Vid vilken ålder kan valpen....

Lejonelle

Trådstartare
Vid vilken ålder kan valpen hänga med på en 45-60 minuters promenad?
(differentiera gärna svaret för liten, mellanstor, stor ras).

Vid vilken ålder kan valpen vara ensam hemma 5 timmar med hundsällskap?
Utan hundsällskap?

Vid vilken ålder kan valpen förväntas sova hela natten?

Vid vilken ålder kan valpen hänga med på joggingrunda?

Vid vilken ålder kan valpen äta samma mat som en vuxen hund?

Sv: Vid vilken ålder kan valpen....

Intressant tråd, ska följa den och se vad de kommer för svar :)
Angående vilken ålder valpen kan förväntas sova hela natten så sover våran 11 veckors valp hela nätterna för det mesta. Men om hon behöver gå ut så får hon så klart göra det. Är det inte lite individuellt hur dom är?

Vad gäller mat brukar det väl stå på fodersäcken vilken ålder ungefär? Det gör det i alla fall på det foder jag använder och jag började för ett tag sen gå från junior till adult. från babydog till junior gick jag nog ganska snabbt. men som sagt det står förmodligen på säcken.

Min hund är 15 månader. Han är i och för sig inte ensam så jättemycket eftersom jag är arbetslös och mina föräldrar passar honom om jag jobbat. Men han klarar 3,5 timme max.

Jogging vet jag inte riktigt, cykla med dom har jag i alla fall lärt mig att man inte ska göra förrän dom är kring 1 år. Vi pratade om mellanstora hundar.

Min valp (flatcoated retriever) är 5,5 månad och hänger utan problem med på en sådan promenad någon gång i veckan. Han är alltid lös och får springa som han vill.

Jag skulle säga runt 8-12 mån kanske. Men allt beroende på hur valpen svarar på ensamhetsträning och hur lätt det går. Min valp (5,5 månad som sagt) är ensam max 2 timmar någon gång då och då med hundsällskap.

Utan hundsällskap?

Troligtvis samma som ovan förutsatt att man tränat ordentligt utan hundsällskap.

Väldigt olika. Min valp sov hela natten från dag ett, 8 veckor gammal. Medan bekantas hundar behövt gå ut på natten upp till 4-5 månaders ålder.

Tidigast ett års ålder för mellan och stora raser, beroende på hur hunden utvecklas.

10-12 månader brukar rekommendationerna lyda.

Senast ändrad:

Hum... Har en liten ras och han var väl runt 5 mån tror jag, vet inte riktigt. Rekommendationerna här varierar jättemycket.

Utan hundsällskap?

Jätteolika, dels mellan individer och dels beroende hur man ensamhetstränar. Jag skulle börja träna både med och utan hundsällskap från början i princip. Gissningsvis går det bättre med hundsällskap.
Jag har bara en och han var 6 mån.

Också individuellt. För min del andra natten och alltid sen dess (undantaget sjukdom såklart). Första natten sprang jag ut med honom så fort han pep, sen slappnade jag av lite och sträckte ner handen till honom om han pep nån enstaka gång och då lugnade han sig direkt och somnade om. Lite nojig förstagångsägare kanske;)

Runt ett år, beroende på storlek. Små raser växer ju klart tidigare än stora och de bör väl vara färdigväxta mer eller mindre. Om det är en ras som har mycket problem med hd rekommenderar vissa att man röntgar först (å andra sidan behöver ju hunden motion och muskler vid hd också så).

Utan hundsällskap?

Det där med promenadgrejen tycker jag är svår. Jag var ute med min unga hund (saluki) i någon timme redan när hon var 9-10 veckor MEN då var det ju inte "motionspromenader" utan vi gick någon meter, så hittade hon någon pinne att tugga på och jag fotograferade henne (hela tiden :angel:) osv. Promenader där vi gick hela tiden i 1 timme.. Det gjorde vi nog från att hon var ungefär ett halvår, kanske något äldre.

När det gäller att vara ensam så är det nog mest individuellt. Min 3åring kan det fortfarande inte. Tränar man ordentligt och utan konstiga motgångar av någon anledning så kanske när de är ett år gamla? Jag har ingen riktig koll på det.

Min unga dåre sov hela natten redan första natten hemma. Då var hon 9 veckor gammal. Det är inget ovanligt, men det verkar inte heller vara ovanligt att det tar ett tag (kanske en månad?) innan det fungerar.

Man brukar säga att de kan följa med på joggingrundor och liknande när de är ungefär 1 år gamla. Vissa extremstora raser (grand danois, irländsk varghund osv) kanske det är senare rekommendationer på?

Vissa ger vuxenfoder redan till valpar. Vissa väntar ett halvår innan de byter till vuxenfoder. Vissa väntar ett år innan de byter. Jag tillhör sistnämnda grupp människor.

Så fruktansvärt olika från hund till hund. Men

En valp brukar kunna sova hela natten ganska så tidigt. Innan 4-5 månader är normalt iaf..

SKulle nog tippa på ett en hund kan vara ensam utan hundsällskap vid 1 år i 5 h. Men det beror helt på hur mycket man tränar. Med hundsällskap (om sällskapet är super coolt) ska det kanske gå redan vid 7-8 månader..

Det här med promenader. Vissa säger att hunden bara ska gå små kortisar och att man ska öka lite i taget. Att en 6 månaders kanske kan gå på promenad vanligt gång tempo i 1 h och att hunden kan gå på riktiga promenader när den är fullvuxen (mellan 1-2 (ibland även 3) års ålder, beroende på storlek) För att inte överanstränga hunden och dess leder o.s.v.

Så finns det vissa som går på 1 h promenad med en 8 v valp och går 2-3 h med en 3 månaders valp. För att de inte finns något som bevisar att det överanstränger hunden.

Jag resonerar så att det ena kanske kan skada hunden i framtiden och det andra kommer inte skada hunden i framtiden. Min hund kommer inte lida av att gå på kortisar när den är liten. Om den behöver stimuleras kan man träna, klicker, lydnad o.s.v.

Med på joggingrundor kan ingen valp vara. Det är först när hunden är fullvuxen vilket är olika från olika raser. En cavalier kanske är fullvuxen i kroppen vid 1 år och kan då följa med. En schäfer kanske är fullvuxen vid 2 år och kan då följa med. En grand danois kanske är fullvuxen vid 3 år och kan då följa med.

Lycka till :D

Mina valpar har fått hänga med relativt tidigt på 1 timmes promenader. Kanske från 3,5 månaders ålder. Innan det får de hänga med men motvilligt bli burna ibland. Jag tycker man märker på valpen om den är trött. Har Dvärgschnauzer.

Lämna själv med hundsällskap 4 timmar gjorde jag redan någon vecka med Nova när jag åkte till stallet, det var alltså inte dagligen utan 2ggr/vecka. Och 4 eller 5 timmar är inte så stor skillnad för en hund. Allt beror ju på hur det funkar.

Själv utan hundsällskap händer i stort sett aldrig hos oss men tycker nog det beror på individen. Men inte före 5-6 månader. Sen tycker jag också det spelar in om det är dagligen eller nån gång ibland.

Olika när de sover hela natten, kan nog vara från 8 veckor till 4 månader. Mina brukar göra det relativt snabbt.

Brukar rekommendera mina valpköpare att vänta till runt 1år med ätt jogga med hunden.

Vissa behöver äta valpfoder till 1 1/2 år medan andra kan man byta på redan vid 6-7 månader.

Utan hundsällskap?

Min 5,5 mån schäferkille går jag med ca 45-60 min-promenader med, han är alltid lös, och det handlar inte om rask takt.

Två dagar i veckan är han helt själv ca 4 tim och klarar det galant, resten av veckan, 3 dagar är han med mig på jobbet.

Han rastas kl 21 och sen kl 4 när jag går upp för att jobba, så 7 timmar, är jag ledig så sover han runt 8-9 timmar.

Joggingrunda törs jag inte svara på, men jag väntar nog med sånt, kanske till höfter är röntgade, gäller även cykling.

Runt året står det på min fodersäck om byte från valp till vuxen.

Min valp (flatcoated retriever) är 5,5 månad och hänger utan problem med på en sådan promenad någon gång i veckan. Han är alltid lös och får springa som han vill.

Jag skulle säga runt 8-12 mån kanske. Men allt beroende på hur valpen svarar på ensamhetsträning och hur lätt det går. Min valp (5,5 månad som sagt) är ensam max 2 timmar någon gång då och då med hundsällskap.

Utan hundsällskap?

Troligtvis samma som ovan förutsatt att man tränat ordentligt utan hundsällskap.

Väldigt olika. Min valp sov hela natten från dag ett, 8 veckor gammal. Medan bekantas hundar behövt gå ut på natten upp till 4-5 månaders ålder.

Tidigast ett års ålder för mellan och stora raser, beroende på hur hunden utvecklas.

10-12 månader brukar rekommendationerna lyda.

Det glömde jag skriva, men jag tänker vänta med cykling och hårdare ansträngning (drag etc) till höfter och armbågar är röntgade.

Vid vilken ålder kan valpen hänga med på en 45-60 minuters promenad?Det fick vår valp (Staffe) göra från början. Bar honom när jag märkte att han blev trött vilket innebar en massa kånkande i början iof.

Vid vilken ålder kan valpen vara ensam hemma 5 timmar med hundsällskap?Jag tror Charlie var ca 7-8 mån innan han blev lämnad tillsammans med storebror så länge. Men det är sällan våra hundar är hemma själv så länge, vilket får mig att tänka på att det är viktigt ATT lämna dem också.
Utan hundsällskap?
Han är 1 år nu och har aldrig varit själv:o vilket jag iof inte tror är så smart... Borde vi nog börja träna på:grin:

Eftersom vi hade valpen i sängen så var det bara ett par nätter i början som vi gick upp med honom. Sen sov han som en stock hela nätterna.

Vid vilken ålder kan valpen hänga med på joggingrunda?Vi har precis börjat jogga lite smått med Charlie. Så 1 år. Hade nog väntat längre med en storväxt ras.
I somras såg jag en tjej som var ute och joggade med en schäfervalp som inte kan ha varit äldre än 16 v, det tyckte jag var lite onödigt.

Vid vilken ålder kan valpen äta samma mat som en vuxen hund?Det där tror jag är väldigt mycket beroende på ras. Småhundarna växer ju inte lika länge. Charlie har ätit samma mat som den vuxne i ca 2 månader.

Jag har mellanstor ras och min första valp var med på turer som sträckte sig så länge från 4 månaders ålder, men då mest lek utan koppel. Rena koppelpromenader så långa hände först vid 6-7 månader

Utan hundsällskap?
Med hundsällskap var han själv så länge när han var fyra månader utan problem (enstaka gång). Utan hundsällskap har han nog inte varit själv så länge ännu. Han är 11 månader nu.

Han sov hela natten tredje dagen, alltså på hans 8e vecka.

Rena joggingrundor på 40 min får han inte följa med på förrän han är 1,5 år. Har joggat enstaka 10-minuterspass med honom nu tillsammans med den vuxne och det har fungerat bra. Mest för att vänja honom vid aktiviteten.

Här tror jag många gör olika. Vet om uppfödare som inte ens ger valpfoder till sina kullar och så finns det de som ger valpfoder till 2 års ålder. Mina får foder som jag kan ge till både valpar och småätna, så jag kan ge samma till båda hundarna just nu.

Utan hundsällskap?

Oavsett om det är med eller utan sällskap, så tycker jag framför allt att hunden inte ska behöva vara ensam så länge att den behöver riskera att behöva kissa på sig inomhus... Det kan ju variera mycket, mina egna hundar har varit ganska sena med rumsrenheten, så dom har inte varit ensamma så länge förrän de varit ganska gamla... :o

Låt individen styra! :)

4 månader

6 månader

Utan hundsällskap?

7-8 månader

8-9 veckor

1 år (2 år om det gäller stor ras)

6 mån - 1 år

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 322
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka