Viktökning

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare nutte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 713
N

nutte

Jag undrar om någon har nåt bra tips på hur jag ska få min birmahona att äta bättre och gå upp i vikt? Jag tänker kastrera henne men vill inte söva henne när hon är så mager. Det sägs ju att birmakatterna är extra känsliga för narkos, och är hon då så tunn så vet man ju inte.......Hon kan inte dricka grädde, finns det nåt annat man kan ge henne så hon lägger på hullet?

Sv: Viktökning

Jag har tyvärr inget bra svar, men vill gärna "hänga på" frågan eftersom min tanta också är lite mager (inte extremt mager dock).

Vad ger du henne att äta i vanliga fall? RC har en ny smak som heter exigent, "for very fussy cats" :p Jag har inte haft den hemma nu på ett tag men när jag tog hem en provpåse tyckte jag att den slank ner fortare än det vanliga fodret (senior). Tänkte prova att skaffa båda och blanda de två...

Tonfisk brukar annars vara en bra aptitretare med det varierar väl från katt till katt... Någon här på forumet påpekade att det inte är nyttigt att ge för mycket tonfisk pga. tungmetaller...

Andra tips??

Inte ens den laktosfria grädde (Valios)? Det brukar ju vara laktosen som missarna inte tål.

Skaffa provburkar/påsar och se vad hon gillar och bjud på det. Nåt måste det finnas som funkar. Testa och bjud av det du själv äter, av nån anledning så är människomat ofta godare. Du vet, kycklingbitar, fisk, ostkrokar och annat gott.

Hon får lite våtmat på morgonen, men är inte så förtjust så hon slickar oftast bara i sig gelen, sen tar matvraket (min andra katt) resten. RC står alltid framme, har testat den nya för kräsna katter men hon åt inte mer av den......Hon fick smaka lite ur en makrillburk som jag åt en dag (i tomatsås), det var tydligen gott....

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
655
Senast: Joppsa
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: MJLee
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 324
Senast: Marvin
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka