Vikthjälp halt

Eembla

Trådstartare
Hej!
Har ridit tidigare som ung men nyligen börjat rida islandshäst. Plöjer igenom alla Islandshäst böcker jag hittar och känner att jag nu tänker lite mer på vad jag egentligen gör när jag rider. Helt plötsligt är det som jag inte ens funderade på förr -svårt. Är tyvärr alldeles för van att använda tyglarna mycket, vilket jag nu försöker arbeta bort...inte alldeles lätt...men jag VILL lära mig att rida mer med min kropp. Hur hur skulle ni förklara att ni gör en halt? kontra driver på hästen? I Atlis bok ska man föra fram överkroppen lite för att driva på, flytta bak vid halt. I Reynirs bok uppfattar jag det som tvärtom. Eller är det helt enkelt så att det finns olika skolor och att man får lära sig känna sig fram beroende på vilken häst man rider:confused:
beroende på hur den är inriden.

Är det någon som vet var man kan få tag i Åse Ericssons bok "Islandshästen"
den har varit slut överallt och nu senast fick jag till svar att den var "definitivt slut". Förmodar att den inte kommer tryckas mer, eller?

Sv: Vikthjälp halt

Islandshästar är ju inte annorlunda än andra hästar utan det handlar helt och hållet om hur hästen är utbildad. Så ja, du får/ska anpassa dig efter hästen du rider och vad den kan och vet om livet. :)

Min ena häst kan stanna på tygeltag (kortad tygel/one rein stop), röstkommando (whoo), spö mot bogen och med vikthjälperna (viktar bakåt). Vilket som. Men det beror på att hon är utbildad så. Inte att hon är en Islandshäst.

Eller är det helt enkelt så att det finns olika skolor och att man får lära sig känna sig fram beroende på vilken häst man rider:confused:
beroende på hur den är inriden.
Jo så är det. Men du kan också forma om en häst till att förstå den "skola" som passar den bäst. Det är inte säkert att det sätt den blivit inriden på gör att den går som bäst.

Vad som är generellt med islandshästar är att de mår bäst av små lätta hjälper med snabb eftergift. Vikthjälper tex ska inte vara så att hela överkroppen följer med.

Tack för svar! Förstod väl att det är så egentligen men hade hoppats på ett universalsvar;) Om jag ställer frågan så här då:) Vad är vanligast?

Jag "skolade" om mej från Storhäst till islandshäst.

För halt använder jag Knä, säte, tygel... I ordning.
Men behöver nästan aldrig ta i tygeln för att stanna

För att komma fram i skritt igen använder jag ena tygeln och flyttar lite åt sidan, (Undviker att använda skänkel för att komma fram i skritt specigellt om jag har hästen samlad eftersom jag då förbereder tölt)

Det är riktigt svårt att beskriva ju!

Det finns nog lika många olika sätt som det finns ryttare och hästar!

Själv rider jag mycket enligt centrerad ridning. För att driva vinklar jag mitt bäcken bakåt och därmet "öppnar upp" fram. För att bromsa vinklar jag bäckenet istället frammåt och "stänger" vägen frammåt. Vid halt gäller samma sak, men då lägger jag även till rösten och sitter till mer.

Jag har också läst en heldel böcker, jag och min moster kan ha riktigt livliga diskutioner om hur de ska gå till men just halten ha vi aldrig kommit på bäsa lösningen. De vanligaste två alternativen jag har hört är. vikta framåt (mest inom western och centrerad ridning tror ja) när du vill stanna eller sakta in för att du då bromsar upp energin som kommer bakifrån och vikta bakåt när du vill fram för trycka fram hästens rörelse. (eller som Rein talar om att "tänka dörr metoden" man tänker sig att man har fyra dörrar. en på vardera sida om hästen. Man stänger de tre dörrar man inte ska använda de vill säga ska jag fram stänger jag "dörrarna" till höger, vänster och bakåt med hjälp av skänkar och bäckenet)

Motsattsen är vikta bakåt när du vill stanna för att du då bromsa hela hästens rörelse och vikta framåt för att få fram hästen, vikta framåt, tänka framåt, hästen får känslan av att vilja framåt.

De ska väl säjas att man måste komma ihåg att vikta bakåt och luta sig bakåt är INTE samma sak(korekt utalat är de väl bäckenets ställning man ska tala om). Du kan vikta framåt men luta dig bakåt och tvärt om.

Vilken metod som är bäst tror jag är upp till var och en att själva känna efter och vilket som passar bäst med den specifika hästen.

Senast ändrad:

Precis!
Dock tror jag att jag skrev fel. För att driva vinklar jag alltså "uppåt" och för att bromsa vinklar jag "neråt".

Precis!
Dock tror jag att jag skrev fel. För att driva vinklar jag alltså "uppåt" och för att bromsa vinklar jag "neråt".

Haha ja jag vet inte hur man utrycker hur man vinklar vad. ja bara vet hur ja ska göra ja :angel: Förstår också att föregåände mening kan misstolkas BiG TIME :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka