VIktiga funderingar inför återbesök...

Empalie

Trådstartare
Vill ni läsa min långa historia om min häst finns den under rubriken uppdatering...snälla läs.

Jag ska in på åtebesök på onsdag med lille pållen. Det har gått tre veckor sedan sist. Hästen avlastar inte det vänstra benet på samma sätt längre. Ibland hr även höger framför sig och ibland står han jämsides.

Nu har jag en del funderingar inför återbesök:

1. Vi säger att hästen inte är fraäsch, då kommer vi röntga strålbenet. Men om inget visar röntgen där hur kan man fastställa att det kommer från strålben. Alltså skilja från hovleden förutom vid bedövningstillfället?

Om hästen inte är fräsch kommer jag diskutera följnde med vet:
* Magnetröntgen innan irapbehandling.
* Lång vila sommarbete eftersom hästen blivit så mycket bättre.
* Cosequin.
* Eventuellt om ett ligament kan ha skadats. Grejen är ju den att han blev så väldigt halt plötsligt. Jag red på förmiddagen och när jag sedan på eftermiddagen studerade honom i hagen så tyckte jag han belastade benet lustigt, vid insläpp vart han halt. Tog betydligt kortare steg med höger fram.

2. Hästen är ohalt, jag kommer inte låta de göra böjrpvo på honom då för hans led ska inte belastas om det nu är därifrån det kommer och håller på att läka.
Hur går jag vidare om hästen nu är ohalt, vad gör jag. Jag ska fråga vet om lämplig ET som skulle kunna kolla igenom kroppen på honom.
Fortsätta ge glucovet och tryptovit, i fall han får gå på större hage sedalin?

Ger nu vetranquil vid promenader, han blir då trevlig av det, eventuellt fortsätta med det vid promenaderna?

Många funderingar, men snälla rådge mig!

Sv: VIktiga funderingar inför återbesök...

Hej,
Här kommer mina tankar. Sitter själv i samma sits som du :cry:

1. Vi säger att hästen inte är fraäsch, då kommer vi röntga strålbenet. Men om inget visar röntgen där hur kan man fastställa att det kommer från strålben. Alltså skilja från hovleden förutom vid bedövningstillfället?

Det kan vara mycket i strålbensområdet som gör ont som inte syns på vanlig röntgen. Man kan låta hästen springa med grepp o hakar för att forcera fram om det är ifrån strålbensområdet smärtan kommer ifrån.

2. Hästen är ohalt, jag kommer inte låta de göra böjrpvo på honom då för hans led ska inte belastas om det nu är därifrån det kommer och håller på att läka.
Hur går jag vidare om hästen nu är ohalt, vad gör jag. Jag ska fråga vet om lämplig ET som skulle kunna kolla igenom kroppen på honom.
Fortsätta ge glucovet och tryptovit, i fall han får gå på större hage sedalin?

Om de inte får göra böjprov får du aldrig veta om hästen är smärtfri. Viktigt tycker jag att få ett kvitto med böjprov. Om det är strålbensområdet går det inte att böja fram ändå.

Jag hoppas verkligen att det går bra och att hästen är ohalt. Är han det tycker jag att du skall börja sätta igång honom försiktigt.

Lycka till!

Var inte din häst ok nu?:confused:
Hur springer dem med grepp och hakar, det har jag aldrig hört? Får ringa till vet imorgon och prata med henne om det.

Lite reflektioner:
Hästen har ju en pålagring på höger fram strålben som finns där men efter tildrenbehandlingen blev han ju helt ok. Sedan har ju han varit frisk sedan dess. Inga besvär alltså av strålben mera.
Om vi säger att strålbenet krånglar på vänster också nu varför? Är det av yttre trauman är det ju inte så stor chans att just samma sak har hänt på vänster som på höger. är det en fråga om överbelastning varför tar i så fall just strålbenet på vänster stryk, eller har hästen allmänt dåliga strålben:o
Jag funderar och vänder och vrider.

Om hästen nu är ohalt, kan jag vara säker på att det "bara" var hovleden eller ska jag fortfarande tänka på strålbenet. Tror jag kommer be dem röntga oavsett så att jag kan vara lugn om det ser bra ut.

Var inte din häst ok nu?:confused:
Hur springer dem med grepp och hakar, det har jag aldrig hört? Får ringa till vet imorgon och prata med henne om det.

Han var bättre, men det vände. Nu mår han sämre igen och jag vet inte om jag orkar mera :cry::cry: Det gick väldigt fort. Vet varken ut eller in just nu.

Grepp o hakar skruvas på skon där fram för att överbelasta strålbenen -då går de väldigt mycket på trakten om du fattar? Eller så sätter man de längst bak för att överbelasta framdelen av hoven. Så får de springa med dem på för att få fram hälta.

Ok men eftersom han blir betydligt mer halt när de hade böjt honom lågt borde den rekationen komma från ev hovleden då och inte från strålbenet. Han blir sedan haltfri vid bedövning.

Puttar upp, måste få lite hjälp att reda ut mina funderingar! Läste på en sida att strålbenshälta alltid drabbar båda framhovarna...gah!????
Vad jag vet har min pålle bara haft på höger fram och var sedan frisk länge efter det. Sist på röntgen, ca 8 veckor sedan, såg vi inga tecken på förändring.
Hästen blir böjd lågt blir värre halt då, hästen blir bedövad i hovleden då släcks hältan.
Jag vet att hovledsinflammaiton kan komma av strålbenshältan men vad tusan då borde ju inte hästen bli så pass mycket bättre som han nu är!?????????????????:confused::confused::confused:

Empalie - önskade jag hade svar åt dig. Tyvärr kan jag inte tillräckligt för att svara dig. Vill ändå bara skriva en rad och ge dig lite styrketankar! Usch, det låter tufft! Men du, vad säger veterinären om dina funderingar? Eller har ni inte diskuterat detta än?

Massa lycka till!

Jag förstår att det är svåra funderingar men jag behöver ngn att bolla tankarna med. Jag ska prata med vet. på plats imorgon. Jag tror inte att hon/han är där idag. Ngn som kan hjälpa mig reda ut mina funderingar ....lite åtminstone. Ngn måste väll ha lite kunskap kring detta eller erfarenhet.
Visst är det tufft att ha dessa funderingar hela tiden, men just nu är jag positiv hästen är ju mycket bättre:banana: vad jag kan se.

En annan fundering: Kan olika preparat hjälpa olika mycket fast det sorutas i samma led, jag tänker framförallt på cortison och adequanin. På min häst har det hjälpt olika bra. Denna gång har cortisonet verkat bäst:confused:

Ok men eftersom han blir betydligt mer halt när de hade böjt honom lågt borde den rekationen komma från ev hovleden då och inte från strålbenet. Han blir sedan haltfri vid bedövning.

Detta låter precis som min häst... Halvgradigt halt när vi kom in tre gradigt halt efter böjprov som inte ville ge med sig! Svår släckt med bedövning.

Strålbensbursit. Inflammation i strålbensbursan, alltså slemsäcken som skyddar djupa böjsenan från strålbenet. Kan bara fastställas genom MRI...

Ok, svårsläckt. Min hästs hälta var inte svårsläckt, han blev ren när vi bedövade hovleden. Blev din också det?

Aldrig helt släckt, men det kan nog vara individuellt...
Jag skulle definitivt kosta på hästen en MRI iallafall, då vet man vad som är fel! Och slipper gå och fundera!
Min häst behandlades med kortison i bursan en gång och var sedan ohalt vid ÅB efter fyra veckor. Detta var i mitten på Dec -08. Han fick vila ett par veckor till, sedan har det långsamma arbetet med att komma tillbaka börjat, nu skrittar vi i en timme och travar ca 50m...
Skynda långsamt är vår melodi!

Varför finns det dem som har fått behandling i strålbensbursan utan att magnetröbtgat eller har de gjort en chansning om inget annat fungerar.
Tar det lång tid att få tid för magnetröntgen?
Jag bor i Kalmar län, antar att jag kommer ha långt till närmsta klinik som gör detta!

Härligt att behandlingen hjälpte så snabbt. De är därför jag känner mig orolig eftersom hovleden är så seg. Känns inte som det primära utan det kankse kan vara strålbensbursan.

Funderar igen:D
Men varför skulle det vänstra komma så långt efter det högra?:confused:

Jag skulle tycka att man lika gärna kan chansa på att spruta bursan som dom verkar chansa på ngt annat... Problemet är kanske att man måste spruta under röntgen, och jag skulle inte låta vem som helst göra det, utan en "gammal räv" i gamet...
Jag fick tid snabbt, på kliniken där jag har varit kommer en ambulerande MRI en gång i veckan. Se till att din försäkringsbolag godkänner MRI, min kostade 12000kr...
Min häst visade inflamation på bägge bursorna på MRIn, men har aldrig visat ngt på böjprov på andra fram...
Så vi behandlade bara ena fram.
Bursit har ingen bra prognos, bursan har väldigt dålig läkningsförmåga tack vare att den inte har någon blodcirkulation, så jag hade tur, och jag vet inte om hästen kommer klara av att gå som normal ridhäst, eller om jag måste hålla mig till skritt...

ok, kan du ge mer symptom som din häst visat. Ex. Värme, knackig gång, kraftig hälta, svullnad, gallig, svårt att gå i nerförsbackar, puls .......

Inga speciella symptom.
Jag red på måndagen, en av våra bättre ridturer. Mjuk och väldigt samarbetsvillig, hög samling. Men jag tog det ganska lugnt pga att det var hårt i marken.
Vilade på tisdagen.
Tömkörde på onsdagen, då var han halt, svårt att sätta fingret på vilket ben.
Vilade en vecka i vanlig hage, kallade ut vetrinär, halt VF och VB.
Halvgrad på VF vid initial undersökning och tre grader efter böjprov, betydligt sämre vid longering på hårt än mjukt underlag.
Butta och sjukhage i 14dgr, ÅB till klinik, inga andra fynd, behandlad i VF och bägge bak i omgångar högt och lågt, men det ville inte ge med sig, då tyckte vet att vi skulle magnetröntga. sagt och gjort, i slutet på oktober röntgades han, när svaret kom behandlade vi honom i VF bursa och hovled(endast för att dom är så nära varann att inflamationen kan sprida sig). Sjukhage och långsam igångsättning. Under hela tiden har jag inte sett några "fynd", gallor, värme eller annat. Bara halt, men det kan ju förklaras av att bursan ligger så djupt och inte ytligt som en led eller sena...
Lycka Till!

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 244
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästmänniskan Som en del säkert läst i en tidigare tråd så velade jag ju ifall jag skulle behålla min häst (importerat halvblod, född 1996) eller göra...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Kalla hamburgare