S

SomethingCorporate

en grov arab på 160cm i manken.
på ett ungefär vad ska den väga?

Sv: vikt?

Jag har ett smäckert halvblodssto som väger 500. Och hon är lite tjockare än vad hon borde vara och har förmodligen kraftigare ben än din arab.

Så 450kg kanske?

okej tack.

någon annan.
tycker ni de låter vettigt?

Du får mäta...Personligen tycker jag 450 kg låter lite litet. Hade ett kraftigt halvblod på 163 cm, vägde 525 kg när hon inte var i direkt kondition....ett annat halvblod som var smäcker och 154 i mankhöjd vägde 425 kg. En ponnykorsning (connemara/arab) i ett fd stall jag stod i mätte ca 145 i manke och vägde 450 kg. Då var ponnyn i tävlingskondition.

Så bäst är ju om du mäter...eller hittar en våg.

Min connermara (148cm) vägde 425 och mitt halvblod som sagt 500 och hon är 1.60. (Både är vägda på våg) Så det beror helt på hur de är i typen, inte höjden. En arab har ju väldigt smäckra ben tex. och det gör mkt.
Väger den mer än 500 skulle den nog vara för tjock.

men är 155 i manke och vägde 504 kg bär jag köpte honom.Visserligen väger han nu ca:460kg och det är han idealvikt.

Jag skrev ju typer också...åtminstone på halvblodena..Ponnykorsningen glömde jag, men ok..den var en relativt kraftig ponny. Mera Connemarautseende än smäcker arabtyp.

Min arab är 154cm grov (gammel polsk) hon väger enligt viktmåttband från hööks 396kg och veterinären sa att hon var i PERFEKT hull :D

Så en arab av samma modell som min men + 6cm borde väga 420-450kg.

Senast ändrad av en moderator:

:o vad generad jag blev...tack så mycket för att du gillar honom. :banana:

Tänkte spinna vidare på vikten..min skräphäst ;) har en massa crabbetblod i sig och är grov och ädel på samma gång.Inte alls lika satt i kroppen som min förra arab som var en liten polsk sak och han vägde ca:440kg och var maxad D,
Min häst som sysn på bilden har mycket ben tycker jag...det är svårt som sjutton att avgöra vikt på modellerna av araber det finns.
Jag skulle nog tippa på att din häst om den inte är för fet då att han väger som min skrutt,runt 450kg?

Min D-ponny (143cm)vägde 410kg när hon var ganska fet, så jag tror att din häst väger är mer än 450kg

Ja, jag blev så förtjust i din lilla gullegris :love:
Han verkar ha en otroligt positiv inställning, öronen fram och hela hållningen bara lyser "Jag kan allt!!" :love: :love:

Mina två araber, den ena grov i typen, 154 cm i mankhöjd väger ca 430 kg. Den andra, också grov i typen, 169 cm i mankhöjd väger ca 580 kg. Enklaste sättet är nog att mäta omkretsen och längden på hästen och sen beräkna med hjälp av de formler som finns! (se: "Hästhållning i praktiken" eller någon av Plancks foderböcker) Lycka till! (Trevlig häst du har, förresten :) )

Vad har du för stam på en arab som är 169 cm hög??
Jag tycker också att fuxaraben på länken var jättefin!

Du..det där citatet ska jag minnsann sätta upp i mitt stallskåp och läsa varje gång jag ska ta in honom från hagen,hahaha.
Tack så hemskt mycket för alla snälla kommentarer!Ska minnsann berätta det för honom!

Men jag vet vad hästen väger..
så de är inte problemet..
utan undrade vad han ska ligga på.
han är alldeles för fet och undrar ur mkt jag på ett ungefär ska banta ner honom bara så jag har ett hum hur mkt de är kvar.

Din häst är väldigt lik en häst vid namn Nogaar, vad är det för stam på din pålle?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Anna-Bella
·
Samhälle Hur ska vi komma tillrätta med detta problem? Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott. Jag tänker att förebyggande åtgärder...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 920
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat