Vikten av att kunna lasta sin häst

the_connemara

Trådstartare
Efter långt tid av letande hittade min mor mfl grannes förrymda hästar. Ena hästen hade skadat sig så blodet sprutade rakt ut.

Det tog 3 h innan djurambulansen ens kom fram. Ytterlgiare 1 h innan hästen var på djursjukhuset. Hade skadan inte suttit på ett ben så det inte hade gått att lägga ett såpass bra tryckförband hade hästen förblött bakom vårat hus.

Hade hästen gått att lasta hade den varit på djursjukhuset inom 1 h. Dessutom hade den sluppit med det otroliga stressmomentet lastningen innebar, där den fick total panik när luckan väl kunde fällas upp. Väl framme var hästen medtagen och hade förlorat mycket blod, trots ett tills synes väldigt litet sår strax ovanför hoven.

Jag hoppas detta kan ge er alla som vet med er att era hästar inte går att lasta och köra friktionsfritt utan ytterlgiare stress hos hästen får en fet spark i röven att ta tag i lastträningen på allvar. Det är inte kul när något sådant här händer.

Senast ändrad:
Sv: Vikten av att kunna lasta sin häst

:bow: tycker du har en bra sak att säga, däremot är jag rädd att du kommer få rätt många mothugg av folk som känner sig träffade:(;)

/Anym, som aldrig har lasttränat nån häst. Hästen går på själv och jag kör.

Vad glad jag blir :) :love:

Det var precis det som var meningen med inlägget! Det är så lätt att man tar lite för lätt på saker, "det tar jag senare" eller "det löser sig med tiden" osv. Men är olyckan framme är den, den tar ju tyvärr ingen hänsyn till om man inte hunnit lastträna pga mycket annat den senaste tiden.

Såna här situationer tänker jag på varenda gång jag läser 'går inte att lasta' i något sammanhang.

Jag har haft 'går inte att lasta' häst, och haft snudd på konstant magont ang det just ofall ngt händer, då det kan vara skillnad på liv och död. Och lagt ner enormt jobb på att träna, träna och mer träna.

Nu har jag sen många år bara haft fullt lastbara hästar, vilket är en enorm trygghet!

:o En grej jag verkligen behöver kolla upp. Vet inte alls hur min är att lasta. När hon skulle åka till mig klev hon på utan problem men i övrigt vet varken jag elelr förra ägaren hur hon är att lasta.

Borde verkligen prova att lasta henne vilket jag tänkt göra såååå många gånger men det har aldrig blivit av.

Jo, och det är ju inte bara när blodet sprutar, utan en annan situation som oroade mig mkt dels när jag hade 'olastbar', och sen när jag hade 'går att lasta men det är en mkt livad historia' var om/när de står med exvis en misstänkt fraktur. Inte så himla nyttigt leva rövare inför lastning då.

Jag har full förståelse för att det finns hästar som är grönjävliga att lasta/inte går att lasta. Been there, slitit tussar ur håret och gråtit många tårar. Men att acceptera det, nä.. oftast GÅR det att lösa, 99% går att lösa med träning, träning, träning och mer träning. Den sista procenten brukar gå att lösa med släpbyte om inte annat.

Och jag är inte gjord av pengar - tvärtom, men skulle faktiskt byta släp om det var 'enda sättet'. Var på väg att göra det för en av mina tidigare, han gick finemang med stepup, gick att lasta med ramp med men bråkade och härjade massvis. Tills jag av en slump insåg att om rampen har låååg lutning går det fint. Men annars hade han fått en step-up.

Men just för jag varit i lastträsket, så jag värdesätter verkligen hur jag haft det senaste åren (ganska många). Underbara, väluppfostrade hästar som jag lastar själv på nån minut, som bara knallar på och så stänger jag och vi åker :love:

Mycket bra inlägg!
Just nu har jag två mycket lättlastade hästar, en av dem bara 1 år, den andra 14 år och har rest mycket.
När jag ändå varit iväg med 14 åringen så har jag slängt på 1 åringen bara för tränings skull :)

Har dock haft svårlastade hästar också och det är fruktansvärt frustrerande....på den tiden hade jag ingen egen transport så det var tyvärr svårt med "infalls lastträningar"....

En tränare som jag brukar rida för sa en gång att om det tar längre tid än 30 sekunder att få upp hästen på transporten så är det för lång tid.
Något att fundera över faktiskt.....

Jo, men med dom jag har nu är det inga problem med lastning. De går rakt på utan protest :)Har eget släp så vi åker rätt mycket också.

Ja det är himla viktigt såna gånger.
Har tänkt på det flera gånger, speciellt att vem som helst ska kunna lasta hästen och helst själv, just för OM något skulle hända.

Har haft turen och haft lättlastade hästar hittills.

Titta längst upp till höger i mitt inlägg, där ser du att jag svarat Mysaan och inte dig :)

Exakt. När min då 2,5-åring skadade hoven i hagen var det bara för mamma att köra fram transporten och skicka in honom på 3 ben. Tackvare att han var van att lastas själv brydde det honom inget, även om det blev lite svårare att gå med den skadade hoven såklart. Men lastningen i sig var "ingenting".

Ja visst behöver man en väckarklocka:crazy:
Jag har just tagit tag i lastningen av vår ena, han har varit livrädd för transporten.

Historian i korthet.
Vi hade en häst som var hopplös att lasta, stannade backade och det tog fyra timmar att lasta ibland, ibland gick det på en kvart, hemligheten med henne var att om hon fick stanna så gick hon inte på.
När vi då hade en ny häst som fortfarande vill stanna och kolla läget så reagerade ju både jag och dottern idiotiskt eftersom vi hade den gamla hästen i färskt minne och istället för att låta honom titta så stirrade vi upp oss.
Tog efter många egna försök fatt i en tränare som skulle vara sååå bra, det slutade med att hästen stegrade sig, han höll emot och hästen dundrar rätt in i sidan på transporten med ett hål i muskulaturen i bogen som följd:(
Jag skäms något fruktansvärt för att vi trodde på andras utsagor om hans förträfflighet och anlitade honom och inte såg åt vilket håll det gick.

Jag köpte en annan transport med fronturlastning och han har från att ha skakat av rädsla när han bara går förbi den kommit såpass långt att han lungt kan stå och nosa, sätta en hov på rampen och äta med huvudet in genom skötardörren och på ramparna.

Jag kommer aldrig mer att lita på någon att ta över lastträningen av vår häst, han ville egentligen att vi skulle gå därifrån när han jobbade med hästen eftersom han tyckte att vi störde, det är jag väldigt glad för idag att vi inte gjorde.
Han ville fortsätta när hästen hade dånat in i transporten, det var en rejäl smäll, bilen flyttade sig.
Hästen blödde och han tyckte när vi avbröt att vi daltade med hästen:mad:
Och nej, han fick inte betalt.

Mitt nästa steg är två hovar på rampen, bättre att skynda långsamt och att han är lugn hela tiden och inte känner sig trängd.

För det är ju just för akuta transporter som jag tränar, annars hade det kvittat.

Bra inlägg!!

Det är ju vid de akuta tillfällena lastningen måste gå fort
och smidigt för att inte förvärra en ev. skada.

Efter långt tid av letande hittade min mor mfl grannes förrymda hästar. Ena hästen hade skadat sig så blodet sprutade rakt ut.

Det tog 3 h innan djurambulansen ens kom fram. Ytterlgiare 1 h innan hästen var på djursjukhuset. Hade skadan inte suttit på ett ben så det inte hade gått att lägga ett såpass bra tryckförband hade hästen förblött bakom vårat hus.

Hade hästen gått att lasta hade den varit på djursjukhuset inom 1 h. Dessutom hade den sluppit med det otroliga stressmomentet lastningen innebar, där den fick total panik när luckan väl kunde fällas upp. Väl framme var hästen medtagen och hade förlorat mycket blod, trots ett tills synes väldigt litet sår strax ovanför hoven.

Jag hoppas detta kan ge er alla som vet med er att era hästar inte går att lasta och köra friktionsfritt utan ytterlgiare stress hos hästen får en fet spark i röven att ta tag i lastträningen på allvar. Det är inte kul när något sådant här händer.

Fy fan....Något sådant vill man inte vara med om.
Jobbar med att få in min i transporten..!

:bow::bow:

Håller helt med.

Jag hade en svårlastad häst förut, tog 3 timmar innan han klev in i transporten. Började lastträna FLERA gånger per dag, efter 2 veckor var det inga problem längre, och ytterligare en månad senare tyckte hästen att åka transport var bland det roligaste som fanns.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 018
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 390
Senast: Legolaz
·
B
Hästhantering Vi har anmält oss till en hästorientering i vårt landskap. Det är en bit dit, tar ca 30 min å köra bil å ska transportera hästarna dit...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: mackan
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka