Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Fast vadå inte se Frolic på plan?

För att jag vill att kursdeltagaren ska ta reda på vad som är den bästa belöningen för just sin hund. Är det ostbågar? Att matte/husse blir hejdlöst glad? Att den får en kram? Att den får döda en kong? Det pratar jag om vid första tillfället, står nån då på plan och visar mig en näve Frolic blir jag mycket misstänksam att man helt enkelt inte har tagit reda på vad som är guld och gröna skogar för just sin hund.

Om man däremot säger att: "jag har provat mig fram och det här är vad jag kom fram till" så visst, men det har faktiskt inte hänt än. Men jag är inte omöjlig.

Jag tjoar som bara den när mina kursdeltagare gör rätt, det brukar få dem att ryckas med :).

Postitiv oregelbunden förstärkning, funkar även på människor!:D

Jag brukar tämligen högljutt belöna personen om jag träffar på nån som belönar på ett bra sätt. Och många ändrar sin belöningsinställning under kursens gång, jag skulle väl bara vilja att det går lite snabbare.

Olika kroppshållning, där har du definitivt en poäng, den tar jag med mig.

Svarar många:

Det var inte min personliga åsikt, ni får fråga min tränare hur han tänkte vidare i frågan.:) Det var bara vad som stod i pappren. Ingen hade några speciellt ordentliga selar, utan för stora skräpselar som valparna ålade sig ur.

Det var alltså en valpkurs och en del av deltagarna hade knappt rört en hund innan de köpt sig en liten valp som de inte hade någon aning om hur man hanterar.

Jag håller med, men ändå inte, men det är nog för att jag begåvats med en ärthjärnad hund som jobbar, jobbar, jobbar, springer till mig och nosar på godiset (oavsett sort) och sedan springer ut och jobbar igen.

Ja och jag hajar heller inte vad det är för fel på leversnittar ;-) (fd labradorägare/träningsnarkoman till hund)

Ja och jag hajar heller inte vad det är för fel på leversnittar ;-) (fd labradorägare/träningsnarkoman till hund)

Samma här ;) Min gör vad som helst för en pyttebit leversnitt. Han bryr sig inte alls om han får det finaste dyraste godiset utan får han bara sina leversnittar så är han lycklig :love:

Miss Mandy ar ocksa den sorten att hon gor vad som helst for nagot atbart ... oavsett vad det ar. Det ar hunden som maste ata precis innan aven om man lagger spar med korv i annars blir hon sa hysterisk over korven att hon mest bara rusar fram och tillbaka.:meh:

Menar du att du feebackade, eller kommenterade deltagarna varandra?
Lön är en bra jämförelse, men folk fattar inte i alla fall..tyvärr.

Jag och min hjälpinstruktör ger feedback, övriga får lyssna på den och fundera på vad som hände och vad som sades. För oss på just dessa kurserna fungerade det väldigt bra tycker jag.

Vad olika det kan vara.
Jag tycker att det är jättebra när jag av någon anledning inte får till det och instruktören visar mig hur hon/han menar med min hund.

Kan kanske bero på vilken gren man tränar inom.

Kan kanske bero på vilken gren man tränar inom.

Det är nog även hur långt man har kommit i sitt hundliv oxå, med sin första hund utan någon hundbakgrund så kanske man behöver med handfast vägledning än senare i hundlivet när man faktiskt vet vad man strävar efter.

kl den här tråden fick mig att plocka fram burkarna med kattmat. För av kattmat så blir man vindögd...av iver. kladdigt är det men inkallningen har blivit slöare och slöare så det behövs förstärkning

Min gamle hund är svår till helt omöjlig att belöna. Jag kan erbjuda i princip vad som fantastiskt och smaskigt och han värderar fortfarande att dra iväg och göra sin grej högre.

Med min nya hund så ville jag börja om från början och utforska belöningsvärde när jag faktiskt har en hund som jag kan göra något åt. Jag gick på en clinic för Siv Svendsen och jösses vilken ögonöppnare. Hon traskar in med in gigantisk väska och det bara dräller ut massvis av olika leksaker. Varje demoekipage fick komma fram och testa vad som hunden spontant tog alternativt föraren valde och leksakernas rangordnades efter deras värde för hunden.

Sedan var det att komma igång att leka, jaktlekar mm och där drev hon på förarna med rösten så att de verkligen skulle fatta poängen med att röja loss och det var inte ett lågmält "men spring då" det var "SPRIIIIIING!!!!!" på högsta volym. :D

Nu är det skillnad på oss som har haft hund ett tag och har ett intresse att utvecklas och har en träningsfilosofi som vi tror på, kontra förstagångs hundägaren som förvirrat ramlar in genom grinden till brukshundsklubben och knappt har lyckats få med sig koppel och bajspåsar. Jag tror att man måste tjata men tjata på rätt sätt och visa, flera gånger, värdet av belöningar.

Själv hade jag önskat att vi lade mer tid på valpkursen som jag nu går i SBKs regi med att leka med våra valpar i belöningssyfte istället för att bara proppa godis i dem. I en grupp på 10 personer så finns det en enda som stollar runt på planen med fleeceflätor och pipbollar och det är jag. De andra tittar på mig som om jag vore ett UFO. Vi har en hund som är så sävlig att den inte går över huvud taget och lösningen är ju inte precis att dämpa den ytterligare med godisbelöning. Den vill man ju bara få fart på!

Jag och min hjälpinstruktör ger feedback, övriga får lyssna på den och fundera på vad som hände och vad som sades. För oss på just dessa kurserna fungerade det väldigt bra tycker jag.

...och jag skulle som kursdeltagare tycka att det var jättehemskt, både att alla skulle titta på mig (gäller inte bara lekar) och att få "offentlig" feedback.

Många kursledare visar i princip ingenting med kursarnas hundar, risken är stor att en hundägare känner sig totalt nedtryckt i skorna o som en väldigt, väldigt dålig o inkompetent hundägare, om det går galant med kursledaren, vilket det ofta gör eftersom hundar har en tendens att uppföra sig exemplariskt med nya/okända förare, speciellt o dessa är erfarna o utstrålar självförtroende.
Det kallas för instruktörseffekten o används flitigt av en del hundtränare, som t ex CM.

Jag tror faktiskt det där beror på hur man bemöter kursaren. Om man tar någons hund och visar och sedan lämnar över kopplet och berömmer och pushar positivt så har jag inte upplevt att folk tycker det är jobbigt på samma vis. Men då som instruktör får man faktiskt ge sina kursare styrka och förståelse att du (instruktören) är en normal människa, alla vi har varit nybörjare, man föds inte med kunskaperna och det där kan personen garanterat göra (om inte bättre!). Det finns liksom inget superfantastiskt recept utan man får prova sig fram till det som funkar bäst för sig. Och att man MÅSTE prova sig fram! För det är där oftast som skon klämmer - man ser instruktören som någon utomjordisk varelse med massor av kunskap och man själv är blajja så man vågar inte göra något. Eller så ser instruktören sig som det vilket också har hänt... Gör man det lika douchey som CM - hej kolla på mig jag är störst bäst och vackrast, jag har kunskaper som inte du har och jag har en medfödd talang kyss mina skor - ja då får du nog en trycka ned i skorna effekt.

Jag möter ganska många hundmänniskor som har stora komplex ang sin egen förmåga att träna hund. Det kan mycket väl vara förödande för dem att se någon annan ta över kopplet och lyckas med något de själva inte klarat.

Jag står fast vid att man som instruktör ska försöka nå fram med instruktioner och förklaringar utan att behöva ta över kopplet. En skicklig instruktör klarar av att anpassa sin pedagogik så den når fram till olika människor på ett sätt som de klarar av att ta till sig. Och jag tror inte att perfektion i momenten är alls lika vikigt som de egenuppnådda framstegen och känslan av att ha utvecklats med sin hund.

Jag möter ganska många hundmänniskor som har stora komplex ang sin egen förmåga att träna hund. Det kan mycket väl vara förödande för dem att se någon annan ta över kopplet och lyckas med något de själva inte klarat.

Jag står fast vid att man som instruktör ska försöka nå fram med instruktioner och förklaringar utan att behöva ta över kopplet. En skicklig instruktör klarar av att anpassa sin pedagogik så den når fram till olika människor på ett sätt som de klarar av att ta till sig. Och jag tror inte att perfektion i momenten är alls lika vikigt som de egenuppnådda framstegen och känslan av att ha utvecklats med sin hund.

Fast i alla fall jag pratar inte om att ta över hunden och köra igenom ett helt lydnadsprogram. Utan det jag visar är hur jag vill att föraren ska röra sin kropp vid ett visst tillfälle. Det kan vara att belöna på utsidan om hunden, vilket en del människor har ganska svårt att förstå hur man gör, och sen säger de att de inte hinner för hunden är för snabb. Då kan jag låna hunden och visa hur de ska göra med sin arm för att belöningen ska komma på rätt ställe och sedan får de försöka själva. Det tycker inte är något som någon skulle känna sig nertryckt av. Utan ibland fungerar inte beskrivande ord lika bra som att få se det. På senaste kursen föreslog jag en kursare att han skulle hålla hunden i halsbandet när han lärde den loss och det som hände var att han drog åt strypkedjan och försökte dra ut leksaken ur munnen på hunden. Då lånade jag hunden och visade att han skulle hålla så att hunden inte kunde fortsätta kampa, inte att det skulle vara obehagligt på något sätt. Kursaren förstod direkt och sedan tränade de vidare på ett vettigt sätt. Listan på sådana här småsaker kan göras lång.

Jag brukar också försöka få till en bra stämning med mycket skrattande och högt i tak. Det blir så jädra tråkigt när allt är blodigt allvar hela tiden. Hundträning ska vara roligt! Självklart gör man misstag, det gör även de som hållt på och tränat ett tag. Men det gäller att lära sig av misstagen och tränar man i grupp så hinner man förhoppningsvis inte träna felaktigt för länge innan någon säger till.

Att helt ta över träningen med någon annans hund har jag faktiskt aldrig sett. Dock har jag hört talas om en instruktör på en annan klubb som skulle läxa upp en kursdeltagares hund. Så hon tog över kopplet och medan hela kursen tittade på så fick hunden veta hut. Det är verkligen inget jag skulle göra och det tjänar verkligen inget till. Men jag hoppas och tror att det är ganska ovanligt.

Jag håller med Chillamuffins, det är inga jättesaker man ska göra. Belöningsplacering, kroppshållning, ändrat röstläge etc. är saker man kan visa på andras hundar.

För mig hjälper det jättemycket att titta på och jag önskar att instruktörer kunde göra så oftare. Man får en annan känsla och man förstår bättre. Speciellt eftersom min gröna hund svarar ju inte alls som din vältränade gör ju (definitivt inte om jag har en sheltie och du en bc), däremot om du visar själv och anpassar dig till den hunden dessutom så hjälper du mig mer i mina ögon.

Dessutom handlar det inte alltid om att det är instruktören som ska vara superpedagogisk och lösa det på annat sätt - för mig är ibland det enda sättet att se på hur någon gör så jag kan kopiera och prova mig fram. Jag klarar inte alls av när de bara säger "peka här" för att de visar inte hela sin kroppsrörelse och det blir helt off för mig eftersom jag inte gör rätt helt och hållet utan bara ska låna en liten "del". Bland de bästa instruktörerna jag har haft är de som har tagit min hund i tre sekunder och sen lämnat tillbaka den till mig, ingen skada skedd och då kan jag med handen på hjärtat berätta att jag saknar självförtroende i min hundträning och tycker jag är fruktansvärt dålig. Jag är däremot så upptagen att lära mig just då att jag fokuserar mer på min aha-upplevelse än att bry mig om hur kass jag är på det momentet. Men hade instruktören inte varit peppande och verkligen engagerad i våran utveckling, så hade jag mått dåligt över det garanterat. Egentligen rent generellt, låna hundar åt sido, vissa instruktörer får mig verkligen att må dåligt över min kunskap även om jag i ärlighetens namn inte tror att de gör så med meningen. Men bara sättet de är på och beter sig gör mig osäker. Medan andra, oavsett hur pissigt jag har presterat i efterhand så känner jag mig upprymd och stärkt! De kan få göra ett helt cirkusnummer med min hund om de så vill det för de inspirerar mig till att vilja göra samma sak och framförallt talar om för mig att jag kan det! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka