Sv: vikt

Jag har inte mätt med viktband men räknat enligt någon formel på internet. Min häst vägde ca 100 kg mer på våg, å andra sidan har han en väldigt kraftig benstomme och ganska mycket fett + muskler. Vägde i våras 645 kg på Strömsholms våg och han bör ligga runt samma nu också då kroppen på honom inte ändrats nämnvärt.

Där jag bor vet jag en del som vägt hästen på soptippen!
De har en våg som väger hur mycket släpet väger när man åker in respektive ut och sedan får man betala för hur mycket sopor man lämnat.

De brukar vara ganska sjysta med att väga häst (tror att de tycker det är lite kul). Man bör väl komma på mindre populära tider för andra. Det krävs ju då släp och att man innan kollat vad det väger tomt (om hästen inte är så lättlastad att man kan ta ut och in på plats, men det kanske inte är så populärt hos personalen). Man måste ju förstås kolla med soptippen att det är ok, det kanske det inte är på alla ställen.

*lånar knapp*

Köpte ett sånt där viktband här för en vecka sen inte för att mäta vikten utan för att kolla hur mycket han ökar/minskar i omkrets.
Det roliga med de hela är att enligt de bandet får hästar inte väga mer än 603kg. Så då kan jag inte äns mäta omkrestsen med de för enligt bandet väger han över 603kg..Hahaha

Senast ändrad av en moderator:
Sv: viktformel...

Mätt bröstomfång och längd dvs från bogspetsen till hästens "slut" Ta bröstomf. x bröstomf. x längd delat med 11900.
Och vips har du en hyfsat bra riktlinje. har provat detta på många hästar och det stämmer förvånansvärt bra. Lycka till !

Har en formel som funkar utmärkt, iaf på min häst.Räknade ut vikten med hjälp av två mått och det blev 442 kilo. Vägde sen på Strömsholm, och där visade vågen tre kilo mer.

På min kallblodsponny stämmer viktbandet ganska bra med vikten på vågen på djursjukhuset. Det är ju ganska bra och använda viktbandet för att hålla koll på om hästen har gått upp eller ner även om det inte stämmer till hundra %.

På mina två har viktmåttbandet aldrig diffat mot våg på klinik mer än 15 kg åt nåt håll och jag har vägt på våg OFTA. Nu mäter jag för att se förändringar och dem får man ju fram även om det nu inte skulle stämma med exakt vikt enligt våg.

/JES

Gå runt till grannarna och låna ihop sovrumsvågar, ställ hästen på dom samt plussa ihop värdena. Se till att dom 2 under framhovarna är till för tunga folk!

:idea: :)

LIA

LIA skrev:
Gå runt till grannarna och låna ihop sovrumsvågar, ställ hästen på dom samt plussa ihop värdena. Se till att dom 2 under framhovarna är till för tunga folk!

:idea: :)

LIA

:) stämmer det verkligen då? :confused: :)
kan man göra så??? :)

Åkte upp på en lastbilsvåg som stod intillvägen när vi var på väg hem från en träning. Så tar man och kollar vikten på släpet också så får man fram hur mycket hästen väger. Tycker även att beräkningar brukar stämma någorlunda, dock inte viktmåttbanden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar