Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

T

Tola

Vad skulle ni ge för foder till en häst som i dagsläget är omusklad men ska bygga muskler?

Sv: Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

Ett med hög proteinhalt t ex lusern.

Balanserad foderstat med utgång från ett välbärgat hö med bra värden för hästen jag har. Ligga aningens högre i protein och så skulle jag ge flytande VSL (e-vitamin, lysin och om det nu var något mer).

Vad skulle ni ge för foder till en häst som i dagsläget är omusklad men ska bygga muskler?

Ett grovfoder med bra proteininnehåll.

Om det inte går att ordna så väljer jag ett tillskott som matchar proteinbristen i grovfodret. Vid liten till måttlig brist blir det gärna lusern, men det är så dyrt numera att jag inte skulle välja det om det krävdes lite mer.

Oj förlåt!
glömde nämna att det är en fånghäst=/

Då skulle jag undvika spannmål och melass. Men inget av dem är ju speciellt muskelbyggande i vilket fall... ;)

Oj förlåt!
glömde nämna att det är en fånghäst=/
Det förändrar ingenting, en häst som är muskelfattig har sannolikt proteinbrist.

Och - det är INTE proteiner som utlöser fång.

Okej i dagsläget får han betfor, havre och mineraler. Skulle det vara bättre me lucern, havre och mineraler då?

Havre är inget bra förstaval till en fångis, som jag skrev.
Självklart kan man ge små mängder utan att hästen reagerar, men då tillför det ju sällan något i näringsväg, heller.

Det är inte heller speciellt proteinrikt och tillför inte tillräckligt med protein om höet är av lite sämre sort.

Ta bort havren, det är inget bra alternativ till fånghäst. Lusern är bra när man ska bygga muskler, då det ahr ett högt proteinvärde

ha ett bra grovfoder, och sen gärna lusern, skulle ligga i över protein behovet tills den musklat klart sej.

...en häst som är muskelfattig har sannolikt proteinbrist.

...alternativt är inte riden i rätt form och på ett sätt som gynnar muskelansättningen.

Nu menar jag inte att TS inte rider sin häst bra! Men ibland kan man ju inte låta bli att undra hur många hästar med "proteinbrist" som saknar den där lilla detaljen med rätt avvägd och varierande träning?

(Ursäkta stickspåret.)

...alternativt är inte riden i rätt form och på ett sätt som gynnar muskelansättningen.

Nu menar jag inte att TS inte rider sin häst bra! Men ibland kan man ju inte låta bli att undra hur många hästar med "proteinbrist" som saknar den där lilla detaljen med rätt avvägd och varierande träning?

(Ursäkta stickspåret.)
Nja, när muskler SAKNAS beror det i nästan samtliga fall på att det inte finns tillräckligt mkt byggstenar att bygga musklerna med.
När DETTA grundkriterium är tillgodosett, DÅ kan man träna upp musklerna till styrka och uthållighet.

Dvs, det går att bygga upp jättefin muskulatur på en häst som bara går i hagen, genom bara rätt foderstat.
Och jag tror nog att okunskap som ryttare ofta går hand i hand med okunskap om utfodring också. Jag ser alldeles för ofta hästar med proteinbrist....
...som dessutom inte sällan bantas pga sin stora mage = får ännu större brist på både protein och energi. Och ägarna ivrigt påhejade av andra förståsigpåare som gapar högt om backträning, cavaletti och annat som ska stärka musklerna. Problemet är bara att det inte finns några muskler att stärka upp, eftersom hästen måste ta av sina proteinreserver (musklerna) för att ens täcka sitt underhållsbehov...

Senast ändrad:

Jag ser väldigt tydligt om jag inte ger luzern+ E-vit o selen - på nådra dagar faller hon ur och tappar muskler i ryggen.

Jag har funderat på att ge fi*erix eller vad det heter. Vad tror du?

man FÅR skriva ut produktnamnet.
Jag vet inte var det är för foder du menar.

Men generellt skulle jag nog rekommendera dig att ge lusern.

okej=)
Jag tror att det heter fibergi. Det är färdigblandat foder i säckar som innehåller mineraler, biotin o sådant de ska behöva.
Men visst luzern å musli skulle kankse med funka? e bara nyfiken på om det e någon som vet ifall det funkar att ge de till en fånghäst?

Fibergi är ett fodermärke, finns i flera olika varianter.

Det som är viktigt i ditt fall är att du ger ett foder med högt proteininnehåll.
Lusern har ett högt proteininnehåll, är bra för fånghästar och billigare än att ge en kraftfoderblandning.
Det går bra att ge bara lusern. Komplettera med lite betfor om du vill.

Förutom ett bra grovfoder med vettigt proteinvärde så rek jag havrekross + linfrökaka. Jag har envist låtit bli att ge mina hästar havre, förmodligen för att man blivit itutad att hästarna blir så heta etc etc men efter att ha tröttnat på hutlösa priser på helfodren återgick jag efter många års uppehåll till havrekross, betfor, mineraler.

Det sa typ "plopp!" och så började min 3-åring sätta muskler:) Om det är tillfälligheter eller inte det kan jag ju inte veta men förändringen kom efter att ha bytat foderstaten. Ger små mängder av linfrökaka också och det ger pälsen en härlig lyster plus att magen hålls i fint trim.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka