Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Sv: Vikten av en bra belöning, hur få folk att förstå.

Behöver man det? "Belöningsplacering, kroppshållning, ändrat röstläge etc" handlar ju inte om hunden, utan om människan.

Iofs skulle det kanske bli mer intressant om det var hundarnas kroppshållning, röstläge och önskad belöningsplacering vi pratar om att förändra. :p

Generellt inlägg i tråden:

Att lära ut är enligt mig att inspirera.

...och jag skulle som kursdeltagare tycka att det var jättehemskt, både att alla skulle titta på mig (gäller inte bara lekar) och att få "offentlig" feedback.

Tja, ingen i min kurs reagerade över det på något sätt. Dom vågar dessutom tala om för mig och min hjälpare när något inte passar, så i just denna situationen med just denna gruppen fungerade det som sagt utmärkt. Hade jag haft en kursare som på minsta vis visat sig "blyg" eller osäker på planen, med sin hund eller bland dom andra hundarna/förarna på något sätt så hade jag valt en annan metod.

...eller varför inte sin egen?

Jag svarade ju på det i min text :)

För att din hund och min hund är inte samma och svarar inte på samma sätt. När jag ser en van instruktör tillsammans med en utbildad hund utföra ett korrekt fotgående flera meter eller svara korrekt på belöning är inte detsamma som att se min oerfarna hund som inte ens kan placera sig i fotposition svara på vad instruktören vill. Även om det bara handlar om att föra hunden in i fotpositionen så svarar den vana hunden annorlunda.

Ska jag titta på en tränare när de t. ex. kör agility med sin hund (som ofta är någon racertyp av bc tränad med grundtanken att bli elit) som svarar på exakta sekunden vad de vill eftersom de är hårt sammansvetsade så är det verkligen inte detsamma som min lilla köttbullerunda sheltie som ska göra samma sak med mig. Det krävs olika kroppspråk, olika belöningsplaceringar och olika sätt att peppa dem bara för att utföra samma sak. Det behöver inte ens handla om olika raser men just grundträningen är helt olika på hundarna. Och om jag då inte har möjlighet att titta på när tränaren visar med sin hund så är det uppskattat att de gör det med min. :)

Precis.

Det är inte riktigt lönt att jag plockar fram min malle och leker, som klipper allt som jag erbjuder, med kursdeltagarnas hundar som tittar frågande på en boll.

Däremot så, precis som övriga beskrivit, så tar jag mycket sällan kursares hundar. Gör jag det så frågar jag först samt visar något enkelt, ytterst lite och sen hejar på ägarna när dom upprepar det jag gör och lyckas.

Kl

Lite intressant hur en del verkar ta illa upp när kursledaren tar någon av kursdeltagarnas hundar bara för att visa. Förstår inte varför någon skulle ta illa upp för det, snarare tvärtom. Är det samma sak vid privatlektioner? Att en del inte vill att instruktören visar med hunden?

Annars är ju det ett smart sätt tycker jag att visa på deras hundar. Och försöka inspirera. Tjata är nog svårare. Folk vill se resultat.

För att din hund och min hund är inte samma och svarar inte på samma sätt.
Så är det. Men hur hunden svarar är ju inte viktigt då man visar vad människan ska göra. Tror t o m det är kontraproduktivt och tar bort fokus på den egna insatsen.

Tror det är mer pedagogiskt att dela upp det. Först koncentrera sig på människan och vad de ska göra. Då kan instruktören visa med sin egen hund. Hur man belönar på utsidan, var man placerar handen i förhållande till hunden etc.

Sen provar de på sin egen hund - och vips svarar deras hund bättre. Upplevelsen av hur viktig ens egen kroppskontroll är för resultatet är synd att ta ifrån dem.

Människor och hundar fungerar olika helt enkelt.
Jag tycker att det är en fröjd att få se min hund med någon annan förare, det ger mig inspiration.

Så är det. Men hur hunden svarar är ju inte viktigt då man visar vad människan ska göra. Tror t o m det är kontraproduktivt och tar bort fokus på den egna insatsen.

Tror det är mer pedagogiskt att dela upp det. Först koncentrera sig på människan och vad de ska göra. Då kan instruktören visa med sin egen hund. Hur man belönar på utsidan, var man placerar handen i förhållande till hunden etc.

Sen provar de på sin egen hund - och vips svarar deras hund bättre. Upplevelsen av hur viktig ens egen kroppskontroll är för resultatet är synd att ta ifrån dem.

Detta förutsätter att den egna hunden dels är inom räckhåll HELA tiden (dvs inte ligger i bilen) samt att den reagerar på samma sätt som elevens hund! Min hund är någotsånär tränad på att inte titta på godishanden när den är nära, jag kan därför stå och vifta med godisen vid hans ansikte utan att han försöker komma åt den. Så kan inte eleven göra. Min hund har färdiga ingångar vid sidan och kommer bli osäker om jag börjar lägga till hjälper. Det gör inte elevens hund. Etc. etc. Jag tycker inte det är så svårt att förstå. Det handlar inte alls om att ta bort elevens insats utan om att hjälpa dem.

Det är som sagt inte särskilt ofta det behövs, ord och visa med egna hunden och egna kroppen räcker långt. Ibland går jag fram till eleven och drar i dennes armar och ben också ;). Men de tillfällen då inte detta räcker, eller när något måste ändras snabbt, så kan det vara bra att visa på elevens hund.

Pust, det är inte lätt att vara instruktör, jag säger då det. Dels så ska man läsa kursdeltagarnas tankar och veta om de vill att folk ska titta eller inte. Dels så ska man ge individuell hjälp på det sättet som kursdeltagaren vill. Dels så ska man ha en färdigtränad hund som går att visa allt på, och som dessutom är tillräckligt vädertålig för att ligga ute ett helt kurstillfälle. Dels så ska man vara en oändlig källa till kunskap för att kunna förklara samma sak på mängder med olika sätt samt alltid ha 15 tips på lager. Man kanske skulle återgå till att enbart träna sig egen hund? Verkar lite mer tacksamt...

Pust, det är inte lätt att vara instruktör,
Haha, nej.

Något som är svårt är ju också att träna ett helt ekipage samtidigt. Tror det kan vara fördelaktigt att träna människor utan hund ibland. Tar man bort hunden så kan de koncentrera sig på sig själva fullt ut tills kontrollen sitter där. Sen tar man in hunden i bilden och då fungerar det bättre.

Det är ju svårt att lära sig själv och hunden samtidigt.

Pust, det är inte lätt att vara instruktör, jag säger då det. Dels så ska man läsa kursdeltagarnas tankar och veta om de vill att folk ska titta eller inte. Dels så ska man ge individuell hjälp på det sättet som kursdeltagaren vill. Dels så ska man ha en färdigtränad hund som går att visa allt på, och som dessutom är tillräckligt vädertålig för att ligga ute ett helt kurstillfälle. Dels så ska man vara en oändlig källa till kunskap för att kunna förklara samma sak på mängder med olika sätt samt alltid ha 15 tips på lager. Man kanske skulle återgå till att enbart träna sig egen hund? Verkar lite mer tacksamt...

Sen ska du en säck med leksaker, tio olika godissorter och kunna spela apa på beställning.

Don´t forget, detta skall naturligtvis ske ideellt. :D

Min gamle hund är svår till helt omöjlig att belöna. Jag kan erbjuda i princip vad som fantastiskt och smaskigt och han värderar fortfarande att dra iväg och göra sin grej högre.

Med min nya hund så ville jag börja om från början och utforska belöningsvärde när jag faktiskt har en hund som jag kan göra något åt. Jag gick på en clinic för Siv Svendsen och jösses vilken ögonöppnare. Hon traskar in med in gigantisk väska och det bara dräller ut massvis av olika leksaker. Varje demoekipage fick komma fram och testa vad som hunden spontant tog alternativt föraren valde och leksakernas rangordnades efter deras värde för hunden.

Sedan var det att komma igång att leka, jaktlekar mm och där drev hon på förarna med rösten så att de verkligen skulle fatta poängen med att röja loss och det var inte ett lågmält "men spring då" det var "SPRIIIIIING!!!!!" på högsta volym. :D

Nu är det skillnad på oss som har haft hund ett tag och har ett intresse att utvecklas och har en träningsfilosofi som vi tror på, kontra förstagångs hundägaren som förvirrat ramlar in genom grinden till brukshundsklubben och knappt har lyckats få med sig koppel och bajspåsar. Jag tror att man måste tjata men tjata på rätt sätt och visa, flera gånger, värdet av belöningar.

Själv hade jag önskat att vi lade mer tid på valpkursen som jag nu går i SBKs regi med att leka med våra valpar i belöningssyfte istället för att bara proppa godis i dem. I en grupp på 10 personer så finns det en enda som stollar runt på planen med fleeceflätor och pipbollar och det är jag. De andra tittar på mig som om jag vore ett UFO. Vi har en hund som är så sävlig att den inte går över huvud taget och lösningen är ju inte precis att dämpa den ytterligare med godisbelöning. Den vill man ju bara få fart på!

Fast det där är ju nyckeln till det hela att hitta rätt belöning. För min labrador som jag tränade mest med var godis absolut inte dämpande. Tvärtom. Jag fick hitta annat för att dämpa henne. Sådan belöningar som kamp förstod hon sig öht inte på och för många bruksmänniskor är ju det den "finaste" belöningen.

Men ett föremål och en hand betyder ju avlämning rent spontant för en bra avlad apportör. Att jaga efter kastade saker var näst roligast för då kunde hon hämta det jättesnabbt och komma tillbaka till mig för att få godis...

Men det är väl det som avgör hur väl vi lyckas med olika moment. Hur vi prickar in rätt belöning till precis rätt moment.

Jag hade en bekant som alltid drog upp hunden i varv vid belöning. Även när hon skulle belöna honom efter en lugn platsliggning. Min hund som var 10 ggr hispigare tog jag ett steg tillbaka med och klappade bara om henne lite. Det gick ju som lättare för oss trots "icke belöning".

Delvis kl.

Tycker inne alls det är konstigt om instruktören visar med min hund.

Om jag tar den som jag tränade mest så skulle hon vara oduglig till att vissa hur kroppshållning påverkar under inkallning för hon kom ändå spikrakt mot mej och i samma tempo.

Fast det där är ju nyckeln till det hela att hitta rätt belöning. För min labrador som jag tränade mest med var godis absolut inte dämpande. Tvärtom. Jag fick hitta annat för att dämpa henne. Sådan belöningar som kamp förstod hon sig öht inte på och för många bruksmänniskor är ju det den "finaste" belöningen.

Men ett föremål och en hand betyder ju avlämning rent spontant för en bra avlad apportör. Att jaga efter kastade saker var näst roligast för då kunde hon hämta det jättesnabbt och komma tillbaka till mig för att få godis...

Men det är väl det som avgör hur väl vi lyckas med olika moment. Hur vi prickar in rätt belöning till precis rätt moment".

Tro mig, jag har testat allt plus lite till och sedan tänkt ytterligare vändor utanför den berömda boxen och testat lite till. Min gamle hund är inte intresserad av något. Jag har tom haft med mig apporteringsvilt som han går igång på men han bryr sig inte utan går och gör sin grej. Jag har jobbat med hunden i 4,5år så ingen kan anklaga mig för att inte ha försökt.

Det jag har lärt mig på denna hunden är att det finns faktiskt hundar som är totalt likgiltiga och ointresserade. Min gamle tillhör den lilla ovanliga skaran.

Det jag har lärt mig på denna hunden är att det finns faktiskt hundar som är totalt likgiltiga och ointresserade. Min gamle tillhör den lilla ovanliga skaran.

Här finns en till sådan. Är hunden inställd på mig duger vad som helst som belöning (han är toklycklig oavsett och lyder minsta vink) men vill han inte, ja då bryr han sig inte. Jag skulle behöva belöna med en levande älg men nu är det svårt att gå runt med en sådan i fickan :banana:

Ska väl säga att det naturligtvis finns bättre och sämre belöningar även för honom dock typ korv eller ett älgskinn är ju 100 gånger roligares en någon köpt leksak

Är det samma sak vid privatlektioner? Att en del inte vill att instruktören visar med hunden?

Det beror ju på vilken typ av privatlektion vi pratar om, jag ängnar mig utslutande åt problemlösning vid privatlektioner. Då har man ju ofta redan självförtroendet i höjd med sina skosnören, då ska det mycket till om jag ska visa på kundens hund. Sen handlar ju problemlösning allt för ofta om att hund och förare inte kommunicerar, så själva träningen är nästan utslutande riktad mot föraren inte hunden.
Då är filmning bättre.

Gick på en privatträning. Kommer inte ihåg exakt vad vi gjorde. Hade blivit attackerad av en golden och han var väldigt osäker på vid hundmöten. Fick tips om att lyfta upp honom då han skakade och började skälla. Tyckte inte det hjälpe direkt. Han tog honom och gjorde nån övning som jag nu inte alls minns. Men trots problemet kände inte jag mig som skosnörenivå. Vet inte om det hjälpte med den lektionen gick bara på den eller var det fler ggr? Aja. Nio år sedan nu. Men jobbade med honom själv men slutade ta upp honom då det kändes bara som han inte blev bättre av det. Nu är han ju helt normal och kan gå okopplad, möten osv. Sen börja vid med agility, men tiden räkte inte till allt, skola, hästar, träningar, agility mm. Funderar på agility igen om jag skaffar hund sen, nu har vi bara för kul skull.

Lite osäker har han alltid varit men han gör som inte så mkt och lugnar ner sig fort om jag är i närheten.

När det gäller kursdeltagare och kamp/lekbelöningar, så visar jag helt enkelt med min egen hund hur man kan belöna på olika vis. Sen har jag teori om tex avståndsbelöning, när man kan tänka sig att använda olika belöningar, tips på gott godis etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka