Viktklubb och graviditet..?

N

Nattalee

Är det någon annan som äter viktklubb.se käk?

Jag har alltid haft problem med maten och vikten. och bestämde mig därför vid årsskiftet att bli medlem i aftonbladets viktklubb.se.

Har nu ätit efter deras rekommendationer och lyckats gå ner i vikt. vilket också resulterat i att jag och sambon väntar vår första knodd nu :)

Jag har aldrig mått bättre än i dagsläget och jag vill absolut inte återgå till mina gamla "ovanor" .

Min fråga är alltså om jag kan fortsätta att äta som jag gör, dock kommer jag öka på kaloriintaget så jag inte går ner i vikt utan ska bara hålla min nuvarnade vikt, alltså att jag inte går upp "onödig"vikt.

Jag ser egentligen inga konstigheter med kosten då man äter allt, dvs kolhydrater, protein, fett osv.. och abslolut ingen svält eller att avstå från något näringsämne..

någon som tycker detta låter uppåtväggarna eller går det bra att äta efter denna kost?

/N

Sv: Viktklubb och graviditet..?

Viktklubb är ju bara vanlig mat så det är väl så "det ska vara". :)
Om du vill fortsätta hålla koll på kalorierna borde du väl kunna ställa in att du ska hålla vikten istället för att minska i vikt? Graviditeten kräver ju typ ett glas mjölk och en smörgås så då är det ju bara att äta det utöver. :)

Jag har själv varit med i viktklubb och lyckades gå ner, sen bytte jag till en tjockisjobb (fika och grejer hela tiden) så då gick jag upp det igen tyvärr:cry:

Men eftersom det som sagt är helt vanlig mat så finns det väl ingen anledning till att inte kunna göra det. En bebis behöver ju knappast en skräpmat, godis och sånt och det är ju det du hoppar över i viktklubb.
Du kan ju fråga barnmorskan om rekommenderat kaloriintag och fördelning av fett/protein/kolhydrat och kolla så du ligger i närheten. Det är väl ett jättebra sätt att inte gå upp onödigt mycket om man har lätt för att lägga på sig. Har du fortfarande lite att ta av så tar ju kroppen energi därifrån oxå om den känner att det behövs.

jag vet inte hur rekommendationerna ser ut på viktklubben, men du ska helst inte banta eller minska i vikt medan du är gravid. detta för att det finns en massa tungmetaller och andra spännande miljögifter lagrade i kroppsfettet och när du går ner i vikt frisätts detta gifter - och går bland annat till fostret. Samma under amning, fast då hamnar det i bröstmjölken.
Satsa gärna på att gå upp så lite som möjligt medan du är gravid, genom sund kost och motion, men banta alltså inte.

Det är jättebra mat och fina recept.Ät gärna den maten men lägg dig på ett intag så du inte minskar!

I deras medlemsvilkor står att man inte får vara medlem när man är gravid eller ammar. Men jag förstår inte riktigt varför, men säkert är det för att dom vill "hålla ryggen fri" och inte uppmuntra till viktnedgång under garviditet.
Men jag tycker du kan vara med om du själv vill, men att öka kalorinintaget.

Så här står det under "frågor&svar"
"Hur ska jag göra om jag är gravid eller ammar?

Tyvärr är Viktklubb.se inte till för dem som är gravida eller ammar, vilket står i medlemsvillkoren. Viktklubb.se är en inte ett viktminskningsprogram för gravida och ammande kvinnor, eftersom de har speciella näringsbehov. Felnäring kan skada barnet. Vi rekommenderar inte att du aktivt försöker att gå ner eller vara helt viktstabil när du är gravid. Då finns risken att du inte får i dig alla näringsvitaminer. Är du redan medlem i Viktklubb.se ska du göra ett uppehåll tills barnet är fött och du har slutat amma. Kontakta kundcenter på kundcenter.viktklubben@aftonbladet.se så hjälper de dig. Detta kan låta hårt men regeln finns till för att skydda våra medlemmar så att ingen kommer till skada. Försök att satsa på att äta sunt och allsidigt men inte överäta. Prata gärna med din barnmorska för specifika kostråd under graviditeten som är anpassade till just dig! När du slutat amma är du välkommen tillbaka till Viktklubb.se om du fortfarande har problem med vikten."

Har inga egna erfarenheter av Viktklubben men tänker lite såhär.

Har du äntligen lyckats gå ner i vikt är ju det toppen. Alla säger att man ska eller kan unna sig saker när man är gravid men varför egentligen? Du har ett liv efter att bäbisen har kommit ut också. Har du lite att ta av så borde det inte vara några problem med att hålla dig hyfsat i vikt. Därmed inte sagt att du ska försöka banta eller inte äta något.
Jag har varit ganska restriktiv med vad jag ätit. Äter egentligen nästan exakt som innan jag blev gravid förutom att vi inte äter lika mycket godis. Detta för att jag har fått jätteproblem med rygg, bäcken och fogar. Känns då så himla onödigt att kånka runt på massor av extra vikt. Så länge bebisen växer som den ska tycker jag du ska försöka hålla din kost som innan du blev gravid. Kraftig övervikt ger dessutom mer riskfyllda förlossningar.

Berätta för din barnmorska hur du tänker så kan hon säkert hjälpa dig att tala med en dietist. Grattis till "liten" i magen!

Mvh Miks

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 579
Kropp & Själ Jag började för en tid sedan ta tag i min vikt och har gått ner en del i vikt redan och vill gå ner en del till. Jag gör det för min...
2
Svar
23
· Visningar
3 178
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Ok. Det här tar emot något otroligt att skriva men jag vet varken ut eller in längre. Börjar känna mig smått desperat. Jag funderar...
Svar
9
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag måste gå ner 7 kg. Jag brukar ha relativt lätt att gå ner i vikt innan när jag har bott hemma. Då har jag ju kunnat äta samma mat...
Svar
4
· Visningar
4 599
Senast: WS6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka