Sv: Viktigt med baksele eller inte?
Förvräng gärna mera, underhållning på låg nivå.
Ogillar fortfarande lokselar, man vill att hästen ska bli lätt fram och så lägger man på en klumpig 20 kilos loksele..Men nu är det jobbet som bestämmer och jag tycker självklart att en nordsvensk ska ha brukssele. Ska jag tävla med honom ser jag dock hellre att han slipper kånka på klumpen på nacken.
Baksele kan man nog med lite sunt förnuft och kärlek för hästen rekommendera. Sen kan man tänka såhär; varför ska körhästar tåla en massa obehag när en hoppsadel ska vara utprovad in i minsta detalj och det blir ramaskri om sadeln nuddar en kota eller bogblad? Gör som proffsen så kan det inte bli fel, de har bromsar på alla fyra hjulen och baksele när det är maraton. Blir så himla trött på dessa diskussioner som är fullständigt självklara vad gäller svaret. Alltid draglinor, Alltid baksele (broms) Skriv ut och sätt upp på datorn!
Jag tror nog att en stor vikt på bakselen är av ondo vad gäller träning. Knä och leder tar stryk, mera än vad uppförsbackarna bygger upp. Finns väl ingen travtränare i sverige som tränar nerförbackträning? Det är uppför som bygger. Jämför själv, vänd ryggen mot skottkärran och dra den uppför, gå sen ner och känn efter vad som får jobba.
Hästen bär redan 70 procent fram, varför lägga på ännu mera. Dessutom finns det ett större glidmoment dvs större skaderisk ex på rullgrus eller gräs.
Ja, man gör som man vill förstås. Men det är enkelt att testa lite själv och sätta sig in i situationen. Har ni andra teorier sätter jag mig gärna in i dem.