viktigt! centrerad ridning

M

minnie_

hejsan!

jag har länge funderat vad centrerad ridning är. :confused:
visst har jag hört att det är otroligt bra för både hästen och människan, både mentalt och fysiskt.
men vad gör det igentligen ut på? utrustning? måste hästen samt ryttaren vara jätte ruttinerade för att prova?

MÅNGA KRAMAR TILL ER! :banana: :bump: :banana:

Cenrerad ridning är att sitta mitt på hästen och be den placera alla sina kroppsdelar mitt framför varandra. alla BÖr prova det.

Har ridit lite centrerat och det är jätte bra tycker jag :). övningar som på olika sätt hjälper ryttaren att bättre lära känna sin egen och hästens kropp, utveckla sin känslighet och förbättra balansen bland annat. Testa vetja.

Centrerad ridning vänder sig till ryttare på alla nivåer och ridgrenar - dressyr, hoppning, westernridning eller distansridning, fälttävlan el, handikapridning.

Har varit på en tvådagarskurs i centrerad ridning, och det var toppen :)
mycket sits, och start stopp, om jag ska förklra vad vi gjorde mycket snabbt.
man blir medveten om son kropp, och hur hästen rör sig mm.

Prova på vettja! Du kommer nog inte att ångra dig!
:)

Vart hittar man sen kurserna? dom verkar långt bort ifrån mig :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 557
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 672
Senast: Soffan74
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka