Viktuppgång för kaninunge

M

mizz

Köpte mig en belgisk jätte, då ca 3 månader, liten och tunn och vägde runt kilot. Hon förlorade sin mor och är uppfödd av en dvärgvädur. Hon har gått upp jättefint, ok att hon inte ligger på de vikter som en ”normal” unge ska av den rasen hon är, men jag är nöjd, hon är ”rund” och vikten kommer förhoppningsvis med åldern. Men nu har det gått lite sämre denna månad, tom minskat i vikt en vecka. Är detta normalt att kaninungar står still ibland med vikten eller ska de gå käpprakt upp. Hon är i dagarna 5 månader och kommit upp i lite över 3 kg.

Sv: Viktuppgång för kaninunge

Gäller detta även stora raser? För min franska vädur gick upp 2-2,5 kg från 5 mån. till "vuxen" ålder. Därför trodde jag att hon kommer att gå upp iaf lite till, men det kanske hon inte gör.

En kanin av jätteras, som fransk vädur eller belgisk jätte, växer längre precis som du själv tror. Min gissning: den hamnar på 5-6 kg!
Den borde vara färdigvuxen vid kanske 8 mån.

En belgisk hare blir inte mer än 4 kg, mellan 3 och 3,7 kg enligt min gamla standard är fullpoängsvikt.

:smirk: Min "lilla" är en belgisk JÄTTE, men hade det varit en belgisk hare så hade jag varit mer än nöjd med vikten.

Jag är mer van vid hästar som växer så jag jämför alltid kaniner med dem. När hon blev lite tunnare och vågen vägra röra på sig så tänkte jag att nu är hon inne i en växtperiod (har för tillf två hingstar som ff skjuter fart lite då o då). Men jag har aldrig läst om kaniner har liknande växtperioder. Vet inte riktigt vad jag ska göra med maten, iom att det är en hona (hakpåsen), vill jag inte överfodra, hellre långsamt och hållbart än broiler. Behöver hon mer mat för att börja växa igen eller är det återhämtning för nästa växtperiod. Avmaskning kanske?
Hoppas ni förstår pladdret, men det var många funderingar som skulle ut.

Oj såg fel var det en jätte :D

Ja då kan hon växa till 8 mån och bli ca 6 kg tung +- men jag hade en kompis som hoppade med sin rödögda jättehona från finland och hon fick hakpåse trots låg ålder och inte överdrivet fet mat. Men hon vägde bara 4,5 kg max :D

Jo, den där hakpåsen förstår jag att den kommer i vilket fall som helst, men i min enfald tror jag eller iaf hoppas :bump: jag att den kanske blir lite mindre.

Min belgiska jätte är ungefär lite drygt ett halvår nu, skulle jag tro. Hon vägde 5 kg för en månad sen. Jag har fått höra av uppfödaren att dom här stora kaninerna växer väldigt långsamt, dom är inte helt färdigväxta förrän vid två års ålder, sa han.
Men vad är en hakpåse??

Nu blev jag avis ;) , vill att min ska oxå ska väga 5 kg. Är det en hona eller hane. Hakpåse är ngt som de flesta (vad jag vet) honor får. Det är vad det låter, en dubbelhaka helt enkelt.

åh, jag vill ha en belgisk jätte! :love:
men en sak undrar jag.. man läser ju bara överallt hur mycket de väger, men hur STORA blir de? liksom, går det att jämföra med någon hundras, eller kan man säga typ "mankhöjd" eller liknande? aldrig sett en annat än på bild ju. :) och samma sak med franska vädurar - hur stora blir de? (vikt vet jag redan..)

Det är en hona jag har. Och nu tror jag att jag vet vad hakpåsen är för nåt - stod ute i boxen idag och tittade på henne och när hon la sej ner fick hon ju en helt gigantisk dubbelhaka! Från öra till öra.. :p
Men hon är jättefin ändå, ser precis ut som en jättestor hare! Hoppas hon aldrig rymmer för då blir hon nog skjuten av jägare.. ;)

Har aldrig mätt mankhöjden på Lisa men min cairnterrier är väl i samma storleksklass ungefär. :D

haha, åh, jag som har en cairn terrier som gillar att jaga kaniner.. ;) en belgisk jätte skulle nog lära honom att låta bli mina ninisar, haha! :p
är belgiska jättar svårare att ta hand om än t ex dvärgvädurar eller hermeliner? blir de lika tama och gosiga? (okej, man kanske inte sitter med en belgisk jätte i knät, men ni fattar nog vad jag menar :p) hur stor plats behöver de? de flesta som har såna inomhus verkar ha dem helt lösa, i alla fall i ett rum..? och är de mycket dyrare än mindre ninisar? :o och en sak till ;) hur högt kan de hoppa tror ni? :D

Har du också cairnterrier! Vad roligt! kan säga att min stora kanin ger sej på hunden om hon tröttnar på henne!
Jag har haft dvärgkaniner förut men jag tycker nog att min belgiska jätte är den trevligaste kanin jag haft, hon är orädd och nyfiken (bits också, men det ska väl gå över :crazy: ) . Alla andra kaniner jag har haft har varit mer eller mindre människorädda, men den här tjejen är riktigt rolig! Och det är klart man ska ha dom i knät, det är
ju massa kanin att krama!
Min kanin och hennes kompis (dvärgvädur) har ung 3/4 av en box som dom bor i.
Har hört att dom är rätt dyra, men vet faktiskt inte. Fick min i födelsedagspresent av uppfödaren. Nån annan som vet vad en belgisk jätte kostar? Skulle vara intressant att höra (har ju en hona ;)

De kostar 500-1000 kr beroende på stam. Finns mest viltgrå men oxå gula och blå. Svart och vit rödögd är ovanligast.
Min kompis hoppade med en som bara blev 4 kg tung i 45 cm klassen. Långsam var hon men rev aldrig! Hon dog tyvärr ung av en varböldsinfektion. Men andra som hoppar med sina går det tyärr inte så bra för de river typ alla hinder. Denna honan var från Finland :)

Jag har haft 3 belgiska jättar och jag tyckte inte så mkt om dem. De var mycket hetsigare i humöret än mina franska vädurar. Men det är ju två helt olika kaninraser, kanske fick jättarna aldrig en chans för att jag tycker så mkt om frallor (har haft säkert 30 såna, nu har jag bara en kvar).

Jag visste inte jättarna var vassare i humöret, trodde i min enfald att stort djur= lugnt djur. Jag hade en fransk vädur som var hur mysig och lugn som helst och ville ha något liknande igen, men med lite omväxling. När min nya var liten var hon görmysig, men nu är hon liknande JennyK:s kanin. Fortfarande är hon mysig men hon är lite för burdus för mitt tycke och smak. Och vill inte tänka på vad som händer om hon kommer lös, väduren tog sig ju ingenstans, hon är ju en racer.

Drucilla: hur tung, gammal, vad för kön, på din?

Min var inte dyr, men så är den väl uppblandad med hermelin :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 386
Senast: snajl
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 844
Senast: lewellyn
·
Övr. Barn Från den 26/11 ( vikt hos BM 73 kg) tills i går har jag gått upp 3 kg. Är inte det lite väl mycket uppgång på så kort tid ? Från att...
2
Svar
21
· Visningar
4 363
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38