Blandrastik
Trådstartare
Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.
Varsågod!
Får jag citera dig på nästa kurs?
Varsågod!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med, men ändå inte, men det är nog för att jag begåvats med en ärthjärnad hund som jobbar, jobbar, jobbar, springer till mig och nosar på godiset (oavsett sort) och sedan springer ut och jobbar igen.
Varsågod!
Min vovve behöver absolut tydligt och bra beröm. Det värsta är bara att när man berömmer med rösten kan hon bli lite väl nöjd och lycklig över sin prestation och göra ev. studds/hopp konster och snurra runt och ha sig, vilket lite förstör det man håller på med.
Ang att våga bjuda på sig själv när man tränar och belönar, så måste jag säga att det var en av de bästa lärdomarna från hundcampus. Jäklar vilken skillnad det gör med lite visad nyfikenhet/glädje/tokighet. Hundarna älskar det! (däremot jobbar mina tjänstvilliga djur precis lika bra för leversnittar som för tubost eller lammfiol.
Vidare skrevs det om koppel och halsband, men där dök upp folk med selar och flexikoppel i alla fall. Folk är bara så dumma.
Det är väl lite det som är gjejen, att det är svårt att bjuda på sig själv, speciellt bland andra. Det blir lätt ett "bra." tillsammans med en huvudklapp som gör att hunden backar ett steg och svansen hänger rakt ner. Alternativt ett hysteriskt "dutiiiiiii" så fort hunden visar sig.
Sen belönar du dina hundar dagarna i ända med nåt som slår lamfiol, (lamfiolen ska vara levande om Fritte får bestämma) Det är ju det som är så jäkla svårt att få folk att förstå. Vad är top notch för din hund?
Den instruktören hade en omplacering som var rädd och ointresserad av ALLT när hon fick den.
Tog inte godis, tyckte inte om leksaker, kampa eller något annat som hade med människor att göra. Det enda den tände på var att jaga skuggor (tror jag det var). Utifrån det byggde hon upp en belöningsgrund som nu gjort den hunden till en "vilken hund som helst".
Vidare skrevs det om koppel och halsband, men där dök upp folk med selar och flexikoppel i alla fall. Folk är bara så dumma.