Vikt på häst!

P

Pockan

Vet ej om detta ligger rätt!
Har funderat lite på detta med hästars vikt. Vet att man inte kan generalisera, men, vad är er uppfattning. En häst på ca 170 cm, normalt byggd och normalt musklad - vad kan den väga mellan tummen och pekfingret. Anledningen är att jag letar en häst till och fortfarande inte blivit av med alla min graviditetskilon. Läste gamla Ridsport och där står det, om jag minns rätt, att hästen kan bära ca 1/6 av sin egen vikt(ryttare + utrustning). Stämmer detta? Alltså frågan är mycket luddig, hoppas ni förstår!

MVH / Fia

Sv: Vikt på häst!

När det gäller hur mycket en häst kan bära så tror jag att an oftast underskattar hästarna.
Har Ni någonsin tänkt på hur mycket en lång välmusklad karl väger? (ofta uppåt 90-100 kg!) Och hur många av ryttarna i världstoppen (hoppning) som är just såna karlar?
Tycker ni att de hästarna ser ut att tycka att ryttarna är för tunga?

I övrigt: mina pållars mamma var 177 cm och vägde ca 750 kg. Hennes son som är nästan lika hög (175), men en aning lättare i modellen väger drygt 100 kg mindre och med det ungefär lika som sin något bastantare halvsyster på 166 cm..
Svårt att generalisera, ja...

Titta på en häst som är lagon i storlek till DIG, inte till din vikt... Jag är övertygad om att den komme klara att bära upp dig! :)
(och för att ta en annan parallell - mitt fullblod reagerade inte nämnvärt på min tyngd när jag klättrade upp på henne första gången och jag väger garanterat mer än 1/6 av hennes vikt... :p )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 033
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 775
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V