Vikten på 3,5-mån föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Finns det nåt bra sätt att räkna ut vad en 3,5-mån fölis väger? Hon växer ju hela tiden och om drygt en vecka är det dags för avmaskningen. Vad ska jag gissa på att hon väger? Hon är ju ganska stor. Använder Pyrantel i år.

Lilla isolde var runt 1 m och i bra hull satm inte någon klenis när hon dog, hon vägde runt 80kg tippade killen från nödslakt. Hon blev bara 1 ½ månad. Under det borde din inte väga.

Min kompis har ett föl som är född i slutet av mars så ca 3 månader är hon nu och hon väger runt 200kg.

Ett hbl föl väger ju runt 50 kg som nyfödd o fördubblar sin vikt första månaden. Alltså 100 kg som 1 månad.
Sen vet jag inte...men jag skulle då minst räkna på 150 kg iaf.

Och det var en welsh, Isolde? Jag undrar vad min kan väga-hon är 8 veckor snart...inte 17 kan hon vara uppe i 100 kilo??? :confused:

Min halvblodsfölis var inne på klinik och blev vägd vid 2 veckors ålder - vägde 110 kg då. Fast hon är stor.

Mitt är ju halvblod, så lite större än så är hon nog! ;)

Hon var stor när hon föddes, vi uppskattade vikten till minst 60kg, troligtvis mer. Hon är ca 130 cm hög nu (om inte lite högre ändå)...

Jo jag vet, men mellan en månad och 3,5 växer de ju till sig rätt rejält. Jag undrar om hon inte väger över 200kg? Hon är ju minst 130 cm hög dessutom. Tror hon blir jättestor som vuxen... :crazy:

Ja, om nu ögonmåttet stämmer. C-ponnyn är ca 133 cm hög och häromdagen stod de intill varandra. Det var inte mycket som skiljde i mankarna, bara någon cm. Ska försöka mäta henne så fort hovis kommer hit. Om inget annat så för att ha ett riktigt mått att gå efter! Men hon är inte liten direkt...

Veterinären som var ute hos oss i måndags blev närmast chockad över hennes storlek i förhållande till åldern. :crazy:

Förstår jag om han blev chockad över åldern på denna stora fölis.
Hoppas för din skull att hon växer mkt nu och inte så mkt senare, du som inte vill ha sådann stor...

Ja, man kan ju bara vänta och se! Både sto + hingst är ju 160 cm. Men så länge hon håller sig under 170 är jag nöjd. 165 är väl rätt lagom. Vissa är ju, som du säger, snabba i början och långsamma sen...och tvärtom.

Tycker bara det är lite konstigt, om jag nu minns rätt vill säga. När jag köpte stoet för snart två år sen (nov 02) så träffade jag även hennes senaste fölis, då precis avvand. Det (sto)fölet var banne mig inte mycket högre vid då 5 mån ålder! Men jag vet inte vem hingsten var, men har dock för mig att även han var normalstor, typ som stoet. Men som sagt, jag kan ju minnas fel.

Hon var ju trots allt stor redan vid födseln, men jag håller koll så att hon inte drar iväg och får uppdrivna kotor. Just nu är hon ganska överbyggd bak och hon ligger ner och vilar mycket. Som det ser ut nu kommer jag inte att stödfodra henne under betet, vill inte riskera nån broilertillväxt. De har bra gräs i hagen, stoet (21) är fin i kroppen och får inget extra heller, hitintills. Ska dock börja ge henne lite Hippo Alfa så att hon får tillräckligt sen när gräset tappar kraft. Hon är ju dräktig igen och så.

Nu blev det pratigt!

Nej, har bara sett fölbilder och de säger ju inte så mycket. Har inte tänkt på det innan, men jag ska ta och mejla Zebbes förra ägare och höra efter!

Har för mig att han redan är drygt 155 cm? Dvs har vuxit om sin mamma på ett år. Han är väl ca 14 månader nu?

Hejsan hoppsan! Diskuterar ni Zilver? :D

Jo, han är nå'nstans vid 155 cm och är lite drygt 14 månader.
Jag ska ta och mäta honom nå'n dag. Han kanske kommer hem idag!
Hon som skulle kört in honom är gravid och har fått foglossning, så hon kunde inte fortsätta. Men han är iallafall endel tömkörd, och så har han haft en jämnårig hingstkompis att busa med! :)
Till våren ska han tillbaka och bli inkörd helt.
Iallafall skulle hon prova och lasta idag med hjälp av den andra ettåringen, som tydligen älskar att åka transport! :D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 282
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka