Vila 1-2 dagar i veckan, konstigt?

Bonita4

Trådstartare
Jag har en 5-åring, fyller 6 i år. Jag tränar hoppning/markarbete med honom en dag i veckan, dressyr två dagar i veckan och rider ut två dagar i veckan.

En dag har han som total vilodag, och en dag har han där vi oftast brukar gå en promenad eller kanske longera lite.

De i mitt stall tycker att jag rider honom lite, de rider allihop varje dag, inga vilodagar. Är det bara jag som låter min häst ha vilodagar?! Min häst är dessutom ung också, jag trodde det var vanligt att man gav de vilodagar?

Hur gör ni?

Sv: Vila 1-2 dagar i veckan, konstigt?

Min häst är 11 år och han har minst 1 vilodag. Musklerna behöver vila för att kunna byggas.

En 5-6 åring låter jag vila 1 dag helt och markträna med promenad/skrittur 1 dag/veckan.

Min häst är ett 12 årigt hoppsto i full trim (okej hon är halt idag... men i normala fall) rider jag varierat nästan varje dag, hon står helt och bara har kul med sina hagkompisar en dag i veckan. Ibland 2 dagar i veckan får hon vila.

Alla hästar behöver vila någon dag. Min förra häst jag hade på foder vilade aldrig någon dag om jag inte var riktigt sjuk pga han blev så stel (opererat bakben = markant stel om han vilar) så jag red varje dag men hade 1-2 dagar i veckan då han endast skrittade på långa tyglar i fritt tempo någon timme = vilodag för honom.

Så det du gör är helt normalt och nyttigt. Rid bara varierat och låt honom vila mellan varven så blir det jättebra vilket du redan gör :laugh:

Som MaRomer säger - musklerna behöver vila för att kunna byggas o stärkas.

Jag tycker det låter vettigt som du gör med tanke på att hästen inte är så gammal.
Själv rider jag nog mest alla dagar, om jag kan och vädret tillåter.
Men jag är bara en skogsmulle.:angel:

Det låter fullt normalt för en ung häst, skulle förmodligen inte skada att ta fler vilodagar ex. 2 "rena" vilodagar eller en vilodag och två lättare heller.
Att träna mer skulle jag däremot inte säga låter bra för en ung häst.

Jag brukar alltid försöka lägga 2 vilodagar till min häst också (18 år) kan variera något beroende på dagsform/yttre omständigheter/hur intensiv träningen varit. Då försöker jag alltid i den mån det går inte ha rena vilodagar utan "aktiv vila" ex gå en promenad, ta en kortare skritt-tur, lätt tömkörning o dylikt.
Men det är stoor skillnad mot en unghäst i form av att den unga hästen också behöver vila huvudet

Många med unghäst har en "regel" dom följer, dvs är hästen 3 år rids den 3 ggr i veckan, 4 år, 4ggr i veckan osv.
Jag själv har en 06 som rids 2 dagar vilar en, rids 2 vilar en osv. Det blir 4-5 ggr i veckan. Hon får vila helt 2 dagar. Kan inte låta henne stå mer för då har jag ingen chans att sitta kvar på henne sen.

Många med unghäst har en "regel" dom följer, dvs är hästen 3 år rids den 3 ggr i veckan, 4 år, 4ggr i veckan osv.

Det tycker jag är en ganska bra riktlinje att följa. Att hästen ska aktiveras ungefär lika många dagar som den är år i början.

Mina äldre hästar rids 5 dagar i veckan, jobbas från marken en dag (longering i grimma eller tömkörning) och vilar en dag. Jag tror inte att vilodagen gör hit eller dit för muskelbyggandet, jag skulle lika gärna kunna skritta ut i skogen den dagen. Men de får vila så jag får lite tid över till annat.

3-åringen sitter jag på ungefär 1-2 dagar/veckan när han är igång samt tömkörs 1 dag/vecka. De dagar jag sitter på honom longeras han alltid en kort stund innan.

5-åringen går ungefär 5 dagar i veckan (inkl den dag hon jobbas från marken).

Min vilar minst en dag i veckan. det är inte alls så konstigt så fortsätt så som du gör :) dock vet jag veterinär som har rekomendrat att äldre hästar går även på vilodag men då pratar vi typ skittmaskin eller bara skritt vid hand eller skrittur med sadel.

Nejnej, snarare för mycket än för lite. Jag tycker det låter rätt rimligt. Min 16 åring vilar två dagar i veckan. Han funkar bäst så :)

Min nyblivna sexåring vilar 1-2 dagar/vecka, och kommer troligen att göra hela sitt liv... ;)

Vilodag kan innebära en liten promenad, men eftersom hon går i hagen med en kompis så funkar det även att bara åka dit och mocka utan att få dåligt samvete.

Å andra sidan tror jag ju inte att en häst mår dåligt att gå varje dag heller, så länge man inte sitter och trimmar på volten eller flårider 2 timmar varje dag.

Lagom är bäst!

Alla som har lite dåligt samvete för att hästarna "går för lite" under denna period - upp med en hand! Det är mer om det blir FÖR oregelbundet med vrålträning / "slöeri" jag skulle säga något.

Hej!
Jag tycker det är viktigt att hästen får en vilo dag, om den behöver det. Hur man gör med vilodagar är väldigt inviduelt från häst till häst. Vissa hästar behöver en vilo dag, medan andra mår dåligt av det. Jag tycker du ska testa dig själv och se vad som passar just din häst. :)

Mvh Miranda

jag har ett varmblod på 16(blir 17 iår) år,
hon vilar ca två dagar i veckan, :)

Min/a hästar går normalt fem dagar i veckan + en sag tömkörning om jag hinner. Ibland blir det bara tre dagar pga att jag jobbar mkt. De är välmusklade, pigga o glada o detta fungerar utmärkt. Rider på bana två till tre dagar i veckan o ut i skogen två till tre dagar.

Jag tycker ditt upplägg låter helt normalt, däremot förstår jag inte hur de övriga i ditt stall tänker om de inte ger hästarna någon vilodag alls. :crazy:

alltid vilodagar oavsett ålder. Dom behövs!
undantagsfall sker endast om hästarna pga vädret inte kan gå ute i hagen som dom ska,,,då får dom röra på sig för magarnas skull.

Muskler måste återhämta sig så att ge 1-2 vilodagar/vecka är ju bara till hästens fördel.

Tycker som de flesta andra att ditt upplägg låter sunt. Förutsatt att din häst får gå ordentligt i hage.
Sedan är ju alla hästar individer med olika temperament, skavanker mm som gör att det ena eller andra upplägget passar dem mer eller mindre bra.

Mina hästar brukar ha 1-2 vilodagar/vecka och det styrs av familj, jobb, väder och tävlingar när och hur dessa ligger, i den prioriteringen. Sedan tycker jag det är viktigt med ett varierat arbete tex så tömkör jag gärna 1-2 dagar i veckan, rider dressyr 1-2 dagar, hopp/markarbete 1-2 dagar och resten ut i skogen.
Mina hästar brukar gå ute från 8-17 de flesta dagarna, ibland har de även gått på lösdrift.

Det viktigaste är ju att man har en arbetsvillig häst som vill arbeta och för att upprätthålla det krävs det ett varierat och roligt arbete. Sedan kan det finnas måsten ibland, tex så är det kanske inte så lämpligt med busridning på fältet dagen innan en dressyrträning för min del:angel:. Det passar bättre med en dos tömkörning dagen innan dressyrpasset.

Jag tycker det beror lite på hur man rider och hur man lägger upp träningen.
Jag anser att vilodag följs av en dag med lättare ridning (haft korsförlamningshäst...). Lättare ridning = mest skritt och litegrann i högre gångarter.
Om man då ger hästen vilodag två dagar + lättare ridning 2 dagar så blir det bara 3 "träningsdagar".
Och det funkar ju om man har ett bra upplägg på träningen, ffa hos en yngre häst. Så det inte blir 3 dagar träning i rad menar jag då.

Personligen tycker jag inte det är nödvändigt med rena vilodagar för hästar som står uppstallade/står i små hagar.
Rider man varierat och tar det lugnt mellan träningarna så är det bättre att aktivera dem än att låta dem stå i boxen.
Själv försöker jag ta 1-2 rena skrittdagar i veckan istället för vilodag (men vilodag blir det ibland ändå).

Jag låter min häst vila två dagar i veckan ungefär. Ofta i samband med en lite tyngre träning. Med tyngre menar jag att jag rider i ridhus och därmed även skrittar fram och tillbaka, ca 45 min enkel väg. Hästen i fråga går på lösdrift och jag är därför inte särskilt rädd för att låta honom vila, då hagarna är ca 10 ha stora och han har en massa roliga lekkamrater. Jag försöker lägga upp det så att jag har tre dagar "jobb" varav ett lättare, ett medel och ett hårdare. Sedan vila osv. Jag varierar dessutom min träning väldigt mycket. Vet inte om mitt träningsupplägg är något att hänga i julgranen, men så gör jag iallafall :)

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 250
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama