Vikt på ponnyer.

H

hallontuss

Hur mkt kan en stor c-ponny av lite grövre modell väga, samt en stor b-ponny som rätt så nätt i modellen?
Jag gissar på 375 resp 250 kg, kan det stämma?
Har läst att det finns några pålitliga formler för att räkna ut vikten, nån som kan skriva ut nån här?

Sv: Vikt på ponnyer.

Min shetland vägde 265 kg :eek: men då är hon FET!!!!

Jag vill också veta formler!!!
Jag har provat en massa olika och med alla påstås det att Harry väger mer än kallblodet. Men han är ju 10cm lägre och mindre benstomme så det är inte möjligt!

Jag har också en större c-ponny av lite grövre modell, och han väger cirka 375 kg. (varierar lite såklart, med hull och sommarbete och sådär, men ungefär så i alla fall) :)

Skulle tro att du är ganska rätt ute med dina gissningar, möjligen något i underkant.
Vill minnas att en bekant ponny, maxad C av kraftig modell och i "gott hull" vägdes till 435 kg vid något tillfälle.
En rejäl shettis i "gott hull" kan väga bortåt 300 kg och de har nog ungefär samma kroppsmassa som en nätt B-ponny.

Min c-ponny är utav det grova slaget å hon väger 351 kg, dock har hon smala ben

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar