viktproblem hos hund

Seabaz

Trådstartare
Min hund tappar väldigt mycket i hull på vintern. Han har aldrig varit tjock eller så men han verkligen RASAR i vikt på vintern och jag ser på honom redan nu hur han börjar falla ur..

Vill ha ett foder med mycket FETT!

Pratade i djuraffären häromdan och hon rekomenderade Royal Canon Sensible (heter det så?), för små hundar.

Nu äter han RC Adult för Minihundar då...

Men så kollar jag på RC´s hemsida och då är det mindre fett i det förstnämnda men att den kanske ska vara mer aptitlig?

Har även fått tips om att blanda i lite tonfisk + olja från burken i maten för att få den mer aptitlig och så.

Min hund har mat framme hela dagen och äter när han vill, så min tanke är väl då att han får en portion på morgon och en på kvällen med tonfisk i men sedan ändå har torrt foder framme hela dagen?


Problemet är att han är en liten hund och kan inte äta hundfoder med för stora bitar att tugga, då äter han bara ett par tre stycken bitar sen tröttnar han verkar det som..

Vad tycker ni? Valpfoder är inget alternativ då huden på honom blir ofräsch. (nakenhund).

Vad tror ni om min plan? och gör man så?
Man kanske ska blanda och ha både vanlig och sensible? Vanlig mat framme hela dagen och sensible med tonfisk 2ggr/dag?

Jag vet ju att han kommer att äta om det är någon gucka i maten men han kan ju bli kräsen också och peta ur det goda..

Sen får man väl börja klä på hunden snart med täcke så att inte så mycket går åt till att hålla värmen.. Jag tror det är det som är störta boven.. För i sommar har han varit jättefin i hullet även om ett par gram till inte skulle skadat....


P8130005.jpg
 
Sv: viktproblem hos hund

Argh, det är nu jag borde veta vad fodret Harry fåt heter. För det har fått honom helt kanon i hullet. Royal canin performance 4800 tror jag att det heter. Högenergifoder.
Våran magra krake som alltid haft lätt att falla ur har blivit kanon i hullet på det fodret! Han som även hade en tendens att kräkas har helt slutat med det sen vi bytte foder. + att hans päls blivit jättefin. Det brukar ju gå att få provpåsar i affären så du kan ju se om han verkar gilla det.
Lilla Julie älskar det, tjuvar mat från Harry så fort hon kommer över. :o
 
Sv: viktproblem hos hund

Nej precis, och min gör som din, äter 3-4 kulor sen vill hon inte ha mera! Dessutom är hon EXTREMT kräsen och jättesvår att få just att äta nått över huvudtaget :crazy: Tyvärr. Så ett bra foder med höga värden är ett måste för min spinkiga lilla dam.

Dock har hon själv valt att äta torrfoder nu i 3 dagar till min stora lycka :D Just nu äter hon oxå Royal Canin fast deras valpfoder för minihundar det är jättebra små bitar. Så det bör inte vara en allt för stor övergång innom samma märke, jag tror hon finner det ganska smakligt, deras foder!

Färskfoder som alla våra andra hundar avgudar över allt annat på denna gjord, fnyser min whippettik åt så det är inget alternativ :cool:
Annars är ju det ett bra alternativ, lite dyrare men där vet man att odm får i sig allt dom behöver iaf och som sagt alla utom min egen som jag känner till älskar färskfoder!

Så tips på aptitretare tages tacksamt emot!! Har testat allt från olika fodersorter "gotti-gotti" till konkuransfodring, inget hjälper :(

Det ända som hon verkligen visar intresse av och verkar störtgilla är torkad blodpudding, kan man föda upp dom på det kanske ;)

Äter din bra i övrigt?
 
Senast ändrad:
Sv: viktproblem hos hund

Swedish petfoods high energy professional är ett bra foder till hundar som behöver gå upp i vikt/har svårt att hålla ett normalhull.

Innehåll

*Råprotein: 32%
*Råfett: 24%
*Kolhydrater: 27%
*Växttråd: 1,5%
*Vatten: 8%
*Mineralämnen: 7,5%
*Selen: 0,5 mg

Omsättbar energi: 17,2 Mj/Kg
 
Sv: viktproblem hos hund

Mellanstora bitar skulle jag säga. Min dvärgpinscher har inga problem alls att äta dom. Något större än bitarna för dvärghundar är dom, men inte störst på marknaden heller. Svårt att säga, jag vet inte vad ni menar med små/stora bitar. Men jag skulle inte kalla dom stora i alla fall. Dvärgpinschern som äter Hills, hennes bitar är betydligt större.
 
Sv: viktproblem hos hund

Lone Star Premium Performance

Råprotein 30 %
Fett 20 %
Fleromättat fett 6,57 %

mmmm men där har du fett och protein

Jag själv använder Lone star adult och lone star heart chocie

http://www.lupus.se/
 
Sv: viktproblem hos hund

Aah! då vet jag hur stora de är ungefär, då vi ger Hill's till våra Bichoner =)!

Det är inte det att hon inte kan tugga sönder dom hon lixom bara tappar aptiten om de är för stora...jag vet inte riktigt om hon tycker det blir övermäktigt eller liknande?!
 
Sv: viktproblem hos hund

Ja, just, är det det fodret som är i mörka säcka tro?! Jag hahr forskat runt på nätet o jämnfört och letat efter alla foder jag kan hitta som innehåller en fetthalt som överstiger 20% så det kan ju vara samma?!

Tror jag skall kika närmre på det för min vovves del iaf! =)
 
Sv: viktproblem hos hund

Du hittar fodret på denna sida. Klicka på fliken övrigt och sedan på länken längst upp till vänster (High Energy Professional 32/24) på den sidan som kommer upp.

De har ju även ett "vanligt" high energyfoder (30/20), som är en svart säck. Det jag skrev om förut är snäppet över det i fråga om råprotein och råfett.
 
Sv: viktproblem hos hund

Mina tanter faller ur på vintern (tunna aktiva whippetdamer), har eukanuba senior och doggy (grön burk). Flera portioner om dagen i små mängder!

Om maten står framme hela tiden blir det ingen upphetsning över att det är matdags = hunden förlorar intresset... Nu slukar de maten under minuten istället för att stå och peta iden superlänge =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp