Viktuppgång - undergång?

L

LillAmi

Här kommer dagens i-landproblem :angel: :

Jag har alltid haft en atletisk kroppstyp, aldrig haft problem med vikten, varit smal och haft en bra matsmältning (även fast jag alltid har varit ganska så duktig på att moffa onyttigheter). Men samtidigt har jag alltid haft en önskan att gå ner i vikt. "Jag vill gå ner 10 kg" är något alla i min omgivning alltid hört mig säga medan de har himlat med ögonen.

Men nu är det som så att jag har bott hemifrån under sommaren. Jag har blivit tvungen att fixa alla mina måltider själv och jag har inte kunnat åka till stallet. Alla mina rutiner har förändrats och all min vardagsmotion som var given innan är ett minne blott. Jag kan inte påstå att jag har ätit så hälsosamt, utan jag har ätit som jag alltid har ätit - nyttigt/onyttigt blandat.
Jag har för första gången i mitt liv gått upp i vikt och det SYNS på mig. Jag har fått betydligt mer underhudsfett på magen och rumpan och min kroppsfixering är värre än någonsin.
Fingrarna på båda händerna räcker inte till för att räkna alla mina sammanbrott pågrund av min viktuppgång och jag har ringt hem flera gånger helt förstörd över det här.

Jag förstår ju att jag måste motionera mer/äta mindre om min nuvarande diet gör att jag går upp i vikt. Jag önskar bara att jag hade varit försiktigare från början med vad jag stoppade i mig för nu är jag rädd att de fettlager jag har lagt på mig på magen och rumpan aldrig kommer försvinna. Alla säger ju hur svårt det är att bli av med vikt just DÄR som kvinna.

Så, min fråga nu då: Har du varit i en liknande situation? Från att ha varit smal med inget "överblivet" fett till att ha lagt på dig ett par extra kilon? Och har du kunnat bli av med dessa fettförråd och fått tillbaka din gamla kropp?

Just nu hatar jag mig själv som ens vågade klaga på mig "gamla" kropp. Jag sitter bara och drömmer mig tillbaka till tiden då jag faktiskt VAR smal.

Hjälp :cry:

Sv: Viktuppgång - undergång?

Kom på att jag postat tråden fel (dumma mig). Så, om nån moderator ser detta så kan ni ju flytta den till ÄU.

Här kommer dagens i-landproblem :angel: :

Jag har alltid haft en atletisk kroppstyp, aldrig haft problem med vikten, varit smal och haft en bra matsmältning (även fast jag alltid har varit ganska så duktig på att moffa onyttigheter). Men samtidigt har jag alltid haft en önskan att gå ner i vikt. "Jag vill gå ner 10 kg" är något alla i min omgivning alltid hört mig säga medan de har himlat med ögonen.

Men nu är det som så att jag har bott hemifrån under sommaren. Jag har blivit tvungen att fixa alla mina måltider själv och jag har inte kunnat åka till stallet. Alla mina rutiner har förändrats och all min vardagsmotion som var given innan är ett minne blott. Jag kan inte påstå att jag har ätit så hälsosamt, utan jag har ätit som jag alltid har ätit - nyttigt/onyttigt blandat.
Jag har för första gången i mitt liv gått upp i vikt och det SYNS på mig. Jag har fått betydligt mer underhudsfett på magen och rumpan och min kroppsfixering är värre än någonsin.
Fingrarna på båda händerna räcker inte till för att räkna alla mina sammanbrott pågrund av min viktuppgång och jag har ringt hem flera gånger helt förstörd över det här.

Jag förstår ju att jag måste motionera mer/äta mindre om min nuvarande diet gör att jag går upp i vikt. Jag önskar bara att jag hade varit försiktigare från början med vad jag stoppade i mig för nu är jag rädd att de fettlager jag har lagt på mig på magen och rumpan aldrig kommer försvinna. Alla säger ju hur svårt det är att bli av med vikt just DÄR som kvinna.

Så, min fråga nu då: Har du varit i en liknande situation? Från att ha varit smal med inget "överblivet" fett till att ha lagt på dig ett par extra kilon? Och har du kunnat bli av med dessa fettförråd och fått tillbaka din gamla kropp?

Just nu hatar jag mig själv som ens vågade klaga på mig "gamla" kropp. Jag sitter bara och drömmer mig tillbaka till tiden då jag faktiskt VAR smal.

Hjälp :cry:

Hur gammal är du? Är du på väg att bli kvinna (mitten, senare tonår), så kanske inte kosthållningen är orsaken utan din viktuppgång helt normal. Fast å andra sidan så vet jag ju inte vad vi talar om. Hur lång är du och vad vägde du före sommaren och vad väger du nu?

När jag själv blev för rund, var efter att jag fött mitt tredje barn. Då hade jag gått upp några extra kilo vid varje barnafödande och plötsligt så var min vikt 10 kg över vad det borde. Jag är inte så lång, så 10 kg är mycket.

Jag märkte det väl inte så mycket själv då viktuppgången gått långsamt. Det var först när jag tittade på kort på mig i bikini rakt bakifrån som jag höll på att baxna. Nu har jag tagit bort 6-7 kg av det och även pendlat ner några kilon ytterligare som jag gått upp. Ett par kilo har jag nu att bli av med därför, men jag känner mig mycket bättre. Trivs bättre i min kläder och med min fysiska form/ork. Vad som krävdes var medveten kosthållning, inte hunger, aldrig hunger, men inte peta i mig godsaker i tid och otid. Mycket fiber och grönsaker och motion. Löptränar regelbundet och det är kul.

Hälsning Maja

Tack för svar. Jag är 19, så jag anser mig själv som fullfjädrad kvinna :P Grejen är att min kropp redan hade hittat mina "rätta kroppstyp" efter puberteten och allt vad det heter. Det är nu, när jag har brutit mitt fleråriga mönster av kost (nyttig ibland och onyttig ibland) och regelbunden motion, som jag har lagt på mig ett par kilon som inte alls ska finnas där.
Jag är lång, 175, och innan sommaren vägde jag 60 kg. Nu har jag lagt på mig 5 kg, vilket kan tyckas som lite att gnälla över men det är just det "extra fettet" som jag är rädd aldrig kommer försvinna.
Så, när du gick upp i vikt satte det sig alltså på rumpan? Men fick du tillbaka din gamla kroppsform efter viktnedgången eller formades det en helt "ny" kropp?
Det är det här jag är rädd för, jag vill ha tillbaka min gamla kropp :|

Jag är i samma situation som du. Sen jag flyttade hemifrån och började jobba 4-skift har kroppen minst sagt lagt på sig några kilon...

Viktuppgång - undergång? Undergång behöver det inte betyda. Vikten är faktiskt inte allt. Det är egentligen ganska absurt att samhället fixerar sig så mycket vid vikten och utseendet. Alla andra egenskaper då? Betyder de ingenting? Vikten får ett ganska stort utrymme i proportion till dess verkliga storlek.

Jag är i samma situation som du. Sen jag flyttade hemifrån och började jobba 4-skift har kroppen minst sagt lagt på sig några kilon...

Viktuppgång - undergång? Undergång behöver det inte betyda. Vikten är faktiskt inte allt. Det är egentligen ganska absurt att samhället fixerar sig så mycket vid vikten och utseendet. Alla andra egenskaper då? Betyder de ingenting? Vikten får ett ganska stort utrymme i proportion till dess verkliga storlek.

Som jag inledde tråden: i-landsproblem.
För mig har vikten, och utseende i helhet, alltid spelat stor roll. Och jag är medveten om att många inte håller med och t o m blir förbannade när jag säger att viktuppgång är likamed undergång för mig. Det har inget att göra med samhällets ideal, utan mina egna ideal. Stort problem, alltså.

Jag har varit i samma situation som du är nu. Men kan säga att det inte berodde på ändrad kosthållning. Jag har alltid varit för smal och det har inte spelat någon roll vad jag vräkt i mig, det har inte fastnat på kroppen ändå.

Men vid 20 så var det stopp, och helt plötsligt så la jag på mig nåra kilon (vilket iofs var helt ok då jag innan varit på gränsen till för smal).

Så i ditt fall kanske det är en kombination av dålig kosthållning och att kroppen får en annann ämnesomsättning runt 19-20.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 913
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
L
Träning fysiskt.. vet inte om tråden hamnar rätt nu men känner att jag bara behöver skriva av mig lite och kanske få några råd av kloka...
Svar
16
· Visningar
1 718
Senast: Kika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama