vid vägran?!

Sv: vid vägran?!

armando skrev:
så här var situationen och så här gjorde ryttaren, och tränaren sa åt henne att göra så.

en häst vägrade, ryttaren ställer upp hästen framför hindret och rappar till hästen två gånger på baken med spöet.

väntar, och bankar två gånger med skänklarna.
lägger en volt och kommer sedan på hindret igen. hästen hoppar.

vid nästa oxer vägrar den igen, de gör samma sak.
och sen fortsätter det så här.

iaf, det är kanske så här man ska göra? det ser inte så jättetrevligt ut, men varför gör man så?

Händer det en gång tycker jag inte det är något att bråka om. Gör man det på varje hinder tycker jag det låter lite mysko. Men som sagt det är svårt att veta när man inte sett hela situationen.

Jag körde den mesiga stilen på min unghäst och gjorde ingenting när hon sprang vid sidan om och det fick till resultat att hon tyckte "varför hoppa när man kan springa runt hindret i stället?" Jag praktiserade metoden ovan ett par gånger och sedan lärde hon sig att det var fel att inte hoppa. Nu springer hon aldrig vid sidan om längre.

jag håller med dig. Har själv haft en häst som var väldigt hård i psyket. Han gjorde som han ville så länge man inte övertalade honom att göra som JAG ville. Har flera gånger betett mig "riktigt illa" mot den hästen, han hade bla en period där han ställde sig upp varje gång vi kom till ett vist avstånd från stallet. Hade någon sett mig när vi bråkade om det (med två dressyrspön och sporrar..) hade det säkerligen kommit upp en tråd om djurmisshandel här. Efter den gången gjorde han aldrig så mer.
Den hästen var inte rädd eller hade ont, han var DUM och försökte testa mig på ett FARLIGT sätt. Jag kan inte ha en farlig häst. Han måste få veta att det är fel.
Jag har aldrig haft en häst som litat så blint på mig som han gjorde när vi lärt känna varandra, kom man igenom skalet gick han genom eld för mig kändes det som.

På de andra hästarna jag haft har det däremot aldrig funnits någon anledning att använda spö på det sättet, den första stängde bara av och slutade lyssna, den jag har nu skulle få panik och bli jätterädd.

Som sagt, man måste känna av hästen, man ska inte slå en häst som är rädd eller har ont. Men en lat/istadig häst måste på något sätt få veta att den gjort fel.

*Knapplån*

Jag svarar till dom allra flesta, faktiskt.
Jag säger ingenting om metoden i sig (även om jag aldrig använder spö i någon situation), men tycker ni inte att det är lite dubbelmoral att i en tråd sitta och säga att "spö ska användas som hjälp, inte bestraffning*, för det är väl den vedertagna anledningen? Är det ok att bestraffa vid hoppning? Är inte det att tvinga hästen att göra saker genom att bruka våld?
Jag dömer ingen, det är bara en stilla undran...

Precis!
Det kan bli om man har otur, fullkomligt omöjligt att genomföra den ridning man tänkt om man aldrig tar i lite extra och "sätter punkt" för en hästs dåliga beteende!

Du sa till din häst ett par ggr rejält i stället för att "småhacka" alternativt mala tills hästen av trötthet gjorde som du sa.
Snällt mot hästen, den vet vad du vill, och du sliter inte i onödan på den med att rida an "30 ggr" på ett hinder och hoppa en av de gångerna.

Men vad ville hon med sina sporrar och sitt spö när hästen stod där på bakbenen?
Om jag får gissa så sa hon GÅ FRAMÅT I STÄLLET FÖR ATT STÅ RAKT UPP HÄR.
Så då blev ju spöet och sporrarna just det de är gjorda för, en framåtdrivande hjälp! :)

Håller med!

Många hästar jag träffat som har ägare som anser sig världens snällaste hästägare, de har otrygga hästar som inte litar alls på sin ägare vare sig den är på marken eller på ryggen!
Och för mig är anledningen enkel, de hästarna anser inte sin ägare/ryttare som ledaren. En häst som ser sin ägare/ryttare som ledare, den gör ju det ledaren vill, för ledaren är ju tryggheten som talar om att det inte är farligt!

Och om ngn ifrågasätter ledaren i en hästflock, då får den ju först snällt veta att den gör fel med bakåtstrukna öron och ev ett skenanfall. Men om denna ngn då ändå inte fattar vinken, då j-ar så tar ju ledaren i rejält! En gång, sedan är det klart!

Arwyn skrev:
*Knapplån*

Jag svarar till dom allra flesta, faktiskt.
Jag säger ingenting om metoden i sig (även om jag aldrig använder spö i någon situation), men tycker ni inte att det är lite dubbelmoral att i en tråd sitta och säga att "spö ska användas som hjälp, inte bestraffning*, för det är väl den vedertagna anledningen? Är det ok att bestraffa vid hoppning? Är inte det att tvinga hästen att göra saker genom att bruka våld?
Jag dömer ingen, det är bara en stilla undran...

Jag tycker det är OK att bestraffa om hästen dummar sig (=är istadig) oavsett om det gäller hoppning eller något annat i hanteringen. Är den rädd däremot kan man inte bestraffa den. Det är en smal balansgång ibland det kan jag hålla med om.

Tex. min häst gick glatt in i transporten. En dag fick hon för sig att stanna på lemmen och kolla sig omkring. Det fick hon. Sedan gick hon ett steg bakåt, då klatchade jag till henne med spöt och då förstod hon. Jaha, fel! Sedan gjorde hon det någon gång till och jag bestraffade och sedan gjorde hon det aldrig mer.

*lån*

Bestraffning ska ske under "ordnade" omständigheter. (dålig förklaring)
Men om hästen blir direkt farlig, då tycker jag att man ska bestraffa den.

Jag var, förra året, tvungen att ta med mig ett spö in i hagen hos min sköthäst.
När man gick in i hagen och skulle hämta honom och "han inte ville" så gjorde han utfall mot en. Blottade tänder, reste sig och rusade emot mig.
Då har jag slagit honom en gång med spöet.
Sedan gick jag en bit ifrån honom och han fick så i ett hörn och sura.
Så började jag nynna/sjunga lågt på en melodi jag alltid nynnar på i stallet.
Sedan går jag långsamt fram och tar honom, ger honom en klapp. så går vi in.

Jag har inget emot ryttare som rider med spö/sporrar. Däremot vet jag att det kan vara lätt att använda spöet "för mycket" när man är arg för att hästen har vägrat.

En annan metod är att rygga ifrån hindret och sen rida emot och hoppa. Det funkade på hästen jag rider i alla fall...

Ni som är så anti mot spö och anser att det är näst intill djurplågeri att använda det när hästen stannar... Vad har ni för hästar egentligen????? :confused:

Jag anser att när hästen enbart är dum så ska den ha sig ett par ordentliga rapp, man kan inte hålla på att gullegulla - speciellt inte på hästar som bara hoppar när det passar dem själva. Det är en helt annan sak om hästen har ont såklart!

tänker man på hur hårt hästarna tar i mot varann i hagen när de bara leker så är ett slag med spöet en liten fluglort.....

sen är det förståss viktigt att man bara tillrättavisar hästen när den verkligen har gjort något dumt, om man (omedvetet?) med sina hjälper ber hästen att stanna tex kan man ju inte klandra den....

Men blir inte det att tvinga hästen till något som den kanske egentligen inte vill? Strävar vi inte efter att hålla häst på lika villkor?

(Återigen, jag dömer ingen, påstår inte att "jag är bäst", är bara nyfiken.)

Det kan ju handla om utbildning av hästen också. Vad som är rätt eller fel.

Hur gör du med en unghäst som VILL bitas? Ska inte den korrigeras? En häst som inte VILL gå in i transporten? Fattar inte vad du menar med lika villkor.

Vissa saker måste hästen lära sig. En hopphäst bör lära sig att hoppa (förutsatt att ryttaren rider rätt), en dressyrhäst måste lära sig att rygga, de flesta hästar bör lära sig att gå in i transport.

I flocken fostrar de andra hästarna unghästarna. Gör de fel så hotar den äldre hästen en gång. Upprepar unghästen misstaget en gång till så smäller det - och då rejält. Som någon skrev är våra spöm mesiga i sammanhanget.

Igår blev min 4-åring förbannad på 3-åringen och vände baken mot honom och klappade till honom med båda bakhovarna i magen så det bara small. Han ruskade på sig och var lika nöjd för det, men han bet henne inte mer. Just då! ;)

Däremot så ska man veta NÄR man kan korrigera hästen vid hoppning. Hindret ska vara lagom för hästen och ryttaren ska inte gör några misstag, stannar hästen DÅ så tycker jag det är helt okej att klappa till den en gång. Uppenbarligen funkade det ju på den träningen du såg för hästen hoppade ju andra försöket. Att den sen stannade på nästa hinder är ju en ny situation.

Som i alla hantering med djur (och barn och människor osv) sunt förnuft och inte högre krav på hästen än den och ryttaren klarar av!

/C

SanchoPancho skrev:
För jag vet att de flesta inte vågar ifrågasätta, hur bra det än vore. Av alla de hundratals träningar jag varit på är det mycket få som ifrågasätter. Jag brukar men ibland ångrar man att man gör det. Bättre att hålla sig till sanningen.

Jag tycker det är ganska konstigt, så om en tränare skulle be en att hoppa utför ett stup skulle folk då göra det utan att ens fråga varför... Jag har alltid varit frågvis och frågat varför. Jag tror inte det har med mod att göra, för jag är en ganska blyg person bland människor jag inte känner väl. Men visst har jag hamnat i dispyter med en del tränare för att vi har olika åsikter, men på något sätt har vi ju rett ut det och jag tror i längden så lär jag mig mer av lektionerna eftersom jag även vet bakgrunden till övningen.

Till trådskaparen: Det är så man brukar få göra på träningarna, det är ju ett sätt att visa vem som bestämmer, och inte för det sagt att man ska sitta och slå och sparka hästen, utan man säger till lite mer bestämt, en del hästar behöver bli påminda lite oftare än andra, men jag tror att de allra flesta hästarna någon gång i livet behöver denna lilla tillrättavisning.

Arwyn: Tvinga hästen till något den inte vill? Vi har ju tvingat på dom hela deras 'livstil', så ska man dra det till sin spets så borde vi ju släppa dom som vildhästar igen. Om hästen tar överhand utan att man säger ifrån så blir det ju farligt för oss att vara bland hästarna och lika villkor helt och hållet vet jag inte om det verkligen funkar... Men om någon har någon teori så får den gärna förklara :D

Jaja, orkar inte längre, det känns som om folk tror att jag tycker att alla som tillrättavisar har fel, men det var bara en diskussion, och den känns helt missförstådd...

(Inte enbart svar till starcraft!)

Har varit med om något liknande. Hästen var under utbildning och hoppade allt men en gång när det blev för mycket för hästens huvud och då vägrade den. Tränaren var då genast där med ett spö och beordrade ryttaren att spöa. Sedan dess är hästen väldigt osäker och vägrar ofta på hinder...fast han egentligen tycker att det är roligt(hoppar glatt i skogen). Så trots att det gått flera år sen det hände så blev hästen "förstörd" den där enda gången som den fick flera oförtjänade spörapp...:(

personligen tycker jag att man får göra en avvägning. VARFÖR stannar hästen. är den osäker, testar den ryttaren, låg man helfel eller är den "jävlig".

min fd medryttarhäst stannade väldigt ofta med mig i början. faktum är att hon gjorde i princip allt tvärtom, vad jag än bad henne om. hon testade mig, hon var 21 år gammal och visste minsann bättre hur hindren skulle tas och i vilken galopp vi skulle hoppa... :p

det var bara att fortsätta träna, inga slag där inte. tillslut insåg hon att tjejen på ryggen åtminstone hade lite hum om vad vi höll på med och att det ibland var skönt att förlita sig på ryttaren. därför hoppade hon när jag var trygg och allt stämde. ofta vägrade hon för att jag var osäker och inte red ordentligt fram till ett tittigt hinder, slutade hjälpa henne när det var 2 språng kvar etc. då var det mitt fel, alltså, klappa på halsen och kom igen.

ibland hände det att hon var lite "ful" och stannade fast vi låg helt rätt, hon hade hoppat samma hinder flera gånger tidigare och enligt tränaren hade jag ridit rätt. de gångerna vände jag tillbaka till hindret, lät henne titta och la till skänkeln framför hindret.
red på igen, stannade hon nu fick hon en dask med spöet.

de gånger vi var ute på tävling kunde det gå hursomhelst. ibland var hon glad och gick som en klocka, andra gånger ville hon inte alls och vi kom knappt över första hindret. i början tyckte jag att hon var "dum/jävlig" och hon kunde få en klatsch med spöet, men märkte att det bara stressade upp henne. när hon stannade försökte jag istället bara vända tillbaka, klappa henne på halsen och säga "vi försöker igen" och 9 gånger av 10 när jag gjorde så så hoppade hon fint sen.

långt svammel, men min poäng är: man ska alltid ta reda på VARFÖR hästen stannar. min medryttarhäst insåg vi tillslut faktisk inte gillade att tävla, för hon hade dåliga erfarenheter från yngre år. hon slapp tävlingarna, för på träningen gav hon allt och älskade, då fick det stanna där.
ett slag kan stressa upp och ge helt fel verkan. hästen gör kanske sitt bästa, så varför slå den?
förutsätt att vägringen beror på DIG. majoriteten av gångerna är deet vi ryttare som (för)stör, vi är långt ifrån perfekta. det är vi som har fått för oss att hästarna ska hoppa höga, svåra hinder, då måste vi hjälpa dom, inte bestraffa dom.

ser otrevligt ut och d ÄR otrevligt! Definitivt inte nödvändigt! Det ger inte mer effekt bara för att du slår fler ggr . d hjälper även om du "bara" slår en gång , d RÄCKER! hästen fattar endå

Har nog inget mer att tillägga den här tråden, men det va instressant med alla olika sikter om det här..

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2