G
Gosan80
Hej allihopa där ute. Är det någon som ha ett bra tips hur man får ner en riktigt sommarfest islänning. Vore jätte glad för en massa tips.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad som ska tillgodoses i hästens foderstat är TS= torrsubstans, hästen har ett behov av minst 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt och dygn sen tillkommer även tillägg för arbete. Detta är grunden för att hästen ska må bra i sin mage, sen behöver den ett intag av Mj= energi alltså bensinen. Därtill behövs protein smrp som är byggstenar i kroppen, detta är viktigt för att hästen ska kunna bygga muskler.
5 kg hösilage låter i mina öron som väldigt lite, men det beror ju också på vilken TS detta grovfoder har. Finns analys?
En tänkbar orsak till spändhet kan vara för lite mat.
Vad som ska tillgodoses i hästens foderstat är TS= torrsubstans, hästen har ett behov av minst 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt och dygn sen tillkommer även tillägg för arbete. Detta är grunden för att hästen ska må bra i sin mage, sen behöver den ett intag av Mj= energi alltså bensinen. Därtill behövs protein smrp som är byggstenar i kroppen, detta är viktigt för att hästen ska kunna bygga muskler.
5 kg hösilage låter i mina öron som väldigt lite, men det beror ju också på vilken TS detta grovfoder har. Finns analys?
En tänkbar orsak till spändhet kan vara för lite mat.
Spändheten tror jag inte beror på för lite mat. Det beror på att han inte litar på ryttaren till 100% när den sitter på ryggen. Han är en helt annan häst när man jobber med honom från marken men blir ett nervknippe me ryttare.
Ja det finns analys men tyvärr ha den kommit bort. Men en kompis till mig att det var bra värde på det.
Låt hästen får kontrollerad kvalitativt foder, svält den inte för allt smör i småland. Det ger nämligen en fetare häst under en ganska lång tid, för att därefter rasa ihop som en korthus.
Betet faller under kategori strå, näringsmässigt innehåller det just inget mer än Mj (energi) finns det några proteiner kvar så är den andelen marginell. Utgå alltså från att hästen får i sig en del energi av detta, försök tillföra smrp (smältbart råprotein) som komplement vilket ofta brister på betet mot höstkanten.
Det har alltid funkat med extra lusern på höstkanten, de ser snygga ut och sväller inte upp som ballonger.