Vid vilken ålder tycker ni att man ska gå från ponny till storhäst?

När det känns bra att göra det, är mitt svar.
Vi sökte ett bra tag efter en D-ponny eller liten stor häst till min ena dotter. (lite begränsad ekonomi, då blir det svårare att hitta något som passar) Idealet hade varit en pensionerad D-ponny som läromästare när hon vuxit ur shetlandsponnyerna. Men slumpen gjorde att hon istället gick direkt till en pensionerad tävlingshäst på 165 cm... (13 år)
Okej, jo, man ska ju gå efter hur man känner i allt, men ändå är det ju andra faktorer som spelar in
Hur lång är hon själv? :)

Okej, jo, man ska ju gå efter hur man känner i allt, men ändå är det ju andra faktorer som spelar in
Hur lång är hon själv? :)
Det finns ju alltid skillnader i situationer, därför är det svårt att jämföra och säga vad som är bäst.
Min dotter är ca 165 cm så storleken på häst funkar från D-ponny och uppåt.

Beror ju helt på. Jag började rida som 12-åring, direkt på stora hästar trots att jag egentligen var lite kort. Sedan red jag ponnyer på andra stall senare också, men har alltid trivts bättre på stora hästar. Nu rider jag en kallblodstravare på 150 och känner mig skitlång (176 på 150 häst) men det funkar helt ok.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 302
Senast: kryddelydd
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 555
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama