Vikt på ungkatt?

Barabia

Trådstartare
Min huskatt 9 månader blev kastrerad för en vecka sen och vägde då 4,1kg. Vet. tyckte det var lite mkt för en så ung kisse, och att han hade liiite hängmage. I mitt tycke är han inte tjock, utan bastant i typen. Han kommer nog bli ganska stor då han växt klart. Ska jag byta från kattunge/junior- till vuxenmat redan nu som Vet. föreslog, vad tycker ni??

Tacksam för synpunkter!

Bia

Sv: Vikt på ungkatt?

Svårt att säga utan att se katten, men min fullvuxna hane väger runt 3-3½ kg. Han är dock av liten nätt modell :D

Jo, det skiljer ju på 'modeller' förstås. Jag har sett ett par vuxna bondisar på landet (stallkatter), den ena vägde 9kg o den andra 11kg. De var enorma utan att vara feta!

Ska ta kort på min kisse imorgon, så får ni se hur han ser ut (om det hjälper)!

Min hankatt i samma ålder väger nog 5 kg:o ...Han har inte växt klart än och ser inte speciellt tjock ut, däremot så blir folk väldigt förvånade när de lyfter upp honom. Hans syster däremot väger endast 2,2 kg och skulle gärna få lägga på sig lite.

Jag hade nog bytt till vuxenfoder då deras energibehov rasar ner extremt snabbt. Vet kattungar som växt upp på bara vuxenfoder och är oerhört fina ändå.

4,1 kg kan mycket väl vara en rimlig vikt på en unghane. Hanarna från min förra kull vägde nästan 5 kg vi 10-12 månaders ålder och de är stora hanar (stora för att vara devon rex).

Hängmage behöver inte ha något med övervikt att göra. Många normalviktiga katter har "tigermage" (skinnpåsen som hänger längst ner på magen) och den har inget med fetma att göra.

En katt som väger 11 kg är väl ändå överviktig??!! Inte ens dom största raserna väger normalt så mycket!! En Main Coon eller Norsk skogskatt väger runt 7- 9 kg (hane) o dom är STORA!!:eek:
Man märker nog om ens katt är för tjock om han blivit lat o inte "orkar" så mycket längre, förutom att man ser det på magen. Veterinären tyckte nog inte att din katt var direkt tjock, men kanske anade lite anlag att bli det, o det är ju inte kul sen när man måste banta katten, då är det ju bättre att se upp innan! Man kan lungt byta foder redan nu, dessutom är ju missen kastrerad o det kan ju göra en del på vikten i framtiden också!

Jag har sett maine coon-hanar på 10-12 kg som absolut inte varit överviktiga.

4,1 kg kan mycket väl vara en rimlig vikt på en unghane. Hanarna från min förra kull vägde nästan 5 kg vi 10-12 månaders ålder och de är stora hanar (stora för att vara devon rex).

Hängmage behöver inte ha något med övervikt att göra. Många normalviktiga katter har "tigermage" (skinnpåsen som hänger längst ner på magen) och den har inget med fetma att göra.

Tack till er alla för svaren!:)

Sol, det var just "tigermagen" som vettan kände på efter vägningen o påpekade liiite fetma! Nu när du skrev det så förstår jag.. det är bara löst skinn o en massa päls. Faktiskt så tycker jag nu att han är tunn i baken, jag känner lätt både höft- o bärbensknölar!

Han växer så det knakar.. samtidigt som han är väldans aktiv o lekfull. Kanske han bör fortsätta med juniormat ett tag till för att få lite mer 'kött' på rumpan??

Bilder från idag (tyvärr inte så bra):
6b7dfe50.jpg

d98ac172.jpg

1de86930.jpg

Han har fri tillgång på torrfoder (Precept Kattunge/Junior) samt 200g blöt Whiskas Junior + 200g blöt Mjau Nötfärs/dag. Torrfodret äter han mest på natten o ca 1½ dl av/dygn. Kanske blir det fel där nånstans, ska jag skippa torrfodret o öka blötmaten istället?

Tacksam för mera synpunkter!

Bia

Jag ser inte ens uns övervikt på den katten. Han är normalbyggd!

Kanske ska du dra in på fri tillgång på torrfoder. Ge honom 50-50 torrfoder och våtfoder. Du kan nog lätt dra ner torrfodergivan till ½-1 dl/dag. Väg honom regelbundet och justera födointaget efter det.

Tack Sol, jag ska testa detta ett par v.. så får man se vart det bär hän! Detta är min allra första innekatt, det är svårt att tillgodose behovet då det är jag som måste styra det! Har haft uppfödning av otalet stallkatter förr.. inga problem med dem inte, de (föräldrarna) skaffade ju sin egen mat runt gården!

Bia

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 783
Senast: MJLee
·
Övr. Katt På landet har man ofta katt. För oss så är det nödvändigt för att hålla mössen nere och dessutom så gillar jag katter och kan erbjuda...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 130
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 822
Katthälsa Hej, jag skulle behöva lite tips om hur jag skall uppfostra min kattunge inom vissa områden. Jag hittade honom fast i en hög av...
Svar
15
· Visningar
3 556
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama