Vikt på B-ponny?

Sv: Vikt på B-ponny?

250-300 kg....de gör min wm b-ponny iallafall men han ä lite rund;)

jag fick hem ett äldre welshsto på 128cm, mkt rund :D så jag försöker ränka ut fodrermängden.
Vad ger ni era b-ponnys?
Är tex 4.5kg hö och 0.2kg krafft grund el havre bra mängd?

Min lillasyster har en welshvalack som är 127 cm i mankhöjd och 25 år gammal.Han väger ca 300kg.Han är ganska rund men inte tjock.Han äter ca 5kg hö,0,25kg korn och 0.1kg havre+lite betfor.På denna foderstat håller han hullet bra över vintern.På sommaren är vi restriktiva på hur mycket gräs han får äta,annars blir han JÄTTEFET.:devil:

Jag kan tillägga att han rids ca45min- 1timma om dagen sex dagar i veckan,så han är ganska aktiv trots sin ålder.När han inte rids får han inget kraftfoder.

Detta stoet är 17 år och från och från och med gå först och främst som sällskapsponny. Hon kommer ev bli riden i skritt och ev lite trav i skogen ca 2 dagar i veckan.

Då låter det som en vettig forderstat det du skrev innan.Kan bli mycket med kraftfoder(de går ju upp rätt lätt) men det märker du ju säkert i sådana fall!!;)

hon har gått som avelssto till för två år sedan och sedan i ridlektionsverksamhet.

när jag hade min b ponny korsning shettis/welsh så fick han c:a 4 kg hö å "en näve" havre å ett par morötter för å inte känna sig utanför när dem stora hästarna fick massa kraft mer kunde han inte få för då blev han fet å fööör pigg och han hade super duper race motor på bara morötter iaf och han reds c:a 2 ggr/dag då jag hade en kompis som också red honom så å han vägde väl c:a 250kg utom på sommarn när han var överfet å jätte söt haha och då var han ju typ 10 år och nu när han e 23 så står han fortfarande på samma foderstat är lika pigg och rids ungefär lika mkt så det funkar för honom iaf

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
573
Senast: Johannna1
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 047
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V