Viktnedgång - pepp & motivation

Inget godis, fika, läsk, bröd, pssta, ris, potatis.

För de allra flesta tror jag att det är bästa sättet att misslyckas med en viktminskning. Alltså att bestämma att det där får jag inte äta. Det blir så svårt och trist att hålla att man ger upp. Mycket enklare att bestämma att det där får jag äta i rimliga mängder.

Men nu är det ju itrim det handlar om, där antar jag att man får äta ganska allsidigt.

Ja precis , har man ätstörning är man ofta bara elak mot sin egen kropp inte andras , upplever att ätstörda människor har full koll på vad som är normalt och inte.
Dessutom brukar ni vara experter på kost och hälsa och kalorier och vill man gå ner är det bara bra :)
Många som behöver gå ner :)

Lite väl mycket hyllande av ätstörda människors "kunskap" här va?

Fast det lär man ju inte tappa några 9 kg på efter 1-2 veckor

Fast det kan du nog glömma ändå. Det går liksom inte att gå ner så mycket - fett - på så kort tid. Lägg till diverse - för kroppen väldigt tuffa - metoder för att förlora stora mängder vätska och siffrorna på vågen kanske tickar neråt, men det är fortfarande varken en sund eller en långsiktig viktnedgång.

Dessutom känns det rent olämpligt att börja diskutera sådana metoder här. Du säger dig inte ha några problem, men det är ju många som läser här. Så bantningshets och bantningstips härrörande grav ätstörningsproblematik kan vi väl snälla skippa.

Och som helt ätstörningsfri men lite tjock o gammal, så vill jag veta hur man gör :o

Ett helt osunt vis jag inte rekomenderar, jag gick upp allt igen på ett par dagar.

Titta hellre på något du kan hålla hela livet.

Jag tror inte på dieter och ''du får inte äta detta'' ist tycker jag det är bättre att lära sig hur mycket man kan äta utan att gå upp men samtidigt kunna äta gott.
Mängder av det du äter ät bättre att kontrollera än _vad_ du äter.
Choklad är helt ok, fast i små mängder:p

Ett helt osunt vis jag inte rekomenderar, jag gick upp allt igen på ett par dagar.

Titta hellre på något du kan hålla hela livet.

Jag tror inte på dieter och ''du får inte äta detta'' ist tycker jag det är bättre att lära sig hur mycket man kan äta utan att gå upp men samtidigt kunna äta gott.
Mängder av det du äter ät bättre att kontrollera än _vad_ du äter.
Choklad är helt ok, fast i små mängder:p

Allt är egentligen ok, det handlar bara om mängden. Jag gick ner 15 kilo av att käka cheeseburgare på Donken

Precis, tyvärr brukar folk bara kontrollaera vad inte hur mycket de äter :)

Exakt. Man kan ju bli smal av att äta exakt vad som helst. Min kompis levde på smågodis och kakor när hon var som sjukast (slutade med inläggning med dropp och en vikt på under 40 kg).
Jag tror att såvida man inte är allvarligt sjuk så kommer man tillslut göra smarta val. Är det värt att äta 100 g choklad om man istället kan äta en rejäl och näringsriktig middag? Typ så. Det är ett val man gör

Jag tror knappast jag är ensam om att ha viktnedgång genom träning & kost som nyårslöfte. Tänkte att vi kan använda tråden till pepp, motivation och uppdatering på resultat.

Jag har signat upp mig på ett itrim-program. Kör ett väldigt strikt kostprogram i 3 månader, första dagen i måndags - så har snart klarat av 5 dagar som hittills har känts som en evighet.

Från invägning har jag 18 kilo att gå ner, min coach säger att jag ska klara det på dessa 3 månader. Jag hoppas hon har rätt!

Någon som har erfarenhet av itrim?
Har också tänkt mig gå ner i vikt, började på julen och har gått ner 1,2kg hittills. Kör på att bara äta mindre helt enkelt, och sen går jag ca 1,5 mil per dag.

@mandalaki, @tornblomma
Jag tycker nog Unafraids lista är ganska vettig. Sedan behöver man kanske inte följa den slaviskt. Det är sant att man kan gå ner oavsett vad man äter och att det beror på mängden. Men det är mycket lättare att stå emot småätande om man ätit en ordentlig lunch som innehåller ägg, kött, fisk eller sojabönor än om man bara äter kolhydrater. Min mamma brukade kalla kolhydrater tomma kalorier just av den anledningen.

@mandalaki, @tornblomma
Jag tycker nog Unafraids lista är ganska vettig. Sedan behöver man kanske inte följa den slaviskt. Det är sant att man kan gå ner oavsett vad man äter och att det beror på mängden. Men det är mycket lättare att stå emot småätande om man ätit en ordentlig lunch som innehåller ägg, kött, fisk eller sojabönor än om man bara äter kolhydrater. Min mamma brukade kalla kolhydrater tomma kalorier just av den anledningen.
Visst blir man mättare av protein men det finns väl inte många som äter bara kolhydrater?

Det var dock inte det jag var ute efter, utan just bara det jag skrev: att så strängt bestämma sig för utesluta det hen räknade upp är för de allra flesta dömt att misslyckas. Det är nog bara nyfrälsta hardcore LCHF-are som klarar det, de flesta andra gör bättre i att äta allt men i rimliga mängder.

"En studie från Köpenhamns Universitet visar att måltider baserade på baljväxter som bönor och ärtor är mer mättande än kött. I studien fick ett 40-tal unga män tre måltider med antingen bönor och ärtor eller kött som protein.
Resultatet? Killarna som åt baljväxter åt 12 % färre kalorier vid sin nästa måltid jämfört med de som ätit kött, dessutom höll sig mättnadskänslan efter måltiden i sig längre. Forskarna tror att en av anledningarna till resultatet är att baljväxter innehåller mer fibrer än kött."

Jag gick ner 15 kg på två månader med Dukan diet. Har gått upp 5 av dessa på ett år då jag har slarvat för mkt med dieten under semestern i somras och fram till nu. Dieten är i 4 faser och i sista fasen äter man som vanligt vilket passar mig då jag vägrar utesluta pasta, bröd mm. Fb gruppen Vi dukanare är suverän med recept osv

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 334
Senast: Nielaa
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål... 2
Svar
22
· Visningar
3 373
Senast: Blomskan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter... 2
Svar
35
· Visningar
5 796
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka