Viktigt med baksele eller inte?

Sv: Viktigt med baksele eller inte?

Som svar på din fråga.. Nej. du behöver inte ha baksele. Det duger gott med svanskappa.

Ok tack för era svar!

Jag har skivbromsar. Så det är alltså ok att låta hästen bromsa själv i backarna, såvida de inte är alltför branta?

Absolut.
Tänk på att inte låta hästen "springa" undan trycket från vagnen. Lär den att hålla emot i skritt först. Efter ett tag kommer den själv på tekniken.

LIA

Han är jätteduktig, tar det väldigt lugnt och håller emot vagnen lagomt. Men när jag använder bromsen är det som han blir lite konfunderad, "jag går i nerförsbacke men jag får dra vagnen?!!:confused: " är det som han tänker! ;)

Japp, så är det.
Jag har skrivit det tidigare, att man gör hästen en björntjänst med för mycket bromsande.
Överlåt så mycket som möjligt till hästen att klara av på egen hand. Tänker även på att stå stilla i mot/med-lut t ex. Man får en bättre körhäst!

LIA

det beror på vem du frågar, men använd det sunda förnuftet som vi har fått. bakselen är ju till för att hästen ska ha något att ta stöd emot i nerförsbackar, så vet du att du ska köra en tung vagn där det är backigt. avänd den!

jag frågade samma fråga till en hästvan gubbe och han sa att hästen lär sig att ta stöd mot svanskappan också, men det underlättar med en baksele. så använd ditt sunda förnuft och skaffa en egen uppfattning. själv använder jag den jämt när jag kör trilla, flakvagn med mera....

Var det menat till mig det där?
Om du läser i tidigare trådar ska du finna, att jag tillhör dom varmaste anhängarna av baksele. :)

Bakselen innebär betydligt trevligare åkturer för hästen än om den uteslutande ska ta all vikt på svanskappan och gjord.
Jag ser ingen anledning till att inte ha baksele vid vagnskörning!

LIA

Förvräng gärna mera, underhållning på låg nivå.

Ogillar fortfarande lokselar, man vill att hästen ska bli lätt fram och så lägger man på en klumpig 20 kilos loksele..Men nu är det jobbet som bestämmer och jag tycker självklart att en nordsvensk ska ha brukssele. Ska jag tävla med honom ser jag dock hellre att han slipper kånka på klumpen på nacken.

Baksele kan man nog med lite sunt förnuft och kärlek för hästen rekommendera. Sen kan man tänka såhär; varför ska körhästar tåla en massa obehag när en hoppsadel ska vara utprovad in i minsta detalj och det blir ramaskri om sadeln nuddar en kota eller bogblad? Gör som proffsen så kan det inte bli fel, de har bromsar på alla fyra hjulen och baksele när det är maraton. Blir så himla trött på dessa diskussioner som är fullständigt självklara vad gäller svaret. Alltid draglinor, Alltid baksele (broms) Skriv ut och sätt upp på datorn!

Jag tror nog att en stor vikt på bakselen är av ondo vad gäller träning. Knä och leder tar stryk, mera än vad uppförsbackarna bygger upp. Finns väl ingen travtränare i sverige som tränar nerförbackträning? Det är uppför som bygger. Jämför själv, vänd ryggen mot skottkärran och dra den uppför, gå sen ner och känn efter vad som får jobba.
Hästen bär redan 70 procent fram, varför lägga på ännu mera. Dessutom finns det ett större glidmoment dvs större skaderisk ex på rullgrus eller gräs.

Ja, man gör som man vill förstås. Men det är enkelt att testa lite själv och sätta sig in i situationen. Har ni andra teorier sätter jag mig gärna in i dem.

beror helt på vad man gör

självklart bör alla kuskar ha en bra baksele till sin loka men det är inte alltid man behöver använda den

kör man exempelvis något släpande (saxar, harv etc) gö bakselen ingen nytta utan det kan istället vara skönt för hästen att slippa den (skaver alltid lite med utrustning oavsett hur bra det är tillpassat)

kör jag däremot med vagn av något slag (hjul = påskjut) har jag alltid baksele / string (par) oavsett om det är backigt eller ej

LIA skrev:
Varför det?
Bättre att hästarna lär sig bromsa själva. Det är svårt för dom att få till gången med påskjutet, så hellre att dom ät tränade och alltid bromsar än att dom inte vet vad som kommer. Bromsarna använder jag bara vid branta backar och/eller tung last, men inte så kraftigt att hästen ligger i drag.
Vid tävling blir det annorlunda men det är då det.

LIA

Så sa den körlärare jag lärde mig köra (skolkörning) iaf. Inte att man skulle bromsa så hårt utan bara lite lagom :crazy:

Men som jag skrev förut tycker jag oxå det är bättre att hästarna får bromsa själva! :)
Har några riktigt långa branta backar och då kan jag hjälpa till lite :smirk:

/L

Tänk på att vänja hästen vid bakselen innan du tar den brantaste backen, har dom aldrig haft baksele kan det bli en otäck åktur när den plötslig börjar trycka på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag gjorde mig av med mina gravidkilon. Snälla säg ingenting, jag vet redan om hur jag värderas. Jag har redan skämts över att jag...
Svar
0
· Visningar
561
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vissa vill ha och ge mycket pepp, andra vill stanna i sin bubbla tills tävlingen är över. -Det är viktigt att respektera varandra. Vi...
Svar
0
· Visningar
96
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka