Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det det där med en sten färgad som är svårt att hitta?
Just trestensringar är ju annars vanliga (och väldigt fina!)
Detta är inte min vigselring, men min mamma har låtit tillverka den av sin och pappas gamla vigselringar. Hade jag inte redan haft en vigselring så hade jag gärna använt denna, men nu får den sitta på höger hand istället.Vill ni visa bild på eran vigselring?
Förlovningsringen är i guld, helt slät. Vill ha en vigselring med en sten i. Eller ja bilden jag har framför mig är en i guld med en lite större sten i mitten (gärna i färg konstigt nog, är alltig basic annars) med två mindre diamanter bredvid. Dvs en på var sida.
Ser ringar där det står guld och vitt guld. Kommer den se annorlunda ut i färgen mot förlovningsringen då?
Jag lat satta ihop mina ringar eftersom forlovningsringen (solitaire) ar smalare sa den bara "glider den runt" annars och aldrig sitter snyggt uppat. Vigselringen har diamanter runt om hela ringen, vilket ar snyggt men himla opraktiskt. Jag har fatt satta dit tva (eller kanske det ar tre?) nya da jag lyckats tappa nagra stenar.
Dessa är mina. Förlovningsringen är i vitt guld och moissanit. Den tappade jag på en resa till Åre två månader innan vår vigsel så jag trodde jag skulle få gifta mig utan den, men lyckligtvis dök den upp senare i en ryamatta. Vigselringen beställde jag i vitt guld och moissaniter men när den skulle levereras månaden innan vigseln ringde de och sa att de gjort ett misstag, ringen går inte att beställa med moissaniter utan enbart diamant. Jag tänkte att det var då bövelen vad det skulle strula, vi hade precis ställt in hela bröllopsfesten på grund av Covid och skulle gifta oss ensamma så jag tänkte att ringar kan vi väl få ha ändå. Så det är bruten diamant i den. Det syns inte på bilden men de går hela vägen runt, tyckte det var snyggast för då slipper man tänka på om den snurrar runt. Den kan inte hamna snett.
Visa bifogad fil 126318
Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig"Nja alltså det finns ju hur många ringar som helat med färgad sten, men inte exakt så som jag vill ha den. Oftast är själva ringen antingen för tjock, för tunn, eller har en oregelbunden form. Stenarna får gå upp lite, men inte för mycket. Stenarna bredvid ska va ganska små, men runda.
Och den ska vara helt i guld 18 karat. Ingen annan färg.
Själva ringen i sig jag sett är nätt och fin, egentligen inte konstig på något sätt.
Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig"
Min vigselring är en guldring med en stiliserad liljekonvalj på, där bladet går över förlovningsringen och klockorna i konvaljen är små diamanter. Den ritade jag ett utkast på själv och tog sen hjälp av en guldsmed att förverkliga
Nej faktiskt inte. Inte så stor skillnad att vi tvekade, vad jag minns. Nu är det ett antal år sedan, men vi var/är definitivt inte gjorda av pengarÄr inte det jättedyrt?
Jag har också funderat på att sätta ihop mina, för även min förlovningsring glider runt lite (trots att jag har fått den förminskad två gånger). Men jag vet inte, det tar emot lite på något vis. Som att det skulle vara synd på ringarna på något vis, men det tycker jag ju verkligen inte att det är i ditt fall och egentligen ändrar man ju inte på något som har med varken utseendet eller värdet att göra... Hmm, får nog fundera på det i några år till, en vacker dag kanske jag stör mig tillräckligt mycket på snurrandet för att göra slag i sakenJag lat satta ihop mina ringar eftersom forlovningsringen (solitaire) ar smalare sa den bara "glider den runt" annars och aldrig sitter snyggt uppat. Vigselringen har diamanter runt om hela ringen, vilket ar snyggt men himla opraktiskt. Jag har fatt satta dit tva (eller kanske det ar tre?) nya da jag lyckats tappa nagra stenar.
Oj vad häftigt det låter! Har du någon bild som du vill visa?Men en guldsmed kan ju göra en ring exakt som du vill ha den. Man måste inte hitta en "färdig"
Min vigselring är en guldring med en stiliserad liljekonvalj på, där bladet går över förlovningsringen och klockorna i konvaljen är små diamanter. Den ritade jag ett utkast på själv och tog sen hjälp av en guldsmed att förverkliga
Det beror kanske på vad man vill ha? Är det massor av stora stenar blir det nog dyrt, men det hade det ju blivit med en färdig ring också. Våra ringar är specialgjorda, och kostade inte mer än motsvarande färdiga. Guldsmeden måste ju ändå tillverka ringen, så då verkar det inte spela så stor roll om det är en annan design eller inte.Är inte det jättedyrt?
Hmmm, jag måste leta efter en bild på dom när dom var nya. Nu är dom så oputsade att man inte ser skillnad på det röda och gula guldet (konvaljen är i vitt, gult och rött guld för att lyfta fram de olika delarna).Oj vad häftigt det låter! Har du någon bild som du vill visa?
Är inte det jättedyrt?
Jag har också funderat på att sätta ihop mina, för även min förlovningsring glider runt lite (trots att jag har fått den förminskad två gånger). Men jag vet inte, det tar emot lite på något vis. Som att det skulle vara synd på ringarna på något vis, men det tycker jag ju verkligen inte att det är i ditt fall och egentligen ändrar man ju inte på något som har med varken utseendet eller värdet att göra... Hmm, får nog fundera på det i några år till, en vacker dag kanske jag stör mig tillräckligt mycket på snurrandet för att göra slag i saken
Oj vad häftigt det låter! Har du någon bild som du vill visa?
Visa bifogad fil 126267
Här är min vigselring. Köpt på Kaplans, så den är begagnad. Från 70-talet. Vitt guld, diamanter och en rubin i mitten. Kostade ca 4000kr i inköp, men så lämnade jag in den hos en juvelerare på service och storleksändring så det tillkom ca 1500kr.
De hade så mycket vackra ringar på Kaplans!