Viktbärande

F

Flaki

Som jag har fatt det som räknas islandshästen som viktbärnade ras.

Men hur vet man hur mycket den klarar av?

"Vanliga" Ponnyer brukar inte bära lika mycket som en islandshäst i samma mankhöjd.

Har sett på turridnings hemsida där det stog att deras hästar tog upp till 90 kg och vissa mer.

Hur kan man räkna ut vad just en speifik häst klarar av?
För inte många skulle sätta en person på 90 kg på en ponny som är 1,40. Inte änns 70-80 kg.
Varför klarar islandshästen av det?

Sv: Viktbärande

Akta dig, jag ser att detta är ditt första inlägg och antagligen är du ny medlem.
Jag ställde ungefär samma fråga när jag var ny och fick en hel del svar och ännu mer kritik.
Svaren var allt från annorlunda muskler, högre densitet i benet, avlade på att bära tungt, ja listan var lång.
Gjorde som de sa till mig, då ingen kunde hänvisa till någon källa, ringde till SLU och frågade varför.
Ingen visste, ingen kunde göra någon hänvisning och fick till svar att det var dåligt forskat på detta.
Och 90 kg ??Det är ingenting, runtomkring här kånkar de små försvarslösa liven ofta runt på ryttare långt över 100 kg.

Jag har dock blivit hänvisad tillen sista utpost angående detta, jag får se längre fram om jag ids ringa.
Vänl.G.

Jag har också många gånger fått frågan varför islandshästen orkar bära mer än en ponny. Som Boj skriver så finns det ganske många trådar du kan läsa i. Svårt att få ta i vetenskapliga bevis varför.

Men en sak som jag tycker är att det känns att våra islandshästar orkar mer. Jag är 168 cm lång och väger väl ca 67-70 kg. Ganska normalt för en vuxen människa. Skulle jag sätta mig på en C-ponny så skulle detta kännas vingligt och jobbigt för ponnyn. En islandshäst bär ju upp en annorlunda. Även om dom kan se små ut på backen så tycker jag dom bär upp en som en stor häst. Undrar också varför.... ;)

Det finns ju som sagt en mängd trådar på samma tema....

Det väldigt korta svaret på din fråga är att det inte är mankhöjden som avgör hur mycket en häst kan bära. En hög häst med långa, smala ben och lätt kropp är ju liksom inte starkare än en låg, kraftig häst med grova, korta ben, för att nu ta ett lite överdrivet exempel.

Jag tror inte alls att en islandshäst klarar att bära mer än en häst i samma storlek MED SAMMA KROPPSBYGGNAD. Men det är, i kroppsbyggnad, milsvid skillnad mellan en islandshäst och en lättbyggd ridponny i kategori C....

Sorry sorry ska söka nästa gång.

Men tack alla som svarat iaf!!

Sorry sorry ska söka nästa gång.
Inget illa alls från min sida, tvärtom jag tar gärna en diskussion kring detta igen eftersom de efterforskningar jag gjort sedan förra gången visar... ingen källa kan hittas.
Jag har också sökt här men fortfarande inte hittat någon bra hänvisning om varför.

Det tror jag... Känns att dom är starkare än en vanlig C-ponny tycker jag ivarjefall. En C-ponny vinglar ju nästan om den får en för lång ryttare.

Dom kanske orkar mer än en "vanlig ponny" men det är ju inte klokt att lasta 90 - 100 kilo på en så liten häst, för hur man än vänder o vrider så är det ju en ponny, även om man vill kalla den häst. På island har man ju med handhästar så att man byter ganska ofta men det har vi ju aldrig i Sverige.

Dom kanske orkar mer än en "vanlig ponny" men det är ju inte klokt att lasta 90 - 100 kilo på en så liten häst, för hur man än vänder o vrider så är det ju en ponny, även om man vill kalla den häst. På island har man ju med handhästar så att man byter ganska ofta men det har vi ju aldrig i Sverige.
Ponny är alltid ponny. Storvuxna rider inte ponny! Bills lag! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
968
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 560
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar