piggelin

Trådstartare
Hur gör man för att bli av med viktnoja? Tänker VÄLDIGT mycket på min vikt, om jag ser tjock ut, har gått upp osv.. Är överhuvudtaget väldigt rädd för allt som har med fetma och ohälsa att göra. Så hur gör ni som har samma problem som jag för att kunna slappna av? Detta tar väldigt mycket energi för mig och det är förstås jobbigt..
 
Sv: viktnoja

Jag vet exakt hur jobbigt det är! Jag är väldigt nojig över vikt och är framförallt ganska äcklad över människor som är riktigt feta, varför jag är rädd för att själv bli det. Jag har löst min situation genom att skapa kontroll över det jag äter och hur mycket jag tränar, absolut inte maniskt utan bara få svart på vitt hur mycket jag äter vs. tränar.
 
Sv: viktnoja

Jag är väldigt nojig över vikt och är framförallt ganska äcklad över människor som är riktigt feta, varför jag är rädd för att själv bli det.

Önskar jag inte tyckte samma, men det gör jag. Alla är ju lika fina, lika värda, men på något sätt mår jag illa och blir rädd att jag också ska gå upp i vikt när jag ser en överviktig kvinna. Och värre blir det de perioder jag inte tränar lika intensivt och äter lite sämre (runt jul till exempel), men försöker varje dag att arbeta på min självkänsla genom att tänka positivt om min kropp. Är en helsosam 38-Medium i kläder och tror inte jag skulle trivas om jag var mindre (är ju rätt van vid mina kurvor och tycker dom är fina!) men det finns ju alltid någon som är smalare, snyggare, mer vältränad. Nyckeln till det hela kanske är att stänga ute all skit om att man ska se ut på ett visst sätt, träna 7 dagar i veckan, inte ha några dagar då man unnar sig lite extra och istället bara njuta av allting i måttlig mängd.

Man blir inte bra på någonting om man inte övar, så börja öva på att tycka om dig själv precis som du ser ut NU :)
 
Sv: viktnoja

Jag funderade på att skapa mig ett anonymt nick för att skriva det du just fetade ;).

Du har ju så rätt egentligen, men jag vet inte riktigt hur jag ska få bort "äckel"-känslan av riktigt feta människor. Folk som är lite överviktiga har jag inget problem med, det är de som är riktigt feta jag inte klarar av, typ som i TV-serien Mike och Molly.

En annan sak jag tänker på som kanske kan hjälpa, är att verkligen läsa på om hur kroppen fungerar, hur fettinlagring funkar, kcal in vs kcal ut.
 
Sv: viktnoja

Finns en bok som heter Kroppspanik som kanske kan hjälpa. Övervikt är ju i sig inte ohälsosamt, utan hur man lever. Äter man bra mat och rör på sig så är det inte farligt att vara överviktigt, vilket många verkar tro.

Samhället är ju så sjukt viktfokuserat. Läser du mycket bloggar med smalhets? Mycket tidningar? Kanske kan du rensa bort lite av det du tar in och byta till de som inte skriver om vikt eller enbart visar upp smala människor.
 
Sv: viktnoja

Finns en bok som heter Kroppspanik som kanske kan hjälpa. Övervikt är ju i sig inte ohälsosamt, utan hur man lever. Äter man bra mat och rör på sig så är det inte farligt att vara överviktigt, vilket många verkar tro.

Samhället är ju så sjukt viktfokuserat. Läser du mycket bloggar med smalhets? Mycket tidningar? Kanske kan du rensa bort lite av det du tar in och byta till de som inte skriver om vikt eller enbart visar upp smala människor.

tack för tipset!läser (tyvärr) mkt såna tidningar ja. Så fort jag ser en löpsedel som har med vikt eller hälsa att göra(och det gör det rätt ofta) måste jag läsa det. köper gärna olika hälsotidningar med. vill egentligen inte bli smalare utan bara rädd för att bli fetare. äter bra mat och tränar måttligt, kan inte påstå att jag är nån kaloriräknande träningsfreak direkt, men det är framförallt då man unnar sig nåt extra som ångesten kommer. det börjar nästan gå så långt att jag undviker att umgås med min pojkväns familj och släkt där det blir mkt onyttigheter och svårt att säga nej.
 
Sv: viktnoja

Finns det någon möjlighet att börja välja bort de tidningarna? Jag har själv gjort det i stor utsträckning, och plockat bort bloggar som triggade min viktångest. För mig hjälpte det faktiskt att gå upp i vikt, även om det kanske inte är något jag rekommenderar generellt. Men det var inte så farligt. Jag känner mig inte så mycket tjockare nu än vad jag kände mig tidigare. Det mesta sitter i huvudet. Jag var rädd att jag skulle bli fet, orörlig och flabbig, men det hände inte alls. Jag gick upp, fick mer ork och gick upp rätt jämnt över kroppen. Enda gången jag verkligen märker skillnad är när jag provar kläder. Annars känns kroppen bra. Det är rätt sjukt, för den enda speglingen av tjockare människor i media man får se är de orörliga flabbiga som helst inte rör ett finger. Typ. Så ser ju verkligheten inte alls ut.
 
Sv: viktnoja

Jag känner ungefär samma sak. Jag är livrädd för att bli tjock! Har väldigt lätt att lägga på mig då jag inte har någon direkt mättnadskänsla och riktigt dålig metabolism. Lyckades lägga på mig 4 kg under två veckors semester i England.:cautious: :meh:

Men det är faktiskt riktigt jobbigt att gå och tänka på det hela tiden.
 
Sv: viktnoja

Precis som när jag först landade i Australien. England och Australien är ju rätt lika när det kommer till mat och matvanor. I affärerna är de "nyttiga" avdelningarna så små att man tror att det är ett skämt. Jag brukar drömma mig tillbaka till Sveriges nyttiga mat, fina råvaror och MÖRKT bröd ibland.. Inte konstigt att jag varenda dag ser kraftigt överviktiga människor på stan när det är så enkelt att välja vitt bröd och snacks fulla av socker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 635
Senast: Takire
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 012
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp