K
Keliprinsen
Hur länge tycker du att min unghäst skall vila nu höst? Om den ens skall vila?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte på konseptet träna upp en omusklad häst för att hux flux ställa av och sedan sätta igång en omusklad häst igen för att återigen ställa av och rida igång..
En häst som går i flock med rejäla hagar tappar inte musklerna för att den inte rids. Dessutom vet jag ingen som ställer av hästen i sex månader... men 1-2 månader är väl inte ovanligt så att hästen får chans att mentalt smälta allt den varit med om.
En häst kans inte muskla sig lika bra som en tävlingshäst muskler.. för då skulel ingen rida häsatr aeller behöva eftersom då kan man ta in sin fullt musklad häst och hoppa upp och tävla på en gång!
detta stämmer ju inte så de betyder ju helt enkelt att häsatr inte alls musklar sig lika mkt av att bara gå i en stor hage
Mitt sto har alltid gått i stora hagar inte vill ja kunna påstå att hon är en muskelpaket
De där stämmer inte.. jag har ett sto som inte rör sig mer än nödväldigt hon kan ha en hage på 1888 hektar hon rör sig inte mer för de...
Hon rä unghäst.. likadant med mitt föl rör sig inte mer än vad han behöver..
Nu talade vi ju inte om tävlingshästar utan om unghästar som tränats i någon/några månader för att sedan vila. Dessutom jämför många hästarna med människor - men hästar tappar varken muskler eller kondition så snabbt som en människa kan göra.
Men jag tror inte på att rida in i 3 månader och sedan ställa av 6 månader..Då glömmer hästen bort de mesta och man får återigen lära in...
Mitt är unghäst och har stooooooooooor hage muperad och med härliga ängar..Hon står och äter gräs springa de gör hon bara inte.. Alla hästar är ju olika och jag har en lugn häst som inte anser sig behöva kuta i 320 knyck i hagen.
Jag går väldigt lugnt frammåt..Jag har ridit min häst i 2 månader och första gången jag galopperade var den 25 dec.
I mina ögon är det inte lugnt alls eftersom hon inte haft någon vila under dessa 2 månaderna, det är att gå för fort fram tycker jag men jag vet att du inte delar min åsikt om detta.
Att gå från att sitta på hästen till att galoppera på 2 månader är vansinne eller idiotik kanske det heter.