Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Jag håller med, men ändå inte, men det är nog för att jag begåvats med en ärthjärnad hund som jobbar, jobbar, jobbar, springer till mig och nosar på godiset (oavsett sort) och sedan springer ut och jobbar igen.

Lite så resonerade min kompis också, då har hon en BC som jobbar och jobbar och jobbar...
Som sagt, kurserna kryllar av Bichon Havanais eller Jack Russel, inga raser som gjort sig kända för samarbeter.

Jag såg en video av min tränare när hon tränar och berömmer sin egen hund, och upptäckte snabbt att det jag trodde var ordentligt med beröm var nog bara medelmåtta. Kanske en videosnutt för att visa: Såhär vill jag att ni ska göra.

Att ha med er godare godis och erbjuda de få testa tror jag är bra tips.

För mig blev det lite ögonöppnare att först få höra och sen själv erfara att olika belömingars värde har betydelse även på en lättmotiverad hund.
Kan tyckas självklart men med en hund där man får jaga (och variera) toppenbelöningar för att få hundens uppmärksamhet, och sen en ny hund som jobbar för absolut allt, blev det lätt att glömma.

Förstår dej går själv på jakthunds lydnad med våra när dom är unga och hälsar ofta på och visar i början av kurser att stövare oxå kan vara lydiga, japp inte ovanligt att dom med stövare tror att dom inte går att dressera.

Äldre är ofta dåliga på att ge beröm och kommer det ett bra är det med mörk ton och kort men dom två som håller kursen är kanon och ja dom hoppar ofta runt och dansar

lyckas dom som har till stor del jägare över 50 år som aldrig försökt sig på lydnad (och ofta fått kursen av frun eller barn = inte alls intresserade av att gå den) med någon hund så klarar du det.

Min vovve behöver absolut tydligt och bra beröm. Det värsta är bara att när man berömmer med rösten kan hon bli lite väl nöjd och lycklig över sin prestation och göra ev. studds/hopp konster och snurra runt och ha sig, vilket lite förstör det man håller på med.

Variabel social förstärkning måste också läras in. Mina stackars jyckar får stå ut med att jag både jublar och applåderar dem när de jobbar, och de vet att det är dunderbelöning - som ändå betyder "fortsätt jobba". Lärs in precis som all annan störningsträning, 80%.

*Allmänt*

Irriterar mig ganska ofta på vallhundsfolk som tror att det inte går att berömma hundarna när de vallar utan att de då lägger i gasen/far in i fåren. Om man LÄR hunden hur man vill att den ska svara på röstförstärkning så fattar de fort som attans vad det innebär.

(Fick förvånad min av en vallningselev när jag under Fridolfs utgång helt plötsligt utbrister i världens hejarklackvrål - och hunden ändå fortsätter på sin utslagna bana och genomför hämtet perfekt. Han fattade ett beslut i farten som jag ville markera att det var underbart - så jag jublade. Och hunden fattade precis vad jag berömde!)

Ang att våga bjuda på sig själv när man tränar och belönar, så måste jag säga att det var en av de bästa lärdomarna från hundcampus. Jäklar vilken skillnad det gör med lite visad nyfikenhet/glädje/tokighet. Hundarna älskar det! (däremot jobbar mina tjänstvilliga djur precis lika bra för leversnittar som för tubost eller lammfiol. Variera matförstärkare gör jag bara för att få olika effekt i form av ljud, tuggtid eller "slickvänlighet".)

Har ar en till som borde sitta I skamvran.
Jag har inte alls fattat hur mycket jag behover veromma egentligen och det har nu antligen borjat lossa litegrann iallafall.
Jag har fortfarande inte hittat det ultimata belonings sattet sa for fortsatta experimentera med olika godisar, leksaker och berom.
Dessutom maste jag hitta ett nytt gomstalle for allt roligt sa inte sonen far fatt I det.
Just nu maste jag inforskaffa en radda nya leksaker, laderhalsband och alla tags (inkl rabies) som mystiskt forsvunnit. Suck.

Bra tips forresten att satta upp videokamera under ett vanligt traningspass. For jag kan garantera att aven nar jag tror jag ar skitrolig slas jag nog av vilken ekonomiassistent som helst halv fem pa onsdag eftermiddag. (Inget ont om ekonomer!)

Ang att våga bjuda på sig själv när man tränar och belönar, så måste jag säga att det var en av de bästa lärdomarna från hundcampus. Jäklar vilken skillnad det gör med lite visad nyfikenhet/glädje/tokighet. Hundarna älskar det! (däremot jobbar mina tjänstvilliga djur precis lika bra för leversnittar som för tubost eller lammfiol.

Det är väl lite det som är gjejen, att det är svårt att bjuda på sig själv, speciellt bland andra. Det blir lätt ett "bra." tillsammans med en huvudklapp som gör att hunden backar ett steg och svansen hänger rakt ner. Alternativt ett hysteriskt "dutiiiiiii" så fort hunden visar sig.

Sen belönar du dina hundar dagarna i ända med nåt som slår lamfiol, (lamfiolen ska vara levande om Fritte får bestämma:p) Det är ju det som är så jäkla svårt att få folk att förstå. Vad är top notch för din hund?

Jag gick på en belöningskurs när min hund var ung. Där fick vi lära oss allt från olika godisbelöningar till att rulla runt på marken och brottas med hunden :love:

Den instruktören hade en omplacering som var rädd och ointresserad av ALLT när hon fick den.
Tog inte godis, tyckte inte om leksaker, kampa eller något annat som hade med människor att göra. Det enda den tände på var att jaga skuggor (tror jag det var). Utifrån det byggde hon upp en belöningsgrund som nu gjort den hunden till en "vilken hund som helst".

Förr eller senare trillar nog polletten ner, gör den inte det så är det nog lönlöst;) En del verkar tro att hundträning är på dödligt allvar och vågar inte fjanta runt och bli intressanta. I inlärningsfasen måste man släppa loss, men många verkar bara titta på det färdiga paketet med en superkoncentrerad förare med blicken uppåt framåt och en svassande inramad hund. Vägen dit glöms ofta bort.

En annan variant är föraren som tjatar hål i huvudet på sin hund så den totaltröttnar och blir seg som kola. I det fallet är det svårt åt andra hållet, hunden behöver inte klura ut något för matte/husse har redan gjort det åt den och träningen blir tråkig och ointressant. Där måste man hitta tillbaka till gnistan.

Men!! Underskatta inte frolic!! ;) Min är totalt galen i det och lyckan är enorm när hon får springa och hämta burken utan för planen efter ett lyckat moment, då är det fanimej kalas:bump::bump: Hon vet exakt var burken ligger och gör allt för att få springa dit, den belöningsformen är det som fungerat bäst för min. Koncentrationen har ökat enormt och hon är supertaggad passet igenom.

Senast ändrad:

Jag brukar låta min hund välja. Det blir ofta ganska tydligt vilken hon är mer intresserad av och det kan också variera mellan dagar.
Åker jag exempelvis iväg på en tävling kanske jag köper med 2 olika sorters riktigt gott godis. Sen tar jag en sort i varje hand och så ser jag vilken hon kämpar mest med att försöka få tag i. Det får bli den tävlingens belöning.

Sen har jag också testat mig fram när det gäller belöning mellan leksak och godis. Ex använder jag leksak när jag tränar lydnad för då får jag snabbare resultat, gladare hund och bättre fart i utförandet.
Slalomet tränar jag med hjälp av leksak för att få upp farten genom slalomet och då är hon råtaggad på leksaken.

Efter ett helt agilitylopp är en kastad leksak däremot ingen belöning i hennes värld, hon leker lite halvhjärtat men så fort jag sätter handen i fickan spottar hon leksaken en halvmeter för att äntligen få sin köttbulle. Så därför belönar jag aldrig med något annat än godis efter ett agilitylopp.

Men som sagt, hur får man folk att fatta det? Det undrar jag också. Jag tror att man själv måste testa och se skillnaden. Lära känna sin hund och veta vad den vill jobba för.

Jag har också fått ett infohäfte inför kurs. Där stod förutom de du skrivit också en kort lista över vad som kommer att gås igenom under kursen.

Det var väldigt viktigt att ha med något supergott (korv, köttbullar och INTE TORRFODER ELLER FÄRDIGT HUNDGODIS!) och något ännu godare som hunden får bara vid lyckad inkallning.

Vidare skrevs det om koppel och halsband, men där dök upp folk med selar och flexikoppel i alla fall. Folk är bara så dumma.

Fick också lära mig det som Migo nämnde, att då folk stirrar, pekar och skrattar och man håller på att skämma ögonen ur sig, först då har man varit tillräckligt tydlig med sin muntliga belöning!:D

Vidare skrevs det om koppel och halsband, men där dök upp folk med selar och flexikoppel i alla fall. Folk är bara så dumma.

Jag skulle aldrig åka på kurs med hunden i halsband, oavsett vad instruktören tycker. Sele är det som gäller här. Däremot har jag pli på hundarna och använder inte flexi;)

Det är väl lite det som är gjejen, att det är svårt att bjuda på sig själv, speciellt bland andra. Det blir lätt ett "bra." tillsammans med en huvudklapp som gör att hunden backar ett steg och svansen hänger rakt ner. Alternativt ett hysteriskt "dutiiiiiii" så fort hunden visar sig.

Sen belönar du dina hundar dagarna i ända med nåt som slår lamfiol, (lamfiolen ska vara levande om Fritte får bestämma:p) Det är ju det som är så jäkla svårt att få folk att förstå. Vad är top notch för din hund?

Jag tror det handlar om att ni som ledare måste visa att det är helt okej att vara "överlycklig" när hunden gör rätt, för många som åker på kurs vill inte göra fel och då är det lättare att vara lite återhållsam och kolla av innan man gör något.
Jag har gått för en instruktör som är inriktad på jakthundar och det är mycket jaktfolk, bland annat gamla gubbar som muttrar om att hunden jagar bäst hungrig och en lydig hund jagar sämre. Men kursledaren är oxå en senig gamal gubbe som visar att det är helt okej att kasta sig i gräset och leka med hunden, hur man trissar upp dem och hur man får en lugn signal. Så efter en helgkurs så såg jag en farbror i 80 års åldern kasta sig för sin ålder riktigt smidigt i gräset och belönade sin stövare, samtidigt som han fällde tårar över att han inte hade vågat gå på kurs tidigare för han tyckte att det var så mycket roligare att ha hund nu.

Sen antar jag att jag har en väldigt lättmotiverad hund när det gäller godis, trots att han är en jakthund, leversnittar är toppen i hans ögon och frolic är rena himmelriket. Det som möjligt vis skulle kunna slå sånt är färskt kött men det är rätt äckligt efter någon timme i solen... ;)

Den instruktören hade en omplacering som var rädd och ointresserad av ALLT när hon fick den.
Tog inte godis, tyckte inte om leksaker, kampa eller något annat som hade med människor att göra. Det enda den tände på var att jaga skuggor (tror jag det var). Utifrån det byggde hon upp en belöningsgrund som nu gjort den hunden till en "vilken hund som helst".

Det där påminner mig om historien vi alltid drog före kursarna, som var helt sann. En bruks-nisse hade övertagit en lysande tysk schäferhane för att enbart plocka massa pinnar och gå upp i bruksklasserna. MEN, hunden var på nåt sätt förstörd och ointresserad av alla normala belöningsmetoder... Gubben slet sitt hår, visste ju att utan vettig belöning skulle inte hunden flyttas upp nånting. Efter en tid kom han dock på vad hunden tyckte var lattjolajbanssuperroligt - när han drog i gång gräsklipparen!:D Så det var bara att släpa med sig gräsklipparen ett tag och låta hunden jaga den spinnande klipparen:D Det löste väl sig sen, men det är en så skön historia.

*KL*
I Silivia Trkmans running contacts DVD har hon en hund som älskar att bada, så hon har en pool på agilityplanen och när den får "jackpotbelöning" får den springa och bada i poolen :D

kl

Ähhhhh, om man är tillräckligt snäll mot hunden så tycker den om en så mycket så att den gör vad man säger utan att man behöver belöna!;)

(Ja, jag tänkte så ett tag... Men insåg sedan att inte fasen hade jag gått till jobbet utan lön bara för att jag gillar min chef... En gång kanske, men inte flera. Tur att man kan ändra sig! :))

Flexikopplet förstår jag, men vad är problemet med sele? Jag tänker att framför allt om det gäller valpkurser/vardagslydnad där hundarna kanske inte är så "bra" på att gå i koppel så är väl en sele mycket bättre än att de sliter i halsen? Och när hunden går bra i koppel borde det inte spela någon roll? Har jag missat någon aspekt här så lär jag mig gärna nåt nytt! :)

Pa den intro kursen vi gick diskutterade en av deltagarna I over 10 min mot kursledaren om varfor hon inte fick ha schackel pa sin golden. Hon kunde inte alls forsta varfor det var batter att ha ett flat collar och istallet lara sig att for a hunden ordentligt I Koppel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka