Viktkännslighet

M

Montéryttare

Nu har jag kommit till ett problem i galoppen... vi kommer om nån vecka att börja rida för instruktör men tills dess...

Problemet är. Hästen hamnar lätt "på bogarna" o tappar gärna bakkärran i skritt o galoppen :( När jag sätter i gång i galopp går det bra men efter en 2-3 steg så hamnar skallen i "a´la rollkur-form" och så försöker jag SÄTTA mig rätt upp, driva med benen och hålla kvar händerna med komntakt i munnen o prata lugnande för att hon ska hålla kvar tempot, men hon vill inte släppa det "låsta" läget utan sätter iväg i ökad galopp om jag försöker få upp skallen på henne... vill att hon ska jobba m baken oxå i galoppen såklart... (hon är sjukt vikt-kännslig)

I traven bär hon under sig nå fantastiskt, rör sig som jag vet inte vad :love: så traven är bra.

Skritten går hon gärna o "förböjer" sig i så hon slipper rumpan....

Nån som har, tips, förslag eller kan hjälpa oss upp med skallen:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktkännslighet

probelemt är att hästen tappar balansen

Trixet är att våga rida galoppen utan tygeln, det var ngn annan som frågade om "galopp på Nordsvensk" för ett tag sedan - läs det svaret.

För lat att skriva om...

Susan skrev:
probelemt är att hästen tappar balansen

Trixet är att våga rida galoppen utan tygeln, det var ngn annan som frågade om "galopp på Nordsvensk" för ett tag sedan - läs det svaret.

För lat att skriva om...

Men det tycker jag är konstigt, hon har ju inte problem i traven... Jorrå, jag har försökt rida utan tygel inverkan, men anser att hon blir ännu sämre o tappar stödet helt samt aktionen...

Ska försöka hitta den sidan då!

Driv! det brukar lösa det mesta. faktiskt. jag red en nyinriden travare idag och hon gjorde nästan precis likadant.... i alla gångarter... och fort gick det :)
när de är så känsliga får man liksom sitta och driva fram en takt i baken så hästen går rent och avslappnat. hastigheten är inte det viktiga, avslappningen är det. (min ridlärare hävdar att en häst som springer aningen snabbare än den helst vill blir tvungen att arbeta) Sen när man har takt och avslappning kommer liksom resten av sig själv:) fast jag är inge vidare på att förklara, behöver min ridlärare för sånt ;)

Lyrazel skrev:
Driv! det brukar lösa det mesta. faktiskt. jag red en nyinriden travare idag och hon gjorde nästan precis likadant.... i alla gångarter... och fort gick det :)
när de är så känsliga får man liksom sitta och driva fram en takt i baken så hästen går rent och avslappnat. hastigheten är inte det viktiga, avslappningen är det. (min ridlärare hävdar att en häst som springer aningen snabbare än den helst vill blir tvungen att arbeta) Sen när man har takt och avslappning kommer liksom resten av sig själv:) fast jag är inge vidare på att förklara, behöver min ridlärare för sånt ;)

Fast travare har en tendens attslappna av när du "rider aktivt"... samt även många hästar behöver det... Men den här hästen bara gasar, och då menar jag gasar :crazy: o jag vill inte ta kurverna i 180 eller ligga ner/innåt på en liten volt....

Så ruskigt svårt...

I galopp:

Släpp av sätet, ta ett upplyftande tygeltag, upp mot öronen, det ska gå ganska snabbt, men absolut inte hetsigt, häng inte kvar utan tillbaks, och i det upplyfta tygeltaget en liten knack med skänkeln.

Då bör hästen lyfta till med huvudet och ev, dra på några steg, då kommer din säte in och samlar galoppen igen.

Om hästen sen dyker ner på mulen igen, ta om från ruta ett.
Rider du på detta sättet med konsekvens så kommer säkert hästen att hitta styrkan att kunna gå i balans även i galopp ganska snabbt.

Vanlig hederlig ridning helt enkelt.

Lycka till!

Blandrastik skrev:
I galopp:

Släpp av sätet, ta ett upplyftande tygeltag, upp mot öronen, det ska gå ganska snabbt, men absolut inte hetsigt, häng inte kvar utan tillbaks, och i det upplyfta tygeltaget en liten knack med skänkeln.

Då bör hästen lyfta till med huvudet och ev, dra på några steg, då kommer din säte in och samlar galoppen igen.

Om hästen sen dyker ner på mulen igen, ta om från ruta ett.
Rider du på detta sättet med konsekvens så kommer säkert hästen att hitta styrkan att kunna gå i balans även i galopp ganska snabbt.

Vanlig hederlig ridning helt enkelt.

Lycka till!

Jag ska testa o försöka o se om det kan gå... Hoppas att d kan funka, men jag testade det i början o då for huvet upp i skallen på mig bara o svansen piskade...:crazy:

Montéryttare skrev:
Jag ska testa o försöka o se om det kan gå... Hoppas att d kan funka, men jag testade det i början o då for huvet upp i skallen på mig bara o svansen piskade...:crazy:

Låter som en trevlig häst :crazy:

Prova med att från början ha den över tygeln, mellan hand och ben innan du fattar galopp. När den galopperar lugnt i den formen smyger du ner den succesivt på tygeln(det är sällan svårt att få en häst på tygeln, däremot att få den att sluta dyka). Så fort den dyker, bryt av och gör samma sak igen. Prio 1 är ju att få den lugn i galoppen. Var den har huvet får du jobba med sen.
Martingal kan vara på sin plats om den riskerar att knocka dig.

Loppanpoppan skrev:
Låter som en trevlig häst :crazy:

Prova med att från början ha den över tygeln, mellan hand och ben innan du fattar galopp. När den galopperar lugnt i den formen smyger du ner den succesivt på tygeln(det är sällan svårt att få en häst på tygeln, däremot att få den att sluta dyka). Så fort den dyker, bryt av och gör samma sak igen. Prio 1 är ju att få den lugn i galoppen. Var den har huvet får du jobba med sen.
Martingal kan vara på sin plats om den riskerar att knocka dig.

Jo jag har jobbat på att trava kort trav o gå på galopp en 4-5 steg för att sen bromsa ner.. Gå rätte bra... Kommer alltid efter dom dära 5 stegen som hon djupdyker när jag tar i henne, för att hon inte ska öka....

Hon är gryyymt fin.. trots att hon inte alltid låter så skojj :o :D

Det har säkert med styrka att göra oxå. Min häst var lite sån ett tag men blev bättre och bättre ju starkare han blev i kroppen och orkade bära sig.
Ha tålamod och gör lite andra saker mellan galoppövningarna så hon får annat att tänka på och får jobba där hon är stark för tillfället.
Tror han är jättefin!! :bow:

Loppanpoppan skrev:
Det har säkert med styrka att göra oxå. Min häst var lite sån ett tag men blev bättre och bättre ju starkare han blev i kroppen och orkade bära sig.
Ha tålamod och gör lite andra saker mellan galoppövningarna så hon får annat att tänka på och får jobba där hon är stark för tillfället.
Tror han är jättefin!! :bow:

Jo jag ska se hur det går i kväll... ska värma upp bakknäna nu under veckan samt mjuka upp bakpartiet o hoppas att man kan släppa upp lite så hon kan bygga styrka om det är det som saknas...

Fortsättning följer... :d

Uppresande tygeltag, halvhalter, tempoväxlingar, från minskad galopp till vanlig arbetsgalopp. Det får hästen att öppna upp formen mer och få under bakbenen, så det inte bara släntrar efter. Sedan är det ju individuellt hur mycket utav detta som behövs från häst till häst. Ett tips är att tänka på dne röda utbildningstråden inom dressyr, där faktiskt takt är nummer ett.

Senast ändrad av en moderator:

BabieBus skrev:
Uppresande tygeltag, halvhalter, tempoväxlingar, från minskad galopp till vanlig arbetsgalopp. Det får hästen att öppna upp formen mer och få under bakbenen, så det inte bara släntrar efter. Sedan är det ju individuellt hur mycket utav detta som behövs från häst till häst. Ett tips är att tänka på dne röda utbildningstråden inom dressyr, där faktiskt takt är nummer ett.

Igår tog jag mig ut på en travbana o lät henne få galoppa ett varv... Tre olika galopp tempon fick vi till, men 2 ggr så var det till att hon försökte sticka(hon är ruskigt pigg o över-laddad) hon frusta en gång när vi skritta hemmåt o gick på nöjd o glad så jag tror att det är hennes över energi + viktkänslighet som gör henne till en katapult i ridhuset... Ska öva mycket på övergångar trav-galopp nu tänkte jag o se om hon kan släppa av och komma in i ett lungt tempo... Problemet ligger lite i att jag ska slappna av först o inte tänka tanke "åh nu kommer den där mega studs galoppen" :o :D

Men med lite psykologi ska det nog gå o fixa :d

Montéryttare skrev:
hon frusta en gång när vi skritta hemmåt o gick på nöjd o glad så jag tror att det är hennes över energi + viktkänslighet som gör henne till en katapult i ridhuset...

det tror inte jag - jag tror allt sitter i att hon inte har styrkan, och när du då rider på mindre spår, som i ridhus, orkar hon inte, och då försvarar hon sig med fart och att djupdyka osv.

du är inne på rätt spår om du övar galopp endast korta sträckor, och övergångar trav/galopp som fokus.
Har du en pigg häst som vi väl får se som en unghäst i detta utbildnings stadie, så kan ju för mycket övergångar verka stressande - avväg baserat på hur hon är i temperamentet och hur hon reagerar på sånt. blir hon stressad så ta längre pauser mellan galopp övningarna så att hon alltid varvar ner innan du försöker igen.

öva mycket i skogen är mitt råd. när de saknar styrkan att bära sig på ett så "grund" plan, så är det även viktigt för dem att få gå mycket "i fred", tex på raka spår ute i terrängen, där man själv inte spänner sig eller mixtrar för mycket med dem.

Lycka till!

mackan skrev:
det tror inte jag - jag tror allt sitter i att hon inte har styrkan, och när du då rider på mindre spår, som i ridhus, orkar hon inte, och då försvarar hon sig med fart och att djupdyka osv.

du är inne på rätt spår om du övar galopp endast korta sträckor, och övergångar trav/galopp som fokus.
Har du en pigg häst som vi väl får se som en unghäst i detta utbildnings stadie, så kan ju för mycket övergångar verka stressande - avväg baserat på hur hon är i temperamentet och hur hon reagerar på sånt. blir hon stressad så ta längre pauser mellan galopp övningarna så att hon alltid varvar ner innan du försöker igen.

öva mycket i skogen är mitt råd. när de saknar styrkan att bära sig på ett så "grund" plan, så är det även viktigt för dem att få gå mycket "i fred", tex på raka spår ute i terrängen, där man själv inte spänner sig eller mixtrar för mycket med dem.

Lycka till!

Ahhhh :idea:

Det låter riktigt vettigt! För hon har en ovana att drämma upp skallen titt som tätt då hon blir trött kanske!?!

Ska ta det försiktigt o se om det kan vara så att hon inte orkar!

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 622
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka