Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Om man backar ur ett halvstryp är halsbandet väldigt mycket för stort. En sele däremot går ganska lätt att backa ur bara hunden kommer på knixet.

Varför i all världen skulle hunden vilja backa ur kopplet? I min värld är det ett betydligt större problem - och större varningssignal på att något i träningen måste ändras - än om hunden drar lite i kopplet. Och nej, det finns en uppsjö av selar på marknaden, flera av dem är inte alls lätta att backa ur.

Den dagen jag behöver ha strypeffekt på min hunds uppkoppling, då hoppas jag att någon tuktar mig ordentligt.

Om man backar ur ett halvstryp är halsbandet väldigt mycket för stort. En sele däremot går ganska lätt att backa ur bara hunden kommer på knixet.

Då har vi helt enkelt olika erfarenheter. Jag har aldrig ens sett en sele som hunden kan backa ur. Isåfall är den ju inte rätt inställd. Ett halvstryp däremot är ju inte svårt för hunden att ta sig ur även om det är rätt storlek. Det är ju inte meningen att halvstrypet ska strypa hunden utan det ska ju bara vara enkelt att ta på utan att knäppa upp. Iallafall i min värld. Jag stryper ingen hund.

Senast ändrad:

Trots rätt inställning är det inga problem att backa ur en vanlig sele, om hunden har kommit på hur man gör! Min tik har haft "vanlig" sele största delen av sitt liv, men vi har fått börja med halvstryp eller sådan sele som även har en del längre bak på magen, där hunden är smalare. Tillfällen då hon backar är tex om det smäller och hon blir rädd (otroligt skotträdd).

Halvstrypet är ju inget "stryp" i den bemärkelsen. När det är på det tightaste, så sitter det ju bara så att det inte kan glida över öronen, det drar ju inte åt. Plus att man sedan kan ta av utan att behöva knäppa upp något.

Varför i all världen skulle hunden vilja backa ur kopplet? I min värld är det ett betydligt större problem - och större varningssignal på att något i träningen måste ändras - än om hunden drar lite i kopplet. Och nej, det finns en uppsjö av selar på marknaden, flera av dem är inte alls lätta att backa ur.

Den dagen jag behöver ha strypeffekt på min hunds uppkoppling, då hoppas jag att någon tuktar mig ordentligt.

Fast det där tycker jag blir lite fel att säga. Att man ska tuktas för att hunden kan backa ur halsband/selar :crazy:

Min schäfer kan försöka göra det. Tillfällena han försöker är hundmöten och om jag skiljs från en vän då han gärna håller ihop "flocken". Så då kan han försöka smita i början.

Fast det där tycker jag blir lite fel att säga. Att man ska tuktas för att hunden kan backa ur halsband/selar :crazy:

Min schäfer kan försöka göra det. Tillfällena han försöker är hundmöten och om jag skiljs från en vän då han gärna håller ihop "flocken". Så då kan han försöka smita i början.

Där är ytterligare tillfällen då även min tik har backat ur :)

Jag har 2 kurser igång nu. Valp och fortsättning. Vi lät kursarna vid tillfälle nr 2 leka med sina hundar en och en framför gruppen. Dels så fick alla höra feedbacken, och dels se med egna ögon hur det ser ut när andra leker. Om de kan ta något av det med dig osv. Jag tyckte att det fungerade ruskigt bra.

Fö gillar jag MrsScabtrees mfl beskrivning av en arbetsdag kontra lönen.

Sa vad skulle du saga om en kursdeltagare bad dig visa pa dennes hund? Sjalv stracker jag garna fram kopplet och sager, "Visa!". Jag ska pa kurs med Michael Ellis i mitten pa Augusti och ar sa tacksam att han vill att man har sele pa valparna tills de ar stora nog att kunna tranas ordentligt pa att "ge vika for halsbands tryck" (eller hur man nu sager det pa Svenska) och bli foljsamma for koppel. Min lilltjej har sele och far som ett ro da hon ar for liten att kunna beharska sig annu ...

Jag visar om man specifikt ber mig. Sen tränar jag valpen att gå i koppel som allt annat, om jag däremot vet att jag ska någonstans där träningen inte blir möjlig, som tex i stallet, då sätter jag också på en sele på min valp.

Men att visa att hunden tycker det är skoj med en människa som löljar sig/leker järnet/slänger bollar engagerat tycker jag inte är att trycka ner deltagarna. Jag tycker det visar att de får göra bort sig, fjanta och att instruktören minsann engagerar sig.

Sen antar jag att du inte stjäl hunden och kör lydnadsklass I eller finslipar massa moment ;)

Det är en sån svår balans, vissa tycker det är okej, vissa andra. Vad jag däremot har lärt mig är att om jag sträcker fram handen mot kopplet och säger: "Får jag visa?" då säger kursdeltagaren knappast nej. Sen får jag reda på bakvägen att det inte uppskattades. Sen vet jag att vissa tycker att det är okej, men jag tar det säkra före det osäkra eftersom jag vet att hunden kommer att uppföra sig annorluna med mig, hur kommer det att påverka deltagaren? Inte alltid positivt.

Jag har 2 kurser igång nu. Valp och fortsättning. Vi lät kursarna vid tillfälle nr 2 leka med sina hundar en och en framför gruppen. Dels så fick alla höra feedbacken, och dels se med egna ögon hur det ser ut när andra leker. Om de kan ta något av det med dig osv. Jag tyckte att det fungerade ruskigt bra.

Fö gillar jag MrsScabtrees mfl beskrivning av en arbetsdag kontra lönen.

Menar du att du feebackade, eller kommenterade deltagarna varandra?
Lön är en bra jämförelse, men folk fattar inte i alla fall..tyvärr.

Kl

Bobbo äääälskar frolic. Han blir alldeles stissig av den!! Köttbullar är ok men frolic slår det mesta. Kattmat är också ok.

Om jag blir för rolig får Bobbo fnatt och blir alldeles för uppstressad. Används med fördel vid inkallningar men inte vid nya moment. Då räcker det att vara positiv, lugn och glada men låga tillrop. Men så blir han också lätt stirrig och så uppeggad att man inte får kontakt m honom.

Min knäppis!!!

Skulle vilja se den hund som tar sig ur den här:
SS12_WebMasterHarness_RedCurrant_RightSide_Lrg.jpg

Fast vadå inte se Frolic på plan?
Jag har sex hundar här hemma och två älskar grillad kyckling, två köttbullar, en går mest på min röst och under jobb (lydnad/agility) är för koncentrerad för att äta.. och en som skulle kunna riva hus för en Frolic. Det är helt enkelt det som fungerar bäst på henne, och hon är snart fyra år och vi har hittills inte hittat ngt bättre. Hade någon sagt att jag inte fick ge Frolic som belöning för att vederbörande själv tycker d e kasst hade det inte ingett förtroende hos mig. Hundar är ju individer.

Sen får jag medge att för vissa hundar är det SVÅRT att hitta en bra belöning. Min gamle hane åt inte godis öht som liten när vi började kurs när han var unghund. Leksaker har han inte tittat åt under hela sitt liv. Det enda jag hade att belöna med var rösten. Då hade ju kursledaren kunnat få spader på mig men hon trodde mig och så fick vi jobba efter det, vilket gick helt ok. Nu kan han visst äta gotte om det bjuds, men det slår inte beröm, hela hunden lyser när han vet att matte är nöjd. Så då får det vara så :)

Det är typ en sådan vi har nu! (och nej, den kan hon inte backa ur:D)

Det är en sån svår balans, vissa tycker det är okej, vissa andra. Vad jag däremot har lärt mig är att om jag sträcker fram handen mot kopplet och säger: "Får jag visa?" då säger kursdeltagaren knappast nej. Sen får jag reda på bakvägen att det inte uppskattades. Sen vet jag att vissa tycker att det är okej, men jag tar det säkra före det osäkra eftersom jag vet att hunden kommer att uppföra sig annorluna med mig, hur kommer det att påverka deltagaren? Inte alltid positivt.

Ett sätt, beroende på nivån på kursdeltagarna, är att du gör ett "test". Typ störningstest med olika belöningsmedel. Du jollrar rundor i en omgång, nästa gång går du runt och sparkar på bollar, bjuder upp till kamp genom trasa i långt snöre och går förbi och testar olika godis via luktsinnen. Så kanske hundägaren själv kan se vad de har svårast att hindra hunden från att ta.
Kruxet blir väl att det kan bli konflikt mellan hund och ägare... Men man kan ju göra på annat sätt.

Vet ju att Inki beskriver ett "test" där man ska se vad hunden väljer först mellan boll, matte, godis och trasa.

Som kursdeltagare har jag ibland utnytjat att min hund (och hast!) uppfor sig mycket annorlunda med andra an med mig. Om jag hor pa tonen att kursledaren borjar bli irriterad for att han/hon tror att det skulle ga battre pa nagot annat satt an det jag gor, ett satt som jag vet inte funkar, sa stracker jag fram kopplet (tyglarna) och sager, "Visa". I de sammanhangen jag gjort det har det inte funnits en chance att nagon annan ska fa till det om inte jag klarar ... mest bara for att jag har en hast och en hund som ar 100% focuserad pa mig. Tar nagon annan dem gar de i allafall bara och tittar efter mig.:p
Sedan har kursledarna hittat andra satt att komma at problemet ... eller insett att det inte ar sa enkelt som de trodde.:)

Bara läst "huvud" inlägget så svarar efter det.
Jag var också så som du beskriver, leversnittar och "duktig hund" när min var duktig. Men sen hände det som inte fick hända!! Jag GLÖMDE godiset haha. Hade bara bollen med mig och testade då att träna med den. Och min hund lyssnade mycket bättre (blev lite för ivrig ibland bara) och jag kunde blanda lek med träning mycket enklare. Det var liksom typ sitt, ligg, tass, sitt och sen "duktig hund" och kasta iväg bollen. Sen när hon kom tillbaka med den så var det något nytt och sen kasta iväg bollen med ett "duktig hund". Hon kan hålla på i evigheter att kasta boll och det gör ju även att hon kan träna i evigheter haha. Men min hund tappar inte koncentrationen lika snabbt, lyssnar bättre och tycker det är roligare att träna med boll än med godis.
Det är precis som att när hon fått godisen så är jag ointressant tills jag tar en ny godis framför nosen på henne. Men bollen kommer man ju alltid tillbaka med och då ser hon ju att man har den igen.

Många kursledare visar i princip ingenting med kursarnas hundar, risken är stor att en hundägare känner sig totalt nedtryckt i skorna o som en väldigt, väldigt dålig o inkompetent hundägare, om det går galant med kursledaren, vilket det ofta gör eftersom hundar har en tendens att uppföra sig exemplariskt med nya/okända förare, speciellt o dessa är erfarna o utstrålar självförtroende.
Det kallas för instruktörseffekten o används flitigt av en del hundtränare, som t ex CM.

Fast nu menade jag att man skulle låna hunden och visa hur "glad och överlycklig" man kan vara och hur hunden reagerar på det, för det var ju just vikten av belöning som man ville få fram... Och om nu hunden uppför sig exemplariskt med en ny förare så är det ju ett ypperligt tillfällen att visa just belöning.
För som jag fattade det så var det frågan TS undrar över, hur får man kursdeltagarna att förstå hur viktig belöningen är...

Jag tjoar som bara den när mina kursdeltagare gör rätt, det brukar få dem att ryckas med :). Vi pratar om vikten av att läsa hunden (blir den glad?) och hur inlärning fungerar redan på första kurstillfället. Och när jag visar med egen hund så förklarar jag oftast innan/ställer ledande frågor om vilken belöning som passar den givna övningen. Nu har jag "lätta" kursdeltagare eftersom de vill tävla. Men nästan alla ger genomtänkta belöningar till sina hundar.

När det gäller att visa med annans hund så finns det massor med tillfällen där det kan vara bra. Det kan vara att visa hur en kroppshållning påverkar hunden, det kan vara att visa vilken effekt en viss belöningspunkt har etc. Eftersom min hund är just min hund och inte deras hund så kommer den inte att reagera som deras hund i alla situationer. Och där det avviker kan ett lån vara bra. Alternativet är att videofilma det aktuella ekipaget och visa ganska direkt efteråt, men det är inte genomförbart på en kurs med 8-10 pers.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka