Viktuppgång på ungkatt

Reykur

Trådstartare
Jag var till veterinären med min lillkille Oscar i dag för att få en reservation på försäkringen avskriven. Han besiktigades utan anmärkning men hon påpekade att hon tyckte han var väldigt liten och tunn för sin ålder, vilket jag också oroat mig för. I dag hade han även gått ned lite sedan senast jag vägde honom. (det rör sig om marginella hekton, men jag gillar det inte i vilket fall.) ¨
Veterinären sa att det kan hända att han fått en skada på tarmen när han hade en maginfektion vid 6 veckors ålder som kan göra att han tar upp näring bara lite lite sämre. Hon sa att om han inte börjar gå upp i vikt så kanske kosten bör läggas om eller att det ev. görs en utredning på honom.

Han är otroligt aktiv, som en ung Devon bör vara. Absolut inte allmänpåverkad på något sätt. Han äter med god aptit och dricker normalt. De flesta säger att det inte är något att oroa sig för, att haon bara inte är i en växtperiod nu men när veterinären påpekar det utan att jag nämnt det borde det väl ändå rubriceras som "inte normalt"? Jag blir oroad att det skulle vara något som står orätt till med honom.

Han äter i runda slängar 400 g Mjau burkmat/dag i bland får han nått mål utbytt mot lite hjärta, någon röra eller kycklingvinge. Utöver det får han fiskleverolja med E-vitamin.

Om han nu inte skulle börja gå upp i vikt, och jag skulle följa veterinärens råd att lägga om hans kost, vad ska jag då lägga om den till? Torrfoder kommer inte in här..

Någon som har åsikter om min fjantighet och hönsmammighet, eller erfarenheter gällande småväxta katter så dela gärna med er :angel:

Sv: Viktuppgång på ungkatt

Jag tyckder det låter som att han äter utmärkt, men vad väger han och hur ser hans viktkurva ut?

Jag hade höjt det totala kaloriinnehållet med fett kött, ägg och ev någon fet mejeriprodukt om han tål det (creme fraishe är ganska milt och uppskattat).

Maja var liten och tunn när hon kom (väldigt liten) och det tog ett bra tag innan hon kom ikapp. Numera är hon fortfarande strl small men ett riktigt litet muskelpaket som väger mer än många större katter.

Det kan ju vara att han ser lite extra tanig ut just nu pga tillväxtperiod och då han tidigare varit sjuk. Jag skulle inte oroa mig än, men det är alltid bra att ha koll på utvecklingen.

Vill du att han ska gå upp i vikt kan du byta ut en del av MJAU:et mot lite fetare och energirikare kött, t.ex kycklingfärs, kycklinglårfilé, lammfärs, hjärta och annat, fast då får du såklart se till att maten i det stora hela blir näringsmässigt komplett.

En av mina katter behövde gå upp i vikt efter diabetes och kronisk tarminflammation och kräkningar av foderallergi, och då gav vi en hel del kyckling och kycklingfärs. Hon fick äta i princip obegränsat, och i början åt hon tills hon nästan sprack. Nu är hon för första gången i hennes 12-åriga liv i perfekt hull och inte längre underviktig.

PS Du menar väl fiskolja och inte fiskleverolja? Det kan nämligen bli lätt för mkt A- och D-vitamin med fiskleverolja.

Nej jag menar fiskolja, slarvfel ^^

Jag har tidigare helt BARF:at mina katter, men den lite äldre missen har fått en envis bakteriestörning efter en magsjuka, som gör att han ännu inte riktigt klarar av det råa som han borde, det är anledningen till MJAU just nu, har svårt att dela på dem när de äter ;)

Sassy: Han väger 1.8 kilo. När jag hämtade honom 17 februari vägde han ganska precis 1 kg då var han 16 veckor. Han gick senare ner hastigt då han blev dålig och uttorkad över en natt. 3 mars vägde han ~900g. För drygt en månad sedan vägde han ~2 kg och nu när jag vägde honom vägde han som sagt 1.8, 7 månader gammal.
Oscar klarar av mejeriprodukter, men inte Rustie. Jag får kanske sticka åt Oscar lite när Rustie inte ser ;) Hur stor mängd CF är rimligt ungefär?

Senast ändrad:

Jag tycker inte du ska oroa dig så länge han är pigg för:
1. Han äter i princip den bästa maten som går att ge honom.
2. Han växer, det är möjligt att han om 3 månader kommer vara en reslig grabb på 3 kg. ;)
3. Han kan vara av den mindre modellen. Min Dobby är fullvuxen och väger 2,7-2,8 kg. Han är liten helt enkelt. Det är även hans mamma.

Det är inte farligt att vara lite mindre och som sagt... han växer fortfarande.

Tack för att du lugnar mig, jag vet att jag egentligen är ganska fjantig :o Han är ju en frisk och kry unge! Som kanske växer upp och blir stor en vacker dag han med ;) Någon bodybuilderbiff som Rustie är tvekar jag dock på att han blir, Han är nog den lilla typen helt enkelt, som Dobby :)

Liknande trådar

Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 252
Senast: Marty
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 275
Katthälsa Alltså hönsmamman är i farten igen. Hur märker man om katten har tandproblem? Vår hane har alltid varit benig och haft svårt att...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: Celija
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar