Vila av Unghästar

K

Keliprinsen

Hur länge tycker du att min unghäst skall vila nu höst? Om den ens skall vila?
Tacksam för svar:)

Sv: Vila av Unghästar

Precis som Pocahontas säger beror det på hur gammal hästen är, hur mkt den är riden osv. Vi brukar lägga ner lite extra tid på unghästen (unghästarna) när de andra hästarna står på vintervila. Vi brukar då rida dom varannan dag i en månad eller så, sen får de vila några veckor innan man tar upp träningen igen.

/Jenny

Oj de där kommr du få olika svar på.. vissa tycker att de gärna ska få vila minst 6 månader andra inte...

Mitt sto håller på att ridas in nu och när hon kan trav skritt och galopp bra kommer hon få vila helt ifrån arbete men fortfarande ridas i skritt på lång tygel 1-2 ggr veckan i max 30 minuter.

Jag tror inte på konseptet träna upp en omusklad häst för att hux flux ställa av och sedan sätta igång en omusklad häst igen för att återigen ställa av och rida igång..

Givetvis ska den som sagt få vila och koppla av men inte genom att bara gå i hage och skrota i ett par månader.

hon är 4½ år.
Hon kommer få vila helt i 2 veckor då jag är utomland nu i nov/dec.
Då har hon blivit riden i 1½ månad totalt=)

Men de är som sagt vad amn själv tycker och har bäst erfaenhet av

Jag tror inte på konseptet träna upp en omusklad häst för att hux flux ställa av och sedan sätta igång en omusklad häst igen för att återigen ställa av och rida igång..

En häst som går i flock med rejäla hagar tappar inte musklerna för att den inte rids. Dessutom vet jag ingen som ställer av hästen i sex månader... men 1-2 månader är väl inte ovanligt så att hästen får chans att mentalt smälta allt den varit med om.

Min är en väldigt välutvecklad 3½-åring. Satt in honom lite lätt i slutet på sommaren, när jag suttit på honom och styrt i skritt och trav en handfull gånger, ställde jag av honom helt en och en halv månad.
Under den perioden sköt han iväg och började växa och blev överbyggd också...

Satte igång honom igen idag, och han var SUVERÄN :love:.
Precis som jag sett på alla andra hästar jag ridit så har han vilar sig i form...
Satte på ridkapsonen och jobbade honom ltie från marken, alla knappar satt där de skulle. Sen kravlade jag upp och styrde lite i skritt bara.
Tänkte rida honom lite lätt nu under hösten tills vädret blir för dåligt, då får han vila tills det blir ridväder igen.

Sen får vi se vad osm händer nästa år, antagligen så rider jag lite under våren innan jag släpper honom i flock och låter honom gå där till betessäsongen är slut. Ska antagligen till Island över sommaren ändå, och dit kan han ju inte följa med ; ) (Offtopic: Någon som har tips på bra unghästbete...? Isf får ni gärna ge mig ett PM! )

När han komemr hem från betet igen har han nog smält all inridning och mognat ännu mer, och då kan jag börja träna lite mer inför några små lättklass tävlingar när han är fem år.

Det är planen iaf, sen får vi se om vi hålelr oss till den elelr om det blir mer vila. Vi har ju ingen stress precis!

Är förrestne inte alls rädd att det ska försvinna en massa muskler. Hade han varit 20+ så hade jag ju inte ställt av honom i flera månader i sträck... men en unghäst osm man rider lite grann bara hinenr inte få så mkt ridmuskler att förlora. Och när hästne väl har en bra grundkondition och ordentliga muskler, så tappar de inte spec. mycket om de går på bra kuperat bete med hästkompisar.

Min lilleman har ju mer muskler än många äldre hästar jag träffat- bra hagar och hagkompisar skapar bättre muskler än felridning, är min slutsats av det.....

Senast ändrad:

En häst som går i flock med rejäla hagar tappar inte musklerna för att den inte rids. Dessutom vet jag ingen som ställer av hästen i sex månader... men 1-2 månader är väl inte ovanligt så att hästen får chans att mentalt smälta allt den varit med om.

Jag ställde av min unghäst i 10 månader.
Men det var pga hanses omognad och rätt taniga lilla kropp. Han behövde tid att hämta sig efter kastreringen och inridningen osv. Det har gett ett underbart resultat. Helt nöjd med den utvecklingen.

Men ja, detta var Odinn. Jag skulle förmodligen inte göra samma sak med någon annan häst. Men så reds han in som 3 åring med..

De där stämmer inte.. jag har ett sto som inte rör sig mer än nödväldigt hon kan ha en hage på 1888 hektar hon rör sig inte mer för de...

Hon rä unghäst.. likadant med mitt föl rör sig inte mer än vad han behöver..

En häst kans inte muskla sig lika bra som en tävlingshäst muskler.. för då skulel ingen rida häsatr aeller behöva eftersom då kan man ta in sin fullt musklad häst och hoppa upp och tävla på en gång!

detta stämmer ju inte så de betyder ju helt enkelt att häsatr inte alls musklar sig lika mkt av att bara gå i en stor hage;)

Mitt sto har alltid gått i stora hagar inte vill ja kunna påstå att hon är en muskelpaket

En häst kans inte muskla sig lika bra som en tävlingshäst muskler.. för då skulel ingen rida häsatr aeller behöva eftersom då kan man ta in sin fullt musklad häst och hoppa upp och tävla på en gång!

detta stämmer ju inte så de betyder ju helt enkelt att häsatr inte alls musklar sig lika mkt av att bara gå i en stor hage;)

Mitt sto har alltid gått i stora hagar inte vill ja kunna påstå att hon är en muskelpaket

Nu talade vi ju inte om tävlingshästar utan om unghästar som tränats i någon/några månader för att sedan vila. Dessutom jämför många hästarna med människor - men hästar tappar varken muskler eller kondition så snabbt som en människa kan göra.

:bow::bow::bow:

Jag vet inte vad Niela tycker, men när jag ställer av min häst i 2 månader så är det för att han fortfarande är ung och inte ska jobbas så mkt = alltså vet jag att när jag sätter igång honom igen så är det fortsatt försiktig och muskeluppbyggande träning som gäller.

Jag ställer ju inte av honom med tron att jag efter hans vila bara ska kunna hoppa upp och rida en V1-final utan problem? :confused:

Min häst är under uppbyggnad tills han slutat växa och är "klar". Under den tiden ser jag honom som unghäst, och inte tävlingshäst. Därför får han vila vissa perioder, ridas andra perioder, men allting görs i ett uppbyggande och utbildande syfte!

De där stämmer inte.. jag har ett sto som inte rör sig mer än nödväldigt hon kan ha en hage på 1888 hektar hon rör sig inte mer för de...

Hon rä unghäst.. likadant med mitt föl rör sig inte mer än vad han behöver..

Har unghästen många andra unghästar i hagen ?
har fölet många jämnåriga kompisar i hagen?
om svaren på dessa är nej så är det inte så konstigt att dom inte rör så mkt på sig.

Min unghäst (nu 4år) leker som en tok när han går hemma tillsammans med sin stora flock, valackar i olika åldrar. Han rör på sig en hel del i hagen.
Nu när jag är på praktik, så har jag med mig honom och Ási, så dom går i en hage tillsammans.
Så fort den lille försöker leka så får han en arg blick av sin far och då stillar han sig och äter istället.

förstår du vart jag vill komma ?

Han är sex år, vi köpte honom i sommras och då var han inte mycket riden sedan red vi honom regelbundet och tränade honom ett tag. Sedan blev han så väldigt trött frammtung så då la jag in tråden =)
Tack för alla svar, alla har ju olika åsikter men vi beslutade att låta honom vila. Han går i en stor hage med många hästar och rör på sig dagligen, så han har inte tappat så mycket :)

Nu talade vi ju inte om tävlingshästar utan om unghästar som tränats i någon/några månader för att sedan vila. Dessutom jämför många hästarna med människor - men hästar tappar varken muskler eller kondition så snabbt som en människa kan göra.

Om du inte läst alla träningsböckerså står de där att en häst som står mer än 5 veckor behöver sättas i gång lugnt och sansat.
På 5 veckor tappar en häst muskler så att tro att amn efter 5 veckor bara kan sitta upp och rida lika hårt som för 5 veckor är ju idiotik enligt mig.

Sedan har inte jag gämfört en häst med en människa häst är häst och människa är en människa.
Hur vida musklerna på respektive art förändras från maximalt tränad till otränad har jag själv inga vetenskapliga undersökningar på och kan därefter inte heller uttala mig hur stor skillnaden är och vem som tappar snabbast!

Mitt är unghäst och har stooooooooooor hage muperad och med härliga ängar..Hon står och äter gräs springa de gör hon bara inte.. Alla hästar är ju olika och jag har en lugn häst som inte anser sig behöva kuta i 320 knyck i hagen.

Skulle jag ställa av henne i 3 månader skulel hon verkjligen tappa allt...

Hon kommer få sina vila som hon behöver men i omgångar...

Hon ska bla få stå från ridning helt nu i januari i 2 veckor dels kommer ja ej ha tid å rida dels behöver hon vila nu när galoppen sitter.

Men jag kommer endå hantera henne kommer gå ut och gå en sväng någon gång i veckan.Ta ut på gången och borsta och kela lite=)

Sedan efter dessa 2 veckor hel vilning från ridningen kommer jag bara skritta henne i 2 veckor 1-2gånger i veckan...
Så totalt kommer hon få vila 1 månad.

Efter denna månad kommer hon att börja utbildas lite mer.. Vi kommer börja träna för tränare och lagom till juli ska hon återigen få vila samma sak som nu i januari. 2 veckor hel vila 2 veckor bara skritta!

Jag går väldigt lugnt frammåt..Jag har ridit min häst i 2 månader och första gången jag galopperade var den 25 dec.

95% av ridpasset på 10-20 minuter(1-3 dagar i veckan) är skritt så jag vill inte påstå att jag överrider min häst:smirk:

Sedan kan ju hästar få oplanerade vilor typ om ryttaren skadar sig hästen skadar sig så då kan man ju inte rå för att hästen får månader/år av vila..

Men jag tror inte på att rida in i 3 månader och sedan ställa av 6 månader..Då glömmer hästen bort de mesta och man får återigen lära in...

Men jag tror inte på att rida in i 3 månader och sedan ställa av 6 månader..Då glömmer hästen bort de mesta och man får återigen lära in...

En ung häst har ett stor behov av att vila mellan varven, men det är inte kroppen som har det största behovet utan huvudet. Det fungerar som en melon, när man tränar en unghäst så kan det plötsligt slå stopp i inlärningen. Istället för att fortsätta träna vilket kan skapa frustration för hästen, kan en liten vila vara gynnsam. När man då återtar träningen efter vilan, har man plötsligt en pigg, alert och arbetsvillig häst igen. Orsaken är att de måste få smälta information mellan varven, får de inte göra det kan detta skapa rätt stora frustrationer i hästen.

Mitt är unghäst och har stooooooooooor hage muperad och med härliga ängar..Hon står och äter gräs springa de gör hon bara inte.. Alla hästar är ju olika och jag har en lugn häst som inte anser sig behöva kuta i 320 knyck i hagen.

Har hon någon flock då? En ensam islänningar leker inte, har de däremot flera i hagen så brukar de leka enormt. Till och med vår gammelskrutt 21 år gasar i hagen och ger järnet, men det gör han bara när han tillbringar tiden i en flock med flera individer.

Senast ändrad:

Du tog orden ur munnen på mig Boj! : )

Globus: Tror absolut inte att du överrider din häst, hennes kropp skulle säkert klara mer än så. Det är psyket jag tänker på!

Min unghäst rids 1-2 ggr i veckan, men då oftast en kort men intensiv stund. Att bara sitta och skritta på unghästen tror jag inte ger så mycket förutom att man sitter på dess rygg i onödan. Vi skrittar fram, skrittar av och jobbar en kort stund i skritt. Allt annat skrittarbete gör jag från marken.

I sommar ska han ställas av hela sommaren. Först ska han till tränare en månad, sen ska han ut i unghästflock och bara leka, ända till hösten. Då får han smälta allt han lärt sig, stärka sin kropp när han fajtas med de andra ungdomarna, och när jag sen börjar rida igen så är han några månader äldre och klokare, med en bra grund som jag kan "rida vidare" på.

Jag vet att du inte tror ett dugg på den metoden, men den är välbeprövad sedan LÄNGE av hästmänniskor som är mycket duktigare än vad jag är. Jag litar på deras erfarenheter och tror och hoppas att jag om ett år har en ännu trevligare, mognare, starkare, unghäst.

Jag är också av det virket att jag anser att psykisk vila är mycket viktigt för unghästar, och inte bara unghästar utan även vuxna hästar.

I fler fall än man tror kan ex. lösningen på en äldre häst som tappat sugen eller uppvisar andra psykiska problem vara vila. Men jag förespråkar inte vila under en längre tid om den ex. sker i en liten hage med endast en hästkompis, och uppstallning på natten. Utan rätt förutsättningar krävs.

Det gäller dock att se individens behov. Jag har sett tendenser på en 4åring att vara mycket rastlös under sin vila....på gränsen till att visa steriotypier. Detta trots att vederbörande gick i en stor hage med kuperad terräng och massor av lekfulla kompisar i samma ålder. Om det beror på avsaknaden av mental stimulans, eller fysisk stimulans går bara att spekulera i. på en sådan häst måste man tänka om. Kanske är det en typisk "varannan dags" häst som inte trivs att ställas av längre perioder. Som sagt det gäller att prova sig fram och se från häst till häst.

På min egna unghäst har jag tvärtemot sett stora positiva förändringar av längre vila.

Hans 2007 har sett ut så här:
Togs in från flocken i april. Hade då varit "vild" i sina första fem levnadsår.
Försiktig "tamning" april ut. Under tiden stod han uppstallad.
Början av maj uppsutten träning och handhästning mm.
Juni jobbade vi på kravlös ridning i terräng. Tänka framåt. Rida med lösspringande flock osv.
Juli blev det dressyr och grunderna till tölt. Sista halvan av juli sprang han som löshäst över Kjölur. Detta för att knyta ihop säcken och lära sig flockens sista viktiga fostran.

Efter detta släpptes han på fjället där han vilade från 30juli-16okt

Sen åkte han till Sverige. Där vilade han helt och lärde känna sina nya marker och sin nya flock i en månad. Efter det började vi med ledarskapsövningar och enkelt markarbete för att skapa trygghet. Nu vilar han ytterligare en månad för att sättas igång och börja ridas i mitten av jan.

Som du ser har jag gett honom tid att komma tillrätta, både i sitt nya land och i den nya situationen med människor. Vilan har gjort sitt och idag har en otroligt levnadsglad och välmående häst:bump:..

Jag går väldigt lugnt frammåt..Jag har ridit min häst i 2 månader och första gången jag galopperade var den 25 dec.

I mina ögon är det inte lugnt alls eftersom hon inte haft någon vila under dessa 2 månaderna, det är att gå för fort fram tycker jag men jag vet att du inte delar min åsikt om detta.

Att gå från att sitta på hästen till att galoppera på 2 månader är vansinne eller idiotik kanske det heter.

Vad har du läst för böcker?
En häst tappar inte sina muskler av 5 veckor vila, snarare efter 2-3 månader beroende på individen.

I mina ögon är det inte lugnt alls eftersom hon inte haft någon vila under dessa 2 månaderna, det är att gå för fort fram tycker jag men jag vet att du inte delar min åsikt om detta.

Att gå från att sitta på hästen till att galoppera på 2 månader är vansinne eller idiotik kanske det heter.

Det kan jag oxå tycka beroende på individ men till lite OT, ett unghästprov kräver ju att hästen ska gå från ngt hanterad till att gå i grundgångarterna med ev påbörjan till tölt beroende på individen på 10 veckor, så det är inte direkt ovanligt.

självklart har hon en flock har inte alla de???
Min går inte själv;)
Hon har omhon så vill massa hästar och leka med men hon bara inte vill leka.. de finns lugna hästar som inte leker och jorunn är en sån...

Det är tur att vi är olika och gör olika.. och attde går bra för oss åda endå...

Kul att du hittat ett sätt som funkar för dig.. och kul för mig att jag hittat ett sätt som funkar bra för mig och min häst=)=)

Tycker du och jag kan avsluta våran rida eller icke rida pratstund där=)

Jag tackar för mig i denna tråd och önskar er alla andra här inne ett gått nytt år

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka