Vikt på häst!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Born96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 6 821
Sv: Vikt på häst!

någonstans runt 500 kg. Det är svårt att säga när man inte sett hästen. Viktbanden brukar stämma ganska bra. +/-20 kg när jag kollat.
Är hästen i bra hull och har god muskulatur så har den sin idealvikt där. Ingen ide att jämföra med andra.

ok, men då kanske han ligger ganska bra i alla fall::D

Eftersom jag inte hade en aning om vad han vägde, så tyckte jag att det kan vara bra att ha en vikt på honom när han är i bra form.
Man vet ju aldrig vad som kan hända! :)

ja vikten på ens egen häst är väldigt bra att veta, men i förhållande till andra hästar menar jag. Då förstår jag inte varför det skulle vara viktigt, att jämföra med ándra hästar.
Även om två hästar är ungefär lika stora behöver de ju inte ha samma vikt när de är i bra hull och är välmusklade.

Vikten på en häst bör man veta, det är framförallt viktigt vid avmaskning! hellre överdosera än att ge för lite maskmedel, för lite kan öka resistensen hos maskarna...

Nä det har du ju i och för sig rätt i men, om du läser mitt första inlägg så står där inget om att jag vill jämföra med andra hästar. Jag ville bara ha en uppfattning om hur mycket han borde väga eftersom jag inte hade någon aning.:)
Och jag är tacksam för alla svar som jag har fått.:bow:

Jo men det är ju det jag menar. Att vi som inte ser hästen inte kan veta vad som är rätt vikt till just din häst. Det viktiga är ju att den är bra i hull och muskulatur och vill du veta hur mycket hästen väger ungefär så är viktbanden ganska bra. Det finns också andra sätt att mäta som också stämmer bra. Har det inte i huvudet just nu, men om du söker så hittar du formeln för hur man mäter och räknar.

jag litar inte ett skvatt på såna våg-mätband.
jag hade tidigare ett varmblod som var 156 i mankhöjd, men extremt kort, alltså riktigt extremt. han var också mycket smäcker och hade 100cm gjord t ex. oc 125 täcken var stora i en del.
han vägde enligt bandet 500 kilo.
Jo tjenare ta mej i dalen typ.

Har man inte tillgång till våg är det bättre att använda flera metoder för att jämföra och kunna ta fram ett medelvärde. Då får man ett hum om vikten. Det finns ju dels viktbanden, sen ett par mätmetoder för att räkna ut vikten.
Viktbanden tar ju tex inte hänsyn till hästens längd vilket mätmetoderna gör.

Jo men jag ville ju veta ungefär vart han ska ligga i vikt ,och så stor skillnad kan det väl inte vara mellan normalmusklade och smäckra varmblod som är runt 1.65 höga eller?:confused:
Sen har jag faktiskt vägt honom enligt flera olika metoder och tagit ett medelvärde på dom som jag är nöjd med.:)
Viktbandet däremot visade ca 75 kg mindre än de andra metoderna gjorde,fast i och för sig vet jag inte om jag gjorde rätt med det.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Mary_Oh
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka