vikt, kan man mäta?

M

melkutt

Kan man mäta hundens vikt? ungefär så som man gör med hästar.
Om man endast kan väga dom, vart kan man då köpa våg?.

Innan vi kastrerade han så vägde han 38 kg. Två veckor efter när vi tog bort stygnen så vägde han 42 och nu när jag var ute med han så såg det ut som magen gick ner till knäna:crazy: hoppas jag såg otroligt fel!

Sv: vikt, kan man mäta?

jag tror det blir väldigt svårt att försöka mäta vikten som man gör med hästar.

en vanlig badrumsvåg duger bra, väg dig själv, lyft hunden och väg er tillsammans, och dra sedan av din vikt från er sammanlagda. men precis som med människor säger antalet kilo ganska lite. då är det bättre att hålla koll på fettlagret runt revben och rygg.

Det kanske inte är så lätt att väga en hund som man måste bära, som väger kring 40 kg?! :eek:

Jag brukar väga vår hund i djuraffären. Där finns en bra våg! ;) Men alla djuraffärer har nog inte vågar man kan låna ...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tippset!

men jag orkar inte lyfta upp då jag bara väger några kg mer än han. Man kanske kan åka in till vetrinären och väga, dom har en våg inför dörren.

Hur ska det kännas över ryggen?. Man känner revbenen pyttelite när man känner på magen.

Fråga om du kan få väga inne på djuraffären eller på vet.kliniken.
Annars kör jag med cillamuffins metod. Du behöver ju inte bära runt hunden, bara ställa dig på vågen i någon sekund. Det är sånt här man har starka killkompisar till :devil:

Haha jo jag har en stark sambo, men om han tar hunden och går upp på vågen så lär det garanerat gå till max.. Om den inte går sönder innan:angel:

Haha, så mycket väger väl han inte ;)

Men kör annars till veterinären som du sa och väg honom där.
Vad har du får någon ras?

min ena hund väger också ca 40 kg. och jag är inte heller jättestark. man kan ju be hunden hoppa upp på en stol så blir själva lyftet inte så tungt.

vanliga badrumsvågar tar ca 200 kg, så 1 st vuxen karl + 40 kg hund borde inte vara något problem.

revbenen ska ligga ganska precis under huden. det ska alltså inte vara en tjock fettkudde mellan. samma sak över rygg och höft, men här varierar det lite. en del raser har mer krökt rygg än andra, och på välmusklade hundar är det svårare att känna benen.

Men dom har en våg på djuraffären i stan där man får väga sin hund ;) Du behööver inte fara till vetrinären...:D

Men dom har en våg på djuraffären i stan där man får väga sin hund ;) Du behööver inte fara till vetrinären...:D

Aha:idea: Den måste jag ha missat när jag varit där inne. Du får åka med mej in nån dag och väga han;)

Haha, så mycket väger väl han inte ;)

Men kör annars till veterinären som du sa och väg honom där.
Vad har du får någon ras?

Blandras schäfer, rottis och dalmatin. Får åka in till djuraffären, dom ska tydligen ha våg där inne;)
Då kan man passa på och fråga om vilket foder man ska ha, om han har gått upp i vikt..

Ett bra sätt att se på om hunden är överviktig är att man ska kunna känna revbenen, men inte se dem.
Annars så har de flesta djuraffärer vågar. Som det nämns i tidigare inlägg.

Jag brukar ganska ofta känna efter revbenen på min tik och tittar mycket på hur hon ser ut då hon lätt går upp i vikt. Är det på gränsen tar jag bort några kulor, inte mycket, bara lite brukar räcka. Har aldrig haft problem med vikten tack vare detta.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 096
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka