Viker mig i vänstersidan - hur få bättre kroppkontroll?

Sv: Viker mig i vänstersidan - hur få bättre kroppkontroll?

Med jämna mellanrum under ridpasset ska du vända dig om och titta bakåt över axeln, åt båda hållen, då känner man snabbt hur man sitter. Om man inte får till det, överdriver man rörelsen genom att ta bak hela armen och vrida överlivet så långt bakåt man kan och sedan likadant åt andra hållet. Rotera alltså, inte luta ;).

Är också sned i grunden och måste gå och få det lossat - det intressanta är att de gånger jag varit i väg hittills har jag blivit korrigerad just genom att höfter och axlar vrids åt olika håll med en knyck. Undrar om det finns något sätt man kan komma åt det själv?

Är man sned i höften kan man komma åt det lätt själv, men det krävs att någon visar IRL hur man gör.
Jag har gjort det en vända själv (med en hjälpande hand från sambon som aldrig gjort det innan) och det fungerade jätte bra. Inget som är farligt då man inte tar i.

Hej
Jag gick en tvådagars kurs i centrerad ridning...nu har jag en helt annan kroppsuppfattning och har fått känna skillnad på före och efter. När man rider "vanliga" dressyrlektioner blir man bara tillrättavisad, nu fick jag rida först som jag gör hemma sedan prova på ett annat vis och så tillbaka till hemmaridningen. Då kände jag tydlig skillnad!!! Och det var jättebra för mig iaf :bump: Men det gäller att underhålla det :angel:

Det är inte din (?) sida det sitter i. Det sitter ännu längre ner: i höften av vad jag kan se.
Är du sned? Eller är det bara till häst du är sned?

Är du sned i höften kan ingen träning i världen till häst hjälpa dig det måste du ta hand om utan häst och då kommer det att lösa sig till största delen till häst också.

Jo, det sitter nog i höften, min snedhet. Är stel och sned. Förr gick jag ofta till kiropraktor och massage eftersom jag alltid hade ont i ryggen. Redan hos skolsyster så konstaterade man att jag har lätt scolios.

Att du har scolios påverkar ju, men har du bara en lätt scolios så ska det inte påverka så mycket!
Den snedheten jag pratar om har kommit av att du kanske legat fel, gått fel under en period så blir man sned.
Det är lätt att fixa. Jag klarar till och med av att fixa det själv.
en naprapat är någon som kan hjälpa dig. Det tor jag dock tar lite längre tid än den varianten jag tänker på.

Jag har också haft mycket problem med min rygg. Kan fortfarande ha, men mycket försvann när min höft blev normal igen.

Har du några bra tips och råd? Jag är känd (okänd) för att jag kan snubbla på mina egna fötter:o

Tror vi tar det över pm istället. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama