Vidare utb i töm

P

ponnydamen

Jag undrar om någon kan förklara hur man går vidare i töm för att lära pålle skänkelvikning tex.

Eller andra övningar att gå vidare med.

Det funkar bra i alla gångarter och pålle är lydig men nu vill jag/vi gå vidare.

Kan tillägga att jag gått några kurser men skulle vara mer betjänt av egen tränare (vi är på "leta tränare stadiet" där, vill se först innan jag anlitar en duktig en).

Sv: Vidare utb i töm

Hoj hoj...:) Nog finns det väl någon här inne som är duktig på tömkörning och som kan ge vidare tips eller råd inför mer avancerad träning? Jag vägrar tro att jag är bäst, för det är jag INTE. Ni som kommit längre, snälla, lite välgörande övningar.

jag har gått ett x antal kurser i tömkörning under det senaste året och om en månad är det dags igen!

ska försöka beskriva lite här nedan, jag är varken proffs eller utbildad tränare, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå :)

både skänkelvikning och öppna är lätt att lära hästen vid tömkörning...

tömmen ska först vara rätt spänd/ligga på rätt sätt, dvs på hästens yttersida ska tömmen löpa i öglan högst upp och p åhästens innersida ska tömmen löpa längre ner (allt från mitten till längst ner beroende på vad som passar hästen bäst)

när du sen går på spåret ska du gå på innerspåret och hästen på spåret, du går alltså innaför-bakom hästen. då hamnar automatiskt tömmarna på hästens innersida.

för att sedan göra skänkelvikning är det lättast att vända upp vid A eller C, först gå rakt fram sen med hjälp av tömmarna och att du själv går tillbaka mot spåret på långsidan igen gå i skänkelvikning tillbaka mot spåret, det är tömmarna som visar hästen att den ska flytta på sig åt sidan, det är du som driver fram den så den inte bara flyttar åt sidan utan faktiskt går framåt och gör en skänkelvikning. lyssnar inte hästen på tömmen vid sidan måste du visa hästen att tömmen har man respekt för och den flyttar man sig ifrån om den kommer emot kroppen. de första gångerna kan hästen ha svårt att veta vad den ska göra men då får man visa tydligt att trycke rjag med tömmen på den sida ska du flytta på dig, använd långpiskan som extra hjälp om den inte förstår först.

öppna är ganska lätt det med. ni går p åspåret, du innanför spåret som vanligt. vänd sedan in hästens framdel, när framdelen är innanför spåret använder du tömmarna på hela hästens kropp, då ska hästen flytta sin kropp undan från tömmen (så som jag beskrev att den ska göra här ovan), samtidigt styr du med yttertygeln och visar vart hästen ska ta vägen.

alltså fungerar tömmen som en skänkel....:idea:

Okej det LÅTER ju jätteenkelt. Kan inte tänka mig att min pålle inte skulle klara det där. I alla fall inte utan lite träning.:D

Tror du att det kan vara en nackdel att jag aldrig använder pisk? Blir så mycket att hålla reda på och jag har inte heller behövt den innan. Det räcker liksom med att höja handen 10 cm eller så för att pålle ska bli uppmärksam eller använda rösten för den delen.

jag har gått ett x antal kurser i tömkörning under det senaste året och om en månad är det dags igen!

Nu bor jag ju inte där du bor men blir nyfiken ändå. Vem tränar du för? Har du något speciellt mål med din tömkörning?

Jag gör det för att det är så kul. Jag blir så glad av att pållen blir så lyhörd och lydig.

Har fö börjat med en annan pålle i töm som är helt annorlunda. Inte alls lika kul.:( Här använder jag trots allt spö men den har noll respekt för spöt. Kanske är jag för snäll och den bjuder inget alls. Borde kanske prova köra den ute i naturen istället, för att göra det roligare liksom.

du bör alltid använda långspö även om du anser att du inte behöver det. det är som en extra skänkel, en extra töm. vid lite krixigare situationer kommer du inte åt på nåt annat sätt än med spöt.

i stort sett alla som börjar med tömkörning tycker det är mycket att hålla reda på och struntar då gärna i spöt, men det är en vanesak bara. har du dessutom rätt utrustning (tömmar i läder inte för långa och ett väl avvägt lätt söp) så är det inga problem att hålla reda på allt efter lite träning.

spöt gör att det är lättare att lära hästen att flytta på sig, att få den gå på en rund volt utan att söka sig vare sig innåt eller utåt, det är spöt som ordnar upp detta....

om volten blir mindre o mindre, vilket är ganska vanligt, är det bara att rikta spöt mot framdelen av hästen så håller den sin volt eftersom söpt säger till att: nej, du ska inte gå in mot mig utan hålla dig där borta på voltspåret.

jag sysslar med tömkörningen för att få en stabil häst innan jag sitter på ryggen (har unghästar, islandshästar) och för att hästen själv ska klara ut sin balans i de olika gångarterna innan jag sitte rpå ryggen och försvårar alltihopa. även för att få en smidig välbyggd häst och som lite variation till ridningen...

tränar för en somheter Ann-Sofie (kommer ej ihåg efternamn just nu)

22280009.jpg
[/url][/IMG]

Gå en kurs!

Jag har regelbundet tränat tömkörning för Anders Eriksson och tycker fortfarande att skitsvårt. Att förklara det i text är ju ännu värre. Även om jag tycker Komma gjorde ett bra försök.

du bör alltid använda långspö även om du anser att du inte behöver det. det är som en extra skänkel, en extra töm. vid lite krixigare situationer kommer du inte åt på nåt annat sätt än med spöt.

i stort sett alla som börjar med tömkörning tycker det är mycket att hålla reda på och struntar då gärna i spöt, men det är en vanesak bara. har du dessutom rätt utrustning (tömmar i läder inte för långa och ett väl avvägt lätt söp) så är det inga problem att hålla reda på allt efter lite träning.

spöt gör att det är lättare att lära hästen att flytta på sig, att få den gå på en rund volt utan att söka sig vare sig innåt eller utåt, det är spöt som ordnar upp detta....

om volten blir mindre o mindre, vilket är ganska vanligt, är det bara att rikta spöt mot framdelen av hästen så håller den sin volt eftersom söpt säger till att: nej, du ska inte gå in mot mig utan hålla dig där borta på voltspåret.

Jag får väl bita ihop och ta det med mig då. Fast jag måste ju säga att det faktiskt har fungerat perfekt hittills, utan. Min pålle är som sagt väldigt känslig... det räcker att höja handen 10 cm.
Våra volter är enligt egen utsago i det närmaste perfekta. Jag vill som sagt gå vidare... Men jag inser när du berättar hur du tänker att spöt faktiskt har en väldigt bra och viktig funktion. När jag har använt det har jag ibland tagit ett kortare med mig ut. Men som det varit hittills hos oss har min hand/arm fungerat bra. Inser dock att för att gå vidare kommer vi behöva spö.

Gå en kurs!

Jag har regelbundet tränat tömkörning för Anders Eriksson och tycker fortfarande att skitsvårt. Att förklara det i text är ju ännu värre. Även om jag tycker Komma gjorde ett bra försök.

Men du... det är ju det jag gjort. Anders Eriksson hålls inte ofta i krokarna hos oss även om det händer och då är jag där.
Komma gjorde ett jättebra och ganska lyckat försök enligt mig. Jag tror jag begriper men kanske beror det på att jag innan hade en hyfsad uppfattning och har sett andra. Men det skadar inte att få det på print. Jag är en sådan person som gärna läser mig till kunskap också även om det är praktisk kunskap sas.

Jag ska också försöka hitta en privat tränare i närheten.

Jag är på samma ställe som du tror jag - har anmält mig till kurs och hoppas efter det kunna köra på igen på egenhand eller kanske "tjata" till mig enskilda träningspass längre fram.

Jag har ett stort problem - kanske fler som har samma? Nämligen att jag är ohyggligt oliksidig! Allt går som på räls i vä varv, t o m skänkelvikningarna men sen när det är dax för hö varv så funkar ingenting. Jag trasslar töm, kan inte hålla spöet på ett vettigt sätt, hästen blir spänd av min fumlighet och otydliga signaler/hjälper och det slutar med en frustrerad "matte" och en ARG häst som fnyser, kickar och gör minicaprioler för att visa sin missnöjdhet. Idag blev vi verkligen "ovänner" i ridhuset!

Man skäms ju nästan att visa upp sig på kurs:crazy:

Läs Anders Erikssons bok om tömkörning.
Står mycket bra där. Tror det finns video också

Läs Anders Erikssons bok om tömkörning.
Står mycket bra där. Tror det finns video också

Tack Mirre du sa något bra där. BOK.
Videon har jag sett men har ju ingen spelare hemma. Finns att låna i klubbrummet på ridskolan.
Visst kan man ju köpa men jag gillar låna.
Ja, kanske kan man be snällt på biblan att de köper in.:grin:
Men som sagt någonstans på biblan i Sverige har de säkert boken och beställa hem kan man ju alltid göra. Tack för tipset.

jag är ohyggligt oliksidig!

Du jag har nog tidigare haft lite liknande problem. Jag fokuserade oerhört mycket på min position och på att vara helt avslappnad själv och då bara löste det sig.

Vill verkligen höra mer om din träning sedan om du vill dela med dig. Ibland tror man att man är ensam. Själv ska jag prova idag med skänkelvikningen.

Påminn mig via PM så lovar jag att komma med en rapport, vi är med på listan för kursen 25/10 så därefter kan jag berätta.

Det känns rätt nervöst, är inte nybörjare på tömkörning eller körning men känner mig väldigt tafatt när det låser sig som det gör i hö varvet. Där känner man direkt hur mycket kunskap som fattas:crazy:
Jag får nog börja med en hoper ursäkter och förklaringar till instruktören innan vi kör igång med passet:o

Jag o dottern gick på kurs i våras (6 tillfällen, tror jag det var) med min 2-åriga vallack.
Känner igen det där med trasslig töm o en pisk som var lite här o var :angel:.
:idea:TIPS är att en sköter tömmen o en sköter pisken. Mycket lättare o mindre att ha i händerna, men man får jobba på med sammarbetet.
Hon som höll i kursen var jättebra. Förklarade tydligt, o var lugn o sansad. Skulle jättegärna gå på fler tömkörningskurser för henne!
Var ska du gå på kurs? Nyfiken som man e! Är ju oxå skåning!:cool:

Stävie, där hittade jag kurser för Göran Lindstrand, fick bra info om dem här på Buke:bow:

Vi ska dit nästa månad, kände att jag måste starta upp min nyligen tillfrisknade pålle lite mera först så att vi inte gör totalskandal i a f:o

25/10 Roligt, roligt... jag påminner.
Men du några ursäkter tror jag knappt du behöver. Meningen med kurser är ju att man ska lära och förbättra. :)

Jag, jag börjar bli pinsamt medveten om var min 4-åriga dotter fått sitt beteende ifrån - hon ska varken gå på simskola eller ridskola "för hon KAN ju inte simma eller rida riktigt än", "men när hon KAN det DÅ ska hon gå i skolan:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 808
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 653
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 815
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka