Viktmåttbanden

Sv: Viktmåttbanden

inte så tillförlitliga enligt viktbandet ska mitt halvblodsto väga ca 480 kg men enligt vågen på ATG kliniken väger hon 600 precis... hon är mycket lång häst så det är där vikten ramlar på henne, sen är hon rätt smal och inte så stor över bröstet.
Det finns mått som fungerar bättre som man räknar ut, de finns tex i boken hästhållning i praktiken.
Sen kan du få ett hum om vad hästen väger men det hummet kan man nästan räkna ut själv... = c-ponny runt 350 kg liten häst ca 450-500 kg stor häst ca 500-600 kg...

själva vikten kanske inteär så exakt, men poängen är ju att veta om hästen går upp eller ner i vikt, inte det exakta vikten, och till det funkar det utmärkt!

Precis!!Vi väger en av tävlingsponnyerna varje vecka för att kolla att han håller vikten.

inte så tillförlitliga enligt viktbandet ska mitt halvblodsto väga ca 480 kg men enligt vågen på ATG kliniken väger hon 600 precis... hon är mycket lång häst så det är där vikten ramlar på henne, sen är hon rätt smal och inte så stor över bröstet.
Det finns mått som fungerar bättre som man räknar ut, de finns tex i boken hästhållning i praktiken.
Sen kan du få ett hum om vad hästen väger men det hummet kan man nästan räkna ut själv... = c-ponny runt 350 kg liten häst ca 450-500 kg stor häst ca 500-600 kg...

men då låter det som att den vikten jag fått fram på min kan stämma rätt bra alltså.

tack!:bow:

På mitt connemarasto så diffade det 10kg mellan måttband och våg. 475 enl måttbandet och 485kg på våg.

Enligt viktbandet skulle mitt sto väga 570kg men ATG vågen visade 644kg, inte så jättestor marginal men ändå. Funkar som sagt bra om man bara vill kolla viktförändring.

Viktmåttbanden är ju anpassade efter "den ideala medelhästen", så om man har en häst som skiljer sig från det på något sätt; längre/kortare rygg, grovt byggd, tunnt byggd osv, så stämmer det inte exakt.
Men som många säger, det är ett bra sätt att hålla koll på viktförändringar. Dessutom roligare än med vanligt måttband :p

Hur kan man mäta med vanligt måttband? :P

Det finns band som ser ut som måttband som är till för kor och hästars vikt. då man mäter precis bakom manken och får fram en ca vikt på hästen. Finns att köpa nästan överallt i hästaffärer.

Nog vet jag det. Men jag syftade på att sthu skrev "dessutom roligare än med vanligt måttband" och då undrade jag lite sarkastiskt hur man kunde mäta med ett vanligt måttband. Fick dock inget svar..

För mått med vanligt måttband

Mått A
Första mätningen görs från manken hela vägen runt hästens mage och upp till maken igen på andra sidan. Se till att måttbandet dras så nära frambenen som möjligt, du skall INTE mäta detta mått på samma ställe som du normalt har sadelgjorden. Skriv ner resultatet i centimeter.

Mått B
Nästa mått skall göras från bogspetsen till "bakre punkten på skinkan" (stå strax framför bakbenen och titta mot svansen). Du skall låta måttbandet följa tätt längs med hästens konturer hela vägen - sträck INTE på bandet så att det inte följer konturerna. Skriv ner resultatet i centimeter.

Beräkning
Vikt = (A x A x B)/11877

Exempel (ingen riktig häst): A=180 cm B=140 cm

180 x 180 x 140 = 4 536 000

4 536 000 / 11877 = 382 kg

Jag har provat måttbandet med vikt skrivet på bandet på min 178 cm höga halvblods häst och engligt det så väger han över 1 ton... :rofl: Så nej, det är inte speciellt tillförlitligt om man inte har den typ av häst som måttbanden är utmätta på.

För mått med vanligt måttband

Mått A
Första mätningen görs från manken hela vägen runt hästens mage och upp till maken igen på andra sidan. Se till att måttbandet dras så nära frambenen som möjligt, du skall INTE mäta detta mått på samma ställe som du normalt har sadelgjorden. Skriv ner resultatet i centimeter.

Mått B
Nästa mått skall göras från bogspetsen till "bakre punkten på skinkan" (stå strax framför bakbenen och titta mot svansen). Du skall låta måttbandet följa tätt längs med hästens konturer hela vägen - sträck INTE på bandet så att det inte följer konturerna. Skriv ner resultatet i centimeter.

Beräkning
Vikt = (A x A x B)/11877

Exempel (ingen riktig häst): A=180 cm B=140 cm

180 x 180 x 140 = 4 536 000

4 536 000 / 11877 = 382 kg

Jag har provat måttbandet med vikt skrivet på bandet på min 178 cm höga halvblods häst och engligt det så väger han över 1 ton... :rofl: Så nej, det är inte speciellt tillförlitligt om man inte har den typ av häst som måttbanden är utmätta på.

När jag gick på gymnaiset (ett antal år sedan) så gjorde vi ett test, vi använde dels den ekvation som skrivs här ovan och dels "måttband". Sedan vägde vi hästarna på våg också.

På en del hästar passade ekvationen perfekt och på andra måttbandet, på vissa båda och andra ignet utav det. Det kunnde fel upp mot 100 kg.

På min häst felar måttbandet ca 75 kg och på ponnyn felade det 30 kg.

På en mycket kraftig arab diffade det 3 kg på Helsingborgs djursjukhus och med viktband från Börjes.

Vet inte hur det är med övriga hästar, brukar inte använda mig av viktbanden i annat syfte än att se så hästen håller vikten, oavsett vad den må vara. (Självklart förutsatt att hästen redan är i bra hull)

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: tara
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg

Hund, Katt, Andra Djur