viktkänslig häst

urkella

Trådstartare
vet inte om jag lagt denna tråd i rätt forum, annars får den bli flyttad,min pålla är väldigt känslig för vikthjälperna, och ska nu börja arbeta henne i lite mer i traven, börja men nersittning, men då jag la av med ridningen en ganska lång period innan jag satt igång henne (hon har varit igång i ca 6 mån) så har jag förlorat min balans lite vilket leder till så fort jag kommer av mig så tvärstannar hon. Hur ska jag göra för att få upp min balans så att vi kan fortsätta arbeta oss framåt. har hört att det bästa är att bli longerad barbacka, men har ingen som kan longera oss sen vill jag inte rida henne barbacka förrens hon blivit bättre musklad över ryggen. Så har ni nårra tips?

Sv: viktkänslig häst

Tömkör och arbeta från marken för att få upp muskulaturen. Det blir lättare att vara följsam och "rida rätt" på en häst som har en bra grund med naturligt påskjut, och en stark mage som kan bära upp ryggen och så starka bakben förstås, ja bra musklad. Det blir säkert lättare för dig att korrigera från marken också för då ser du ju hur hästen rör sig, det gör du ju inte om du sitter på, du känner ju givetvis men om du inte är följsam så känner du inte det där lilla som behövs. Vet du hur din häst rör sig och har sett den från marken blir det också lättare att rida med en följsam sits eftersom att du vet på ett ungefär hur den rör sig. Eftersom att det är mycket svårare i praktiken bör man vara förberedd inom teorin. Då kan man lista ut vad olika saker beror på och vad man akn göra åt dem.

Nåja det här blev kanske svammligt men nu är jag för trött och så ska jag upp halv 6 imrogon.

Ändrat: Alla gör ju förstås som dom själva vill, glömde jag att påpeka.. :)

Sv: viktkänslig häst

Sätt dig inte ner på henne förrän hon arbetar bra i form och känns lösgjord. Det gynnar varken dig eller hästen att sitta ner "för tidigt". Sedan kan du prova sitta ner korta stunder för att sedan varva med lättridning direkt du känner att du börjar tappa balansen eller att hon blir ostadig i formen. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka