Viktminskning av Isis

G

Gosan80

Hej allihopa där ute. Är det någon som ha ett bra tips hur man får ner en riktigt sommarfest islänning. Vore jätte glad för en massa tips.:rofl:

Sv: Viktminskning av Isis

Som innan, kontrollerat matintag och mycket motion. ut och rid i ojämn terräng, i skog och mark så hästen verkligen får arbeta med hela kroppen. Kan det även bli fina muskler utav istället för fett :idea:

Lösdrift på stora ytor och kompisar att leka med!
Motion och en anpassad foderstat!

Flyttade min tjockis på lösdrift i slutet av juli - vilket har varit jättebra för honom. Han blir finare & finare i kroppen för varje gång jag är där! I dagsläget klarar de sig på det bete som finns - Men sedan kommer de äta hösilage 3 gånger/dag samt en kraftfodergiva på kvällen. För min häst kommer "kraftfodergivan" bestå av Krafft lusernhack - något annat kraftfoder behöver han inte! //Linda

Senast ändrad:

Låt hästen får kontrollerad kvalitativt foder, svält den inte för allt smör i småland. Det ger nämligen en fetare häst under en ganska lång tid, för att därefter rasa ihop som en korthus.

Min pålle har gått på lösdrift i ett år på stor yta och med tre polare. Men det är inte så mycket action under dagarna. Och när man rider honom så är han väldigt svår att få avslappnad och i form. Han är som en fiol sträng. Hur mycket ensilage tycker ni att man ska ge honom under vintern? I våras fick som 5 kg om dagen baserat på 3 tillfällen. Sen fick han bara lite musli när jag ridit honom. Är det bra eller dåligt.

Funkar det att ge lucern till tjocka hästar. Ska man inte ge det till hästar som ska gå upp i vikt?

Vad som ska tillgodoses i hästens foderstat är TS= torrsubstans, hästen har ett behov av minst 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt och dygn sen tillkommer även tillägg för arbete. Detta är grunden för att hästen ska må bra i sin mage, sen behöver den ett intag av Mj= energi alltså bensinen. Därtill behövs protein smrp som är byggstenar i kroppen, detta är viktigt för att hästen ska kunna bygga muskler.

5 kg hösilage låter i mina öron som väldigt lite, men det beror ju också på vilken TS detta grovfoder har. Finns analys?

En tänkbar orsak till spändhet kan vara för lite mat.

Vad som ska tillgodoses i hästens foderstat är TS= torrsubstans, hästen har ett behov av minst 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt och dygn sen tillkommer även tillägg för arbete. Detta är grunden för att hästen ska må bra i sin mage, sen behöver den ett intag av Mj= energi alltså bensinen. Därtill behövs protein smrp som är byggstenar i kroppen, detta är viktigt för att hästen ska kunna bygga muskler.

5 kg hösilage låter i mina öron som väldigt lite, men det beror ju också på vilken TS detta grovfoder har. Finns analys?

Det svåra såhär års, är fortfarande hur mycket de får i sig ute, eftersom gräset fortfarande växer.
Ger en hel del hö, men svårt att räkna ut en exakt foderstat när det ännu finns ett visst bete.

Spändheten tror jag inte beror på för lite mat. Det beror på att han inte litar på ryttaren till 100% när den sitter på ryggen. Han är en helt annan häst när man jobber med honom från marken men blir ett nervknippe me ryttare. Ja det finns analys men tyvärr ha den kommit bort. Men en kompis till mig att det var bra värde på det.

Spändheten tror jag inte beror på för lite mat. Det beror på att han inte litar på ryttaren till 100% när den sitter på ryggen. Han är en helt annan häst när man jobber med honom från marken men blir ett nervknippe me ryttare.

Då är det ju fullt möjligt att det kan handla om utrustningsrelaterade problem, kolla upp så att utrustningen inte börjar påverka med ryttare på då kan man få just den effekten det funkar från marken men inte med ryttare.

Ja det finns analys men tyvärr ha den kommit bort. Men en kompis till mig att det var bra värde på det.

Vad är bra värden? Utan analys vet du just ingenting om fodret, det innebär att man inte vet vilka värden som behövs kompletteras eller undvikas. Någon måste ju ha värdena kvar, man får anta att den har använts till mer än att titta på. Försök att höra efter om någon har satt foderstat efter denna analys, då finns värdena kvar och är användbara. Balansen är oerhört viktig om man vill få till en vikt minskning, hästen måste få mat med bra balans och kvalitet i annat fall får man förmodligen bara ett oönskat resultat.

Betet faller under kategori strå, näringsmässigt innehåller det just inget mer än Mj (energi) finns det några proteiner kvar så är den andelen marginell. Utgå alltså från att hästen får i sig en del energi av detta, försök tillföra smrp (smältbart råprotein) som komplement vilket ofta brister på betet mot höstkanten.

Låt hästen får kontrollerad kvalitativt foder, svält den inte för allt smör i småland. Det ger nämligen en fetare häst under en ganska lång tid, för att därefter rasa ihop som en korthus.

:bow:
Alltid ge en häst regelbunden fodring, det mår den bäst av. Även om den ska banta.

Kontollerat foder är väl egentligen det enda som kan tänkas fungera. Och motion, hur och vad beroende på hur tjock hästen är! Det är inte bra att motionera en jätte tjock häst alldeles för mycket heller. Det sliter för mycket. Är hästen väldigt tjock skulle jag motionera mycket från marken, tömköra i ojämn träng och sådant.

När vi bantade våra hästar i somras gick dom på gräs på dagarna och stod inne vissa nätter. Då fick dom en tuss hö. Dom fick 3 dl hippo basic om dom motionerats en gång om dagen och 5 dl om dom motionerats 2 gånger om dagen. Vi red inte två gånger om dagen utan tömkörde ett pass och red ett pass. Gjorde dock inte så alla dagar.

Betet faller under kategori strå, näringsmässigt innehåller det just inget mer än Mj (energi) finns det några proteiner kvar så är den andelen marginell. Utgå alltså från att hästen får i sig en del energi av detta, försök tillföra smrp (smältbart råprotein) som komplement vilket ofta brister på betet mot höstkanten.

Det har alltid funkat med extra lusern på höstkanten, de ser snygga ut och sväller inte upp som ballonger.

Det har alltid funkat med extra lusern på höstkanten, de ser snygga ut och sväller inte upp som ballonger.

Och det är väl ett utmärkt komplement till dåligt intag av smrp, när hästen börjar svälla och bli rund om buken brukar det bero på för litet intag av smrp.

Denna tråd är något för mig som har en superfet häst idag.
Men hon har dels fått föl och bara gått i en hage och ätit, ätit och sen har hon ätit lite till.

Jag hoppas att hon kommer gå ner naturligt nu när hon blir inriden och får röra på fläska lite =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 009
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka