N

nybörjare

Ser massor med trådar på foderforum där de skriver att min häst väger xxx antal kilo. Hur har ni fått fram vikten. säg inte att ni använder er av viktbandet? Hade en häst på strömsholm som vi vägde och sen kollade med viktbandet Ha ha säger jag bara. Enl viktbandet vägde hästen 75kg mer än vad vågen på strömsholm vägde. Så ni som har investerat i viktband KASTA DOM! Eller lita inte på dom.

Sv: vikt

Oh man gör en uträkning, finns att hitta på nätet.
Jag fick min vikt genom att ta måttet runt magen och hennes mankhöjd.
Men lättast är att leta reda på uträcknings typ på internett så man får bild till. Det finns två stycken olika, den som jag nämnde (blir bäst på ponnysar) å en till med ett annat mått i sig funkar bra på storhästar.
Men bäst är det ju om man har tillgång till våg, men det finns likosm inte normalt sett på lite mindre stall :D

var kan man köpa såna vågar som kan väga en hel häst? (inte för att man skulle skära hästen i delar för att väga den :angel: )

Jadu man behöver nog en typ av större industri våg å dom kostar ju...

Annars så vid grustag brukar det finnas en ordentlig våg stor nog för lastbillar, hur jämn den är på kilo vet man inte. Men den bör ju vara ganska jämn eftersom att dom anatgligen tar ut kilo pris på det deom tar ut ur sandtaget.

Det finns det säkert, tyvärr så misvisar det en hel del på vissa hästar. Därför är det inte förlitningsbart.

Om man har en vet.station i närheten kan man ofta åka dit och få vägt hästen! Jag ringde och frågade en vet. ca en 30 min från mitt stall! Jag betalar 50 kronor för att ta in och väga henne. Detta är ju inget man behöver göra såå ofta! Innan bete och efter eller om man ser någon konstig förändring! Jag skulle nog heller inte använda det här bandet! Dem här vågarna som är till lastbilar är nog ganska pålitliga! Jag ställde mig för ett par år sedanpå en sån och det stod att jag vägde 45 kg och då vägde jag 56-57!

Kanske det kasnke, beror nog lite på när man tycker upp: Är det lungt å dom inte har kanon stressigt så får du säkert låna, men är det fullt med grejer som ska göras å många olyckshändelser m.m. som ska "ordnas" till så får du nog inte låna. Men det är väll bara att ringa innan å kolla.

Vad trevligt för dig fick du ju gå ner några kilon :D

Lånar knapp>
Framför allt ska man kanske inte sätta igång med bantning av pållen med ledning av måttbandet :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ja, dom flesta måtten verkar stämma på Harry.. Eller jag skulle tro det eftersom det blir ungefär samma reslutat vilket jag än provar...
Med viktmått band: 525kg
Ett från internet: 547kg
Hippocampus: 543kg

Men det stämmer inte alls med dom två första på kallblodet :smirk:
Enligt dom skulle han väga lika lite/mycke som Harry....

Jo visst det verkar troligt! Han är ju bara 10 cm högre, 30 cm längre och mer än dubbelt så grov....
Jag ska komma ihåg att mäta honom i kväll ska jag se om hippocampus har mera rätt ;)

Min ena häst får ca 100 kg för mycket om man räknar med mått där man mäter på hästen. Med viktmåttbandet stämmer det inte heller så bra. Vågen visade 575 kg.
Nu tror jag dock att damen väger mer då vi har ökat muskler en aning sen dess (vägdes när hon inte var igång alls).

I ett grustag här omkring, finns en våg, vet inte vad de som jobbar där använder den till, men det är bara att rida upp, mkt praktist! :D

Jag har använt vågen på två olika vet.kliniker till min foderpålle förut. Kan säga att han hade gått ner betydligt när jag vägde honom sista gången, vilket bara inte kan stämma. Han såg ut i kroppen i princip som han gjorde när jag fick honom, kanske bara att fettet fördelats lite mer på hela kroppen...

Har vägt min häst på våg. Det har de på djursjukhuset, och eftersom vi åker dit 1-2 ggr per år och raspar tänder så passar jag på att väga honom varje gång vi är där. :D

Finns faktiskt en tjej som har en våg och jobbar ambulerande med det här i stockholm. Kolla på radannonserna under tjänster. Kanske hennes annons finns kvar!?

/cj

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar