Vila 1-2 dagar i veckan, konstigt?

Sv: Vila 1-2 dagar i veckan, konstigt?

Det är inget konstigt att rida 5 dagar i veckan med 2 vilodagar. Som flera påpekat, beror det dock på om din häst går ute i hage osv, huruvida det är främjande eller negativt för den med 2 "vilodagar".

ang 7 dagar i veckan ridning, så dock beror det helt på vilken typ av ridning, och hur ryttarna rider, om det är konstigt med det.

KL

det råder en stor överskattning ang. att bygga muskler osv, bland svea rikes hobbyryttare. De flesta vet mycket lite om hur man bygger muskler eller skapar kondition på hästen ö.h.t, men man hävdar gärna just detta med muskelbyggandet osv, likväl. Vidare så överskattar man arbetet hästen gör och tror att de tränar hårt. frågar du veterinärer och andra liknande i branschen, så är en timmas hobbyridning om dagen, MOTION - inte träning. det är en viss skillnad : )

Mackan/som misstänker att hon nu retar upp halva sveriges hobby ryttare, men som likväl står fast vid påståendet : )

Senast ändrad:

Vidare så överskattar man arbetet hästen gör och tror att de tränar hårt. frågar du veterinärer och andra liknande i branschen, så är en timmas hobbyridning om dagen, MOTION - inte träning. det är en viss skillnad : )

Mackan/som misstänker att hon nu retar upp halva sveriges hobby ryttare, men som likväl står fast vid påståendet : )

Jag håller med iaf! :D

det råder en stor överskattning ang. att bygga muskler osv, bland svea rikes hobbyryttare. De flesta vet mycket lite om hur man bygger muskler eller skapar kondition på hästen ö.h.t, men man hävdar gärna just detta med muskelbyggandet osv, likväl. Vidare så överskattar man arbetet hästen gör och tror att de tränar hårt. frågar du veterinärer och andra liknande i branschen, så är en timmas hobbyridning om dagen, MOTION - inte träning. det är en viss skillnad

Precis så är det, sedan verkar många ha förmåga att proppa i sina hobbyhästar diverse kraftfoder efter att de har arbetat "hårt".

Tycker det låter väldigt normalt. Min går vanligtvis sex-sju dagar i veckan, men då är bara fem av dem riktiga pass. De andra dagarna är slappdagar. Just nu kör vi varannan dag pga all snö. Blir så tuffa pass med snöpulsning på schemat.

tycker du gör helt rätt. Finns ju ett gammalt sätt att se på unghästar att en 3 åring rids 3 ggr i veckan en 4 åring 4 ggr veckan en 5 åring 5 ggr i veckan, tycker det är en bra riktlinje.

När jag hopptävlade min C-ponny hade hon en vilodag i veckan, sen hopptränade vi en gång och red markarbete kanske två-tre gånger/vecka. Resten red vi ut.

I dagsläget kanske hon inte har vilodag varje vecka under sommarhalvåret, men då är det mest skogsridning som gäller nu. (Hon är 23 år)

Halvblodet rider jag "bara" ca. fyra-fem dagar/vecka, p.g.a. att hon är opererad för osteochondros som föl och inte bör gå hårdare. Då går hon max två dressyrpass, resten ute.

KL
Man törs knappt vara i ridhuset (flera häromkring har rasat) och ute GÅR det inte att träna seriöst. Man får vara glad för det man KAN göra. :-(

KL
Man törs knappt vara i ridhuset (flera häromkring har rasat) och ute GÅR det inte att träna seriöst. Man får vara glad för det man KAN göra. :-(

Varför är det då ingen som skottar taken? Det gjorde ridskolan förra veckan för säkerhetens skull.

Till tråden:

Just nu går våra hästar inte så mycket pga kylan, de klarar sig galant emot -30 men en annan fryser tyvärr för mycket men annars försöker vi få våra att gå varannan dag, de är välmusklade och i bra kondition.

Tycker inte alls ditt upplägg låter fel! Hästen måste få vila för att musklerna ska återhämta sig och byggas upp. Låter verkligen inte bra att de rider varje dag om de tränar lite hårdare och inte bara lunkar i skogen. :(

I mitt stall står det en jättehäst till halvblod som vilar mer mellan träningarna än någon annan häst jag vet, han har de absolut finaste musklerna jag har stött på.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 250
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama