som en själv..Det som jag respekterar hos dig så mkt är att du kan sägapå ett vänligt sätt..Vi tycker olika men de blir nog bra endå ska du se..

DE värdersätter jag högt hos en person..

:bow::bow:

Oh, tack. det var snällt av dig!

Nja jag vågar inte rida i form än jag vill att hon får vila nu i januari först...

Varför vågar du inte rida hästen i form :confused:, tror du att det på något sätt är skadligt att en häst går i rätt form? Du förstår inte meningen med att en häst ska gå i rätt form?

Jo nog vet jag varför en häst ska gå i form..:smirk
Men förstår inte att alla ska ha sådan form hysteri..

Jag tycker inte de är rätt att kräva att Jorunn ska höjja ryggen och trampa under och böjja på nacken efter 2 månader...Dom musklerna har hon inte..

Att gå i form handlar inte bara om att kröka på nacken.:smirk:

Jag bryr mig inte alls vad hennes huvud är idagens läge bara hon tänker frammåt, fokus ligger i det.
Stanna komma i gång svänga få henne att förstå trav kommandot och fatta galopp nu innan vila.. och allt detta fattar hon idag.

Jag vill inte sitta och rida på volt i en paddock för då är jorunn trasig om ett par månader...

De bästa för en unghäst under inridning är att bli riden i skogen de musklar sig så fint där, de sätter under sig på ett naturligt vis .
Man behöver inte alls sitta i paddocken och rama in en unghäst som är halvt inriden till att gå i form.

inte min grej

Man ska passa sig för att hålla på för mkt med tyglarna på en unghäst de kan förstöra deras gångarter.
Vee många som har fina hästar/ponnier med mkt steg som har förstört gången till korta markbundna steg.
Just för dom har börjat alldeles för tidigt med att rida med korta tyglar och fixerat sig på att hästen ska gå i form och sitter och tjuv håller i tyglarna och ramar in hästen helt och hållet..
Hjälper inte de så på med en graman eller snodd:crazy:

Så rider inte jag in min häst..

jorunn rids in med långa tyglar de är så jag rider och de är så jag vill ha min häst.

Du behöver inte vara orolig jag kommer rida jorunn i form men inte efter 2 månader och defenetivt inte innan januari vilan.;)

Jag tycker inte de är rätt att kräva att Jorunn ska höjja ryggen och trampa under och böjja på nacken efter 2 månader...Dom musklerna har hon inte..

Nej det är alldeles rätt att muskler för att gå i form inte finns, MEN man kan lära den unga hästen att sträcka överlinjen utan dessa muskler det går utmärkt utan ansträngning. Det underlättar sen fortsatt ridning, så slipper man ubåtsvarianten när det blir ansträngande.

Man får inte hästen i form genom att sitta och hålla på med tyglarna ..

Jag har en 4åring, han blir 5 i sommar (och ja han är en av dom som ska ut och tävla i vår), honom jobbade jag i en unghäst form tidigt, just för att jag inte ville att han skulle "lära sig" att gå med sänkt rygg m.m.
även om hästen inte är stark nog att gå i en helt korrekt form som dom äldre och mer välutbildade hästarna gör, så kan hästen ändå gå i en ändamålsenlig form.

det är iaf vad jag tycker.

och till trådens ursprungliga ämne, min lilla går nu på vila och har gjort det i 2mån hittills (han är fet :cry: :p) och jag ska börja sätta igång honom i början av februari, kommer då troligtvis ha en mer stabil och mycket glad pojke att jobba med :D :love:

Jorunn sträcker ut sin överlinja utan problem i skogen så förstår inte vad alla bråka på mig för??

Är de bara för jag inte lägger in ridbilder där hon flaschar i ökad trav med huvudet mellan benen:crazy:

När hon går i skogen så måste hon trampa under och flytta över vikten till bakbenen.Hon får arbeta med ryggen på ett så naturligt sätt helt själv utan att jag sitter där och ska störa.
Hon får helt själv hitta sin balans styrka och fundera ut vart de bästa ridvägen är ibland får jag hjälpa henne med 9 av 10 gånger väljer hon de bästa vägen.
Hon får klättra upp och ner för små backar som är i skogen HON älskar deoch JAG älskar de..

Nu rider jag in på detta vis och de funkar hur bra somhelst för mig och jorunn och min tränare tycker de går operhört bra och berömmer mig för att jag tar de så lugnt och att de går så bra=)

Jag gillar inte att rida i en paddock och rider så sällan jag kan i en de är skogen vi ska vara i så varför rida in henne någe annan stans???

Men herrejösses ge er nu:crazy:

JAG RIDER MIN HÄST I FORM sitt inte å bredika för mig hur en häst ska ridas.. jag vet nog hur man gör....

Nä nu lämnar jag denna tråd.....

du skrev ju själv att du inte vill rida henne i form ..
förlåt, men du säger emot dig själv :/

Michis, vi vet väl sedan innan att vissa människor har helt enkelt så bestämda åsikter att det inte är lönt att tjafsa...

Vi gör på ett sätt, hon på ett annat. Vi tror alla att vårt eget sätt är "bäst".
Men, det visar sig väl i fram tiden, antar jag?

Du och jag är ju inte rädda för att lägga ut bild och film på våra små som uppdatering, så får vi se om vår formhysteri och vårat sönder-vilande av pållarna har gett negativa effekter :angel:

Jag tycker iaf att Michis och Muninn's sätt att rida in sina unghästar på är väldigt bra och tror att det kommer resultera i två bra och trevliga rid- och tävlingshästar :)

Att lulla i skogen på långa tyglar är att få hästen att arbeta i en bra unghästform ? :crazy:
Att lära hästen redan från början att det är ok att gå på bogarna ?
Såklart går inte unghästar fritt uppe från bogarna, i form och i flashig trav de första månaderna.
Men att sätta en ram för hästen där den ska hålla sig, ska man nog kunna kräva.

Du skriver att du inte bryr dig om vart hon håller huvudet utan bara fokuserar på att hon går fram. Såklart är ju framåtbjudningen nr 1. men om hon skulle gå som en stjärnkikare och tänka framåt, skulle du tillåta det ?
Att då befästa den formen ?
Det är lite lika med att låta hästen gå som en myrslok på långa tyglar.

Det är jättebra att du skrittar mycket med henne, speciellt ute i skogen i kuperad terräng så hon får ta i, klättra etc. I trav och galopp stärks magmuskulaturen. Tycker inte att du gick för fort fram med henne som galopperade nu efter två månader.

Anledningen till att unghästar vilar är inte att de är trötta fysiska. De är trötta i huvudet.
Fortsätter man rida utan vila går till slut all information in genom ena örat och sedan ut genom andra. Att ge hästen en vila är väldigt rimligt då de har tid att smälta det de har lärt sig och ta till sig. Glömmer gör de aldrig.
Personligen tycker jag att man inte ska hälsa på hästen mer än att man kollar igenom den på sår osv.
Att låta en unghäst gå på vila samtidigt som man lullar i skogen 1-2 dagar i veckan är totalt värdelöst. Då har man liksom missat poängen med vilan. Då kan man lika gärna låta hästen vila i bara en månad och sedan sätta igång den istället för att ha den på vila 2-3 månader och rida några gånger i veckan.

Så tycker jag iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka