Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Jag gick en tävlingshandlingskurs i helgen där instruktören drog paralleler till vår "människovärld" som jag själv tyckte var tydligt och bra och funderar på att använda om jag ska ha kurs själv i framtiden.

Hon pratade, precis som någon annan nämnde, om detta med lön för arbete. Hon drog parallellen att "om jag sa till dig att du fick en krona om du stirrade på den här pennan en hel dag skulle du troligtvis inte göra det. Men om jag sa att du skulle få en miljon skulle du förmodligen försöka mer".
Hon tog också upp att om det på ditt jobb alltid stod en ny belöning på bordet när du kom dit, t.ex. ena dagen låg det 4000 kronor på ditt skrivbord, andra dagen en härlig gräddtårta, tredje dagen ett presentkort etcetera, så hade du gått till arbetet med förväntan och glädje och var spänd på vad som skulle ligga där.

Kanske blir lite för målande för somliga människor, men jag tyckte det var en härlig beskrivning som peppade även oss med "lättbelönade" hundar att inte låta belöningarna bli mekaniska, utan alltid levande, varierade och fyllda av överaskningar!

Jag kanske är jättesnurrig men jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra?

men vad är problemet med sele?

Om nån kommer på kurs till mig med sele så säger jag så här: För mig är följsamhet A och O, därför vill jag att min hund ska kunna gå i slakt koppel i vanligt halsband, dessutom ska den göra det av egen vilja. Därför så väljer jag bort selen i vardagen.

Men, din hund, dina regler, vill du ha sele, så fine, då jobbar vi med sele. Jag tycker ofta att hundar som drar, drar om möjligt mer, när de kommer i sele.

Selen har jag sedan vi spårjobb och även om jag har en dragandes hund som jag ska lära gå i koppel, då sätter jag på selen när övningspasset är slut, för att markera "dra bäst du vill", men när halsbandet kommer på..då jäklar dras inget.

Grejen är att på senaste kursen, då jag tjatat om "betala -för bövölen" och "skulle du jobba gratis" osv för typ sjuttiotredje gången, så säger en av kursdeltagarna att hon faktiskt märkt skillnad sedan hon gick från snittar till kalkon. (Yeeeiiijj) Det är bara att då var två tredjedelar av kursen över, tänk om hon testat redan från början så mycket bättre de hade kunnat bli.

Nu var nog en av nackdelarna att jag inte kunde visa på egen hund, då han var skadad, det gör nog mycket att få mig skrika och tjoa på planen. För jag är inte så mycket för att skrika och tjoa med deltagarnas hundar.

Jag har lärt mig under åren, kan man väl säga. Stackars lagotton har inte fått vidare rolig belöning, kan jag tycka nu såhär efteråt.
Labben får tjo och tjim och glädje som gör att en liten bit torrfoder blir riktigt kul att få (även om jag brukar försöka ha med bättre belöning, såsom osttub, leksak för dragkamp osv).

Fast selen i sig uppmuntrar ju knappast till drag (mer än att det ev blir mer obehag med halsband), och man kan ju fortfarande jobba på samma sätt?

Jag har sele på min unghund, mycket just för att hon drar. Vi jobbar lika mycket med att träna bort det men minskar risken att slita massa på nacken under tiden.

Nu var nog en av nackdelarna att jag inte kunde visa på egen hund, då han var skadad, det gör nog mycket att få mig skrika och tjoa på planen. För jag är inte så mycket för att skrika och tjoa med deltagarnas hundar.

Fast här kanske du måste tänka om, att se sin kursledare gör en sak med sin hund, ja då är det lätt att tänka: "Jodå med den är det ju lätt" Men att se kursledare göra något med "min" egen hund och faktiskt se skillnaden kan göra att polletten trillar ner.

Fast här kanske du måste tänka om, att se sin kursledare gör en sak med sin hund, ja då är det lätt att tänka: "Jodå med den är det ju lätt" Men att se kursledare göra något med "min" egen hund och faktiskt se skillnaden kan göra att polletten trillar ner.

Många kursledare visar i princip ingenting med kursarnas hundar, risken är stor att en hundägare känner sig totalt nedtryckt i skorna o som en väldigt, väldigt dålig o inkompetent hundägare, om det går galant med kursledaren, vilket det ofta gör eftersom hundar har en tendens att uppföra sig exemplariskt med nya/okända förare, speciellt o dessa är erfarna o utstrålar självförtroende.
Det kallas för instruktörseffekten o används flitigt av en del hundtränare, som t ex CM.

Nu brukar inte jag gå på kurs men vist måste det finns olika sätt att göra detta på också? Tänker på CM gör ju precis så som du beskriver det men en kursledare borde även på ett positivt sätt prova hunden? Alltså inte regelrätt ha någon slags uppvisning men be föraren om att lov att själv "prova" dels för att få känna på hunden om det man står och lär ut passar den specika hunden och då samtidigt på ett mjukt sätt visa exempel på hur man skulle kunna göra?

Tänker så gör ofta islandshästinstuktörer och personligen blir jag jätte glad när man få se hur hästen skulle kunna gå om jag bara får till det. Hade dock en instuktör som satt och harvade på med min häst i 30 min av 45 min lektion och på ett sätt som jag inte alls gillade så då var det inte roligt

Jag skulle aldrig gå för en instruktör som "tar över min hund" och visar hur man gör. Möjligen vid problemlösning när man felsöker, aldrig annars.

Det är ju faktiskt min relation till hunden och min förmåga att vara en tydlig och bra förare som är i fokus på kurser. Dvs inget som blir bättre av att nån annan kör min hund. Ska instruktören demonstrera förväntar jag mig att hen har egna hundar att göra det med.

Vad olika det kan vara.
Jag tycker att det är jättebra när jag av någon anledning inte får till det och instruktören visar mig hur hon/han menar med min hund.

Vad olika det kan vara.
Jag tycker att det är jättebra när jag av någon anledning inte får till det och instruktören visar mig hur hon/han menar med min hund.

Jag ocksa ... da har hunden varit med om det redan och vi har bada lattare att upprepa manovern.

Samma har. Sa till den grad att jag pa nasta kurs kommer vara betydligt mer "pa" nar kursledaren vill visa nagot och inte bara hoppas att denne tar min hund.

Flexikopplet förstår jag, men vad är problemet med sele? Jag tänker att framför allt om det gäller valpkurser/vardagslydnad där hundarna kanske inte är så "bra" på att gå i koppel så är väl en sele mycket bättre än att de sliter i halsen? Och när hunden går bra i koppel borde det inte spela någon roll? Har jag missat någon aspekt här så lär jag mig gärna nåt nytt! :)

Blandis gav ett svar som är ungefär likadant som min tränares. Visst, ens eget val, men det är önskvärt att hunden ska kunna gå i vanligt halsband, samtidigt som hunden inte kan backa ur som det går med vissa selar.

Många kursledare visar i princip ingenting med kursarnas hundar, risken är stor att en hundägare känner sig totalt nedtryckt i skorna o som en väldigt, väldigt dålig o inkompetent hundägare, om det går galant med kursledaren, vilket det ofta gör eftersom hundar har en tendens att uppföra sig exemplariskt med nya/okända förare, speciellt o dessa är erfarna o utstrålar självförtroende.
Det kallas för instruktörseffekten o används flitigt av en del hundtränare, som t ex CM.

Så slapp jag skriva det själv. :D

Jag visar gärna men enbart på egen hund, av just "trycka-ner-kursdeltagare-i-skorna-effekten."

Sa vad skulle du saga om en kursdeltagare bad dig visa pa dennes hund? Sjalv stracker jag garna fram kopplet och sager, "Visa!". Jag ska pa kurs med Michael Ellis i mitten pa Augusti och ar sa tacksam att han vill att man har sele pa valparna tills de ar stora nog att kunna tranas ordentligt pa att "ge vika for halsbands tryck" (eller hur man nu sager det pa Svenska) och bli foljsamma for koppel. Min lilltjej har sele och far som ett ro da hon ar for liten att kunna beharska sig annu ...

Blandis gav ett svar som är ungefär likadant som min tränares. Visst, ens eget val, men det är önskvärt att hunden ska kunna gå i vanligt halsband, samtidigt som hunden inte kan backa ur som det går med vissa selar.

Jag har aldrig varit med om någon hund som lyckats backa sig ur en sele men däremot har jag sett många hundar som mycket enkelt och med bara ett litet knyck tar sig ur halsbandet. Jag använder sele till min hund just därför. Halsband tar han sig helt enkelt ur så lätt att då kan jag lika gärna ha honom lös ifrån början och det är inte i alla situationer jag vill ha honom lös. Jag ser ingen skillnad på att gå i sele eller i halsband annars.

Senast ändrad:

Om man backar ur ett halvstryp är halsbandet väldigt mycket för stort. En sele däremot går ganska lätt att backa ur bara hunden kommer på knixet.

Så slapp jag skriva det själv. :D

Jag visar gärna men enbart på egen hund, av just "trycka-ner-kursdeltagare-i-skorna-effekten."

Men att visa att hunden tycker det är skoj med en människa som löljar sig/leker järnet/slänger bollar engagerat tycker jag inte är att trycka ner deltagarna. Jag tycker det visar att de får göra bort sig, fjanta och att instruktören minsann engagerar sig.

Sen antar jag att du inte stjäl hunden och kör lydnadsklass I eller finslipar massa moment ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka