Vidare utb i töm

P

ponnydamen

Jag undrar om någon kan förklara hur man går vidare i töm för att lära pålle skänkelvikning tex.

Eller andra övningar att gå vidare med.

Det funkar bra i alla gångarter och pålle är lydig men nu vill jag/vi gå vidare.

Kan tillägga att jag gått några kurser men skulle vara mer betjänt av egen tränare (vi är på "leta tränare stadiet" där, vill se först innan jag anlitar en duktig en).

Sv: Vidare utb i töm

Hoj hoj...:) Nog finns det väl någon här inne som är duktig på tömkörning och som kan ge vidare tips eller råd inför mer avancerad träning? Jag vägrar tro att jag är bäst, för det är jag INTE. Ni som kommit längre, snälla, lite välgörande övningar.

jag har gått ett x antal kurser i tömkörning under det senaste året och om en månad är det dags igen!

ska försöka beskriva lite här nedan, jag är varken proffs eller utbildad tränare, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå :)

både skänkelvikning och öppna är lätt att lära hästen vid tömkörning...

tömmen ska först vara rätt spänd/ligga på rätt sätt, dvs på hästens yttersida ska tömmen löpa i öglan högst upp och p åhästens innersida ska tömmen löpa längre ner (allt från mitten till längst ner beroende på vad som passar hästen bäst)

när du sen går på spåret ska du gå på innerspåret och hästen på spåret, du går alltså innaför-bakom hästen. då hamnar automatiskt tömmarna på hästens innersida.