Viktbärande russ?

F

fluga

Är russ viktbärande? Generellt sätt då såklart, det är ju lite upp till varje individ men som ras?
tack på förhand :)

Sv: Viktbärande russ?

Det finns lite olika modeller på russ och de finns de som är viktbärande och andra som inte är det.

kan man se på ett visst sätt att det är ett viktbärande resp. inte viktbärande? :D

Ofta så har en viktbärande häst en kort, rund rygg och kompakt kropp. Hästen skall vara propotionerlig ge ett starkt intryck :)

En lång eller väldigt svankig rygg har svårare att hålla upp trycket från en ryttare. Självklart har ju också en grövre häst med mer muskelmassa större förutsättningar för att vara viktbärande än en spinkig, omusklad häst! Men det brukar vara saker man kan ändra genom träning också.

Ofta så har en viktbärande häst en kort, rund rygg och kompakt kropp. Hästen skall vara propotionerlig ge ett starkt intryck :)

Och ganska "stadiga" ben, dvs ganska grova i förhållande till andra jämnstora hästar. Har hästen det + det REIN nämnde så är den säkert ganska viktbärande :) Många russ ser ju ut så men inte alla, finns de som inte alls är viktbärande också.

Jag red för ganska många år sedan ett russ, maxad B och väldigt rejäl överallt, utan problem. Jag var då ganska lång och vägde därmed rätt mycket för en b-ponny. Skulle däremot aldrig klivit upp på det andra russet i stallet, runt 120 och väldigt smäcker. Så det är väldigt olika.

Liknande trådar

Ridning Anses araben vara en viktbärande ras? En stor arab på ca 155+ som är i bra kondition. Vad tror ni max vikten på ryttare bör vara?
Svar
18
· Visningar
2 843
Senast: fejko
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 978
Senast: MJLee
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
478
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama