Vikt på häst och fysikens lagar..(Samlingstråd)

S

sthlm23

Ok folks, nu får ni ta och förklara för mig för jag fattar inte. HUR är det möjligt, att ens på ett teoretiskt plan, försvara att gubbar som får kapten Ahab att se ut som en dvärg kan rida pyttehästar?! Utan att nån verkar tycka att det ens är lite konstigt. Hur gör ni, aktivt, för att minska det extra slitage som rimligtvis borde uppkomma på era små hästar pga er förhållandevis tunga vikt på dem?

Alltså, jag vet att de växer långsammare än andra hästar etc etc, men det kan i sig inte bara uppväga det faktum att de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt, och under rätt stort tryck dessutom (jag menar under tävling, även om det naturligtvis endast är en begränsad period).

Jag upplever inte islänningar som så väldigt mycket mer viktbärande än en kraftigare modell av ponny, faktiskt. Enda skillnaden är väl att de visar mindre direkta protester utåt, de är smärttåligare, kanske?

Jag vet inte svaret, men jag vill veta hur det funkar, så förklara för mig! Ta inte detta inlägg som nån sorts påhopp, jag vill bara lära mig hur ni resonerar.

Sv: Vikt på häst och fysikens lagar..

mm tycker oxå det är konstigt när gubbar stora så det nästan släpar hälen i marken får rida så små "ponnys" islandshästar.
Exakt vad skiljer islandshästen från andra små raser att orka bära mer?
Och varför är det godkänt med stora ryttare på dem jämfört med en lika duktig och lika stor ryttare på tex ett russ eller welsh?

Nu tror jag inte det är bara islandshästar som är viktbärande, utan mkt andra hästar oxå, bara det att man inte tänker på det, eller vet det.
Kolla gotlandsruss tex, de kan ju bära ca 80 kg utan problem.Personligen tycker jag det är ngt löjligt med folk som sätter 35 kg gräns på en shettis, har den ont i ryggen ska den inte ridas på överhuvudtaget men jag tror absolut en shettis orkar mer än så :smirk:
Sedan är det lättare för en häst att bära en tung å kort ryttare , eller en tung ryttare med bra balans än en lättare, lång ryttare med dålig baland.Det är jobbigt för hästen när ryttaren vinglar å hästen hela tiden måste gå å "parera" upp ryttaren.

Jadu, pyttehäst, jag vet inte. (Stor häst i mindre förpackning kan man väl säga)

Men översta tråden i detta forum ger en del svar:

FAQ (vanliga frågor)

Vad är det som är så speciellt med islandshästen och hur kan en sådan liten häst bära så tungt?

Det är en liten robust, kraftfull häst på ca 1.25-1.45 som härstammar från Island. På Island har rasen levt över 1000 år utan inblandning av andra hästraser. Genom att ha levt isolerade från omvärlden så har de för islandshästen så karakteristiska gångarterna tölt och flygande pass bevarats. Islandshästen har avlats för att fungera som en ridhäst främst för vuxna ryttare och har även fungerat som packhäst, innan bilens intåg så var. Förmågan att bära beror mer på hur hästen är byggd än mankhöjden. Hur mycket en islandshäst kan bära är ett ofta omtvistat ämne och beror givetvis på den enskilda hästens förutsättningar och hur välbalanserad ryttaren är. Vanligen har turridningsfirmor en viktgräns på 80-100 kg.

sthlm23 skrev:
de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt, och under rätt stort tryck dessutom (jag menar under tävling, även om det naturligtvis endast är en begränsad period).

En normal islandshäst väger mellan ca 350 och 400 kg, aldrig har jag sett en människa vägandes ca 200 kg på någon häst, än mindre en islandshäst.

Islandshästen kan vara mycket viktbärande men det är den inte ensam om, andra "ponny" raser som camargue, connemara, new forest, gotlandsruss, shetland, highland pony m.fl bär ju även dem med lätthet en vuxen på 80-100 kg.

Jag har inget direkt svar.. Man har ju ridit dessa små hästar sedan urminnes tider, på island hade man ju inte någon annan ras, skulle man strunta i att förflytta sig då eller skulle man gå över ön? Människorna lär inte ha blivit speciellt mycket större, eller? jag kanske har fel..

och sedan anser jag väl att det inte är många som väger typ 200 kilo som rider överhuvudtaget. Ingen av mina islandshästar väger mindre än 350-400 kilo, iof så finns det hästar som är mindre i storlek men mina är iaf inte högre än 145 cm.. och jag tävlar med dom så det är inte det att de är tjocka. det jag vill komma fram till är ju att ditt påstående om att ryttarna väger över halva hästens kroppsvikt borde ju alltså inte stämma. ((("men det kan i sig inte bara uppväga det faktum att de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt" skrev du i första inlägget)))..

Jaja.. har ju inget riktigt svar på hur man minimerar slitaget, om det blir sådant på hästen men jag ville bara uttrycka min åsikt.!

Ha det så bra i det vacka sommarvädret! :banana:

Jag frågade om det på Islandshäst, nån hade faktiskt förklaring. Det var någonting med att islänningar har annorlunda benstomme.

Men, jag tycker ändå det är lite underligt, ja. Finns det hästar som passar en, varför envisas med att rida småttingar?

Tican skrev:
Jag frågade om det på Islandshäst, nån hade faktiskt förklaring. Det var någonting med att islänningar har annorlunda benstomme.

Men, jag tycker ändå det är lite underligt, ja. Finns det hästar som passar en, varför envisas med att rida småttingar?

Men prova då.....Istället för att undra.

:bow: Jag tycker ofta att det är åt andra hållet, folk rider omkring på jättehästar som är på tok för stora för dom...! :crazy:

För att det bara finns EN ras som islandshästen och dom råkar vara små.

Jag känner mig också lite tveksam till storlek och sånt. Har hört ett rykte att islänningar som används på turridningsställen på Island ofta får ryggproblem i tidig ålder. Pga ryttarna? :confused:

Fast jag ska inte säga något. Jag är ju förstor för den islandshästen jag troligen ska börja hyra till hösten. Jag är ju 170 cm lång och den lille stackaren är ju bara 140 cm hög.. :eek: *ironi*

Senast ändrad:

De hästarna får nog snarare ryggproblem pga att de inte tränats tillräckligt för sin uppgift. Det var vanligt förr att hästar som knappt ridits på hela vintern sattes i veckolånga turer på sommaren. Detta förekommer allt mindre nu, som tur är...

Hmm... jag tror att deras vikbarhet varierar gaska mycket från häst till häst.
Det finns många isisar med lång rygg=inte viktbärande.
Det finns kompakta kraftiga, dom ser ut att kunna bära allt.
Sen har vi ju sportmodellen, jag vet inte hur pass viktbärande den är.

Men jag tycker det ser lite latjo ut när stora karlar rider de där små och "spinkiga" hästarna. men hästarna ser oftast ut att trivas rätt så bra och ser otroligt alerta ut.

En welsh är väl knappast särskilt viktbärande, de är spinkiga och tunna.
Jag tror inte heller att ett russ är så pass viktbärande som det står längre upp.
jag har satt en vktgräns på ca 40 kg på min shettis. jag har själv provat att skritta henne. Då vägde jag 52kg och det orkade hon verkligen INTE. Hon knäböjde nästan. (jag skrittade kanske 5 steg) och hon är inte en liten shettis utan runt metern hög.

Däremot tror jag att new forestar, connemaror och FJORDINGAR är viktbärande. Minst lika viktbärande som islänningar. Speciellt fjordingar.

keilir skrev:
och sedan anser jag väl att det inte är många som väger typ 200 kilo som rider överhuvudtaget. Ingen av mina islandshästar väger mindre än 350-400 kilo,
Jag har sett Sune Mangs på en Islandshäst en gång.

Du skrev det en gång här: " Det största jag sett på en islandshäst är Sune Mangs". jag visade det för min (inte ett dugg hästintresserade) kompis och han snodde citatet och har det som signatur på ett annat forum. :rofl:

Ja det måste varit en skräckupplevelse att se...har sett en bild på det. SM -89 va?

/Malin

Jag brukar undra var de undersökningar finns som sätter maxgränser i vikt på andra hästraser. Kanske du kan hjälpa mig med det? Eller är det bara helt enkelt någon som bestämt att "häst av storlek det och det klarar max xx kg"?

Var i "fysikens lagar" finns lagen om maxvikt på hästar? ;)

sthlm23 skrev:
Ok folks, nu får ni ta och förklara för mig för jag fattar inte. HUR är det möjligt, att ens på ett teoretiskt plan, försvara att gubbar som får kapten Ahab att se ut som en dvärg kan rida pyttehästar?! Utan att nån verkar tycka att det ens är lite konstigt. Hur gör ni, aktivt, för att minska det extra slitage som rimligtvis borde uppkomma på era små hästar pga er förhållandevis tunga vikt på dem?

Alltså, jag vet att de växer långsammare än andra hästar etc etc, men det kan i sig inte bara uppväga det faktum att de ibland bär på ryttare som lätt borde motsvara halva deras vikt, och under rätt stort tryck dessutom (jag menar under tävling, även om det naturligtvis endast är en begränsad period).

Jag upplever inte islänningar som så väldigt mycket mer viktbärande än en kraftigare modell av ponny, faktiskt. Enda skillnaden är väl att de visar mindre direkta protester utåt, de är smärttåligare, kanske?

Jag vet inte svaret, men jag vill veta hur det funkar, så förklara för mig! Ta inte detta inlägg som nån sorts påhopp, jag vill bara lära mig hur ni resonerar.

Jag tror att vi måste se bakåt i hästens historia lite. De jättehästar som vi har idag var inte den storlek på häst som var "normal" för 500 år sedan, då hästen var ett mer allmänt transportmedel. De var i storlek med islandshästar! Ta en titt på Brandklipparen. Han är "bara" strax över 140, en normalstor stridshäst på den tiden! Islandshästen är i de ursprungliga vildhästarnas storlek. De har en den robusta byggnaden och alla de fem ursprungliga gångarterna som vildhästen. För övrigt kan jag berätta att min make på 197 cm och 98 kg, var för tung för ett 14-årigt välridet halvblod på 168 med robust byggnad. Det märktes på hästen att han tyckte det var tungt. Men vår egen uppfödda islandsvalack som i fjol var 5, bar honom med lätthet och fjädrande steg som om han inte ens märkte tyngden på ryggen! Och pigg är han samt orkar länge! Det är en 5-gångare som är högbent med lång manke, rejäl bakdel och ganska kort rygg. Han är inte speciellt grov, medel ungefär och jag trodde aldrig att han skulle orka makens vikt, nyinriden och allt! Man han bar honom med ofattbar balans och bärighet!

Men alla islandshästar är inte viktbärande. Vi har haft en lika stor valack som uppenbart inte skulle bära mer än max 70 kg ryttare. Ändå var han islandsfödd. För uppväxten spelar också stor roll för hur starkt skelett, starka senor och muskler hästen får.

Sedan har islandshästen bland den lägsta försäkringspremien just för att den visar på mindre skador! Om nu vuxna vore för tunga för islandshästar, varför har då halvbloden dubbel till tredubbel försäkringspremie?! Och försäkringsbolagen är de som verkligen har statistik vilka hästar som håller bäst!

Ett russ går inte att jämföra med en islandshäst i viktbärighet, men visst är de starka också. Jag har själv haft riktigt starka russ som med lätthet bar 70 kg, men det gör inte alla. Man måste se till individen. Jag hade en islandshingst på 132, kort och kompakt, som med lätthet bar en vuxen man på 80 kg. Och ändå orkade han springa ifrån betydligt större islandshästar med lättare ryttare! Han kändes inte liten att rida kan jag tala om!

Senast ändrad av en moderator:

Tican skrev:
Men det där är väl ändå väl fånigt? "passar en" - bestämmer VEM?!? Vem bestämmer vad som "passar en"? det är ju bara vad man är van att se som säger vad som ser "proportionerligt" ut eller ej.

Det är ungefär som att säga att det finns en "lag" på vilka färger som passar ihop på kläder. Det är väl ändå helt och hållet upp till betraktaren vad som "passar"? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 723
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar