Vikt för Shetlandsponny

S

SockerSara

Är så otroligt sugen på att köpa en Shettis och då börja köra, till en början bara hemma och sen om det går bra kanske börja tävla..

Vad klarar Shettisar av som max att dra? Jag är ganska lång (184cm) och väger ca 70 kg, har kört trav-Shettisar och russ förr och det har inte varit några problem, men om man tänker att man kanske kör runt 3 dagar i veckan så vill man ju inte överanstränga pållen!

Har bara haft med ridning att göra egentligen, förutom när jag gick på Berga NBG då jag körde travare, ponnytravare och bruks. Har kört ytterst lite privat, men tycker i alla fall det är väldigt kul!

Sv: Vikt för Shetlandsponny

Nu ska jag vara riktigt tråkig ;) det finns några trådar redan om detta med vikt och shettis när det gäller körning. Men kortfattat de kan vid god kondition dra 3 vuxna lätt.Men sök gärna de andra trådarna...

Låter som inga problem alls.Klart du kan köpa dig en liten shettis.Det är ju tom så att en kompis kan åka med dig =).

Ska du hobbyköra hemma så är det inga problem med en shettis, ska du ut och tävla och har siktet högre än lättklass skulle jag rekommendera dig att skaffa två så du kan köra par ist, annars har dom väldigt svårt att hålla "jämna steg" med övriga ponnyer.

Jag tränar och tävlar två shettisar. De drar 120 kg till vardags (jag 65 kg och rockard 55 kg). Efter en grundträningsperiod (på minst 6 månader för 9-åring som inte varit körd på flera år) kör jag med maratonvagnen max en dag/vecka och det blir en vikt av 165-205 kg beroende på om jag kör med eller utan groom. Shettisarna tävlar lätt klass-nivå och tränas 3-4 ggr/v.

Okej.. men om man tex ska börja med en shettis, som är inkörd.. vad skaffar man för kärra då?.. är rockarden lättast? Antar att man kollar med den förre ägaren vad denne använt, men bara för att den är inkörd med en viss vagn så betyder det ju inte att den orkar gå och dra den 3-4 ggr/vecka... eller?
Är verkligen inte insatt i hästars dragförmåga/styrka!

Börja med en lätt rockard - á ca 50-60 kg. Börja med korta turer och se hur hästen svarar på det. Jag mäter alltid pulsen med stetoskop för att kontrollera att arbetet inte varit för tungt. Stetoskopet går att köpa på apoteket och kostar runt en hundring. Lyssna på återhämtningspulsen efter 10 min avskrittning efter arbete. Enligt böckerna har man arbetat hästen för hårt om den har över 100 slag/min i återhämtningspuls och har den lägre än 80 slag/min klarar den hårdare träningspass. Jag är väl lite mesig med mina för de ligger vanligtvis mellan 52-60 slag/min och den som är i bäst kondition nu har 44 slag/min efter en "lätt" runda. Min filosofi är att de ska tycka att det är roligt att dra och den motivationen kanske avtar om de kommer tillbaka "som en våt trasa" efter varje träningspass. Öka på grundkonditionen genom att trava längre och längre sträckor.

Jag vill förtydliga från mitt förra inlägg att jag kör dem enbet med dessa vikter.

Okej, tack så jättemycket för tipset! Är dessa värden gällande pulsen för shettisar då? Tänkte att de borde ha annan puls än större hästar... (?)

Häst som häst! De funkar fysiologiskt likadant som andra hästar. Variation i puls ligger mer på individnivå. Olika hästar har olika vilopuls och maxpuls så det går inte att dra alla över en kam. Men de värden jag nämnt är bra att utgå ifrån. Då vet du att du inte tränar din häst för hårt, för det var ju det som var din fråga. :idea:

Jo, absolut.. men ditt svar gjorde mig mer nyfiken ;)
Tack i alla fall!

Min shettis är en meter i mkh. I söndags drog han 200 kg en mil! Tempot var skritt och trav. Han är helrakad och var bara lite svett under däckeln när vi kom i mål. Det var en utflykt innehållandes några pauser på ca 15 min var.

Glöm inte att även en skettis behöver en bra sele med dom högre vikterna är en väl passande loksele att föredra

Hur mycket shettisen kan dra beror främst på hur den är tränad och vilken utrustning du har.

När jag var mindre hade vi en väldigt ordentligt körd shettis med ordentlig loksele som, medräknat vagnens vikt, drog ca ½ton på gummihjul i något sånär varierande lutning.

Det finns uppgifter om stora arbetshästar som har dragit upp till 21 ton på hjul :eek:.

Se bara till att du har en ordentlig sele och sätt igång och träna i små "doser" på att tung-dra i långsamt tempo, ännu långsammare i nerförsluten, så ska du se att shettisen orkar dra mycket mer än vad du nånsin hade kunnat drömma om.

Öka på vikten långsamt så inte ponnyn ledsnar och tappar framåtbjudning.

Och för guds skull, använd aldrig travsele utan använd antingen en maratonsele eller en ordentlig loksele (får du tag i en sele med ringkoller som passar så är den värd sin vikt i guld när du ska dra tungt) och selarna ska ha rejäla däcklar (man ska i princip ställa samma krav på en däckel som på en sadel vid tungdragning) och rejäla hintertyg(baksele).

Kan tillägga att jag har en shettis hemma nu som inte har några som helst problem med att dra 95 kilo "gubbe" i alla tre gångarterna :).

Inga problem alls att dra en rockard + vuxen person med travsele och långbrösta. Såvida du inte tänker ut och köra terräng...

Travselen är bara bra för att springa fort med, den är inget vidare bra vare sig för att dra tungt eller bromsa/backa med.

Har man en vagn som är lätt och man ska springa fort är travselen kanske bra, men den är knappast att rekommendera för att dra tungt med... sen är det ju en definitionsfråga vad som är att anse som tungt förstås, en rockard är ju inte så värst tung när man är på "väg" och då kan en travsele duga. Men ger man sig ut i terränglådan med vagnen så är ju fallet ett annat, även på ordentligt kuperad väg ger ju travselen en rad nackdelar jämfört med många andra seldon både i uppförslut som nedförslut.

Men detta förutsätter en ordentlig anspänning av åkdonet och att man har en ordentlig baksele och en bra däckel, annars är det nästan lika illa med vilken sele man än har.

inga problem för dig kanske, men tänk lite på hästen. Långbrösta är som att binda fast hästen i skaklarna, lika med skitsele, (vem kom ens på den iden? )... och skitsele är dokumenterat inte bra. logiken brister.

Tack till tacitus som gör ett bra inlägg.

En rockard med en vuxen i är inte att anse som tungt, och det är inga problem i normal "terräng", dvs lite backe upp o ner längs grusvägar i skogen t ex.

Jag VET vad du anser men sorry dina ord är INTE lag - även om du tycks tro det...

Har kört just ponny i en herrans massa år, både trav och lite till vardags och INGEN av dessa har blivit skadade eller haft några som helst problem med att dra rockards med travsele och långbrösta.
Det är nog mer dig det stör än hästen...

Travsele är ingen skitsele, det är en annan typ av sele. Jag har sett MÅNGA skitselar däremot med de mest illa tillpassade sk bakselar, svänglar som bara hänger o dinglar till ingen nytta, däckel som är både för mjuk och för kort m m, så skitselar finns det av alla olika modeller.

F ö tycker jag att din ton är bedrövlig - i vanlig ordning - du kanske kan "skrämma" kidsen här på forumet men hos mig framkallar du väl som mest en gäspning.

Travselen är utformad för att passa till lätta sulkys/rockarder, på jämt underlag och vid höga hastigheter. Och det är då den ska användas. I annat fall som ex. vid skogskörning eller med lite tyngre vagn så ska man använda sele som är bättre lämpad.

Travselen är utmärkt utformad även för lättare träning i normal terräng, och med rockard. Inga problem.

Det är så fånigt med det här gastandet om skitselar och att man i princip är djurplågare om man kör med travsele och rockard - det kommer alltid från körfolk. Det är sällan man hör det motsatta från travfolket att man MÅSTE köra med travsele - tänk om jag skulle vända på ert resonemang? Vilka hemska människor som kör omkring i dessa tunga vagnar med små ponnyer?

Man behöver varken baksele eller svängel till rockard om man inte ska ut och köra terräng som sagt. Sen är det väl en självklarhet att om man arbetar med hästen i skogen exempelvis så är det annan typ av utrustning som är lämpad för detta.

Däremot tycker jag att man kan varna nybörjare för att åka till Börjes eller Hööks och köpa sig en bröstsele som i princip inte har någon fast däckel alls och som endast möjligen skulle duga till tömkörning. Den funkar inte bra att dra någonting med.

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka