vid vägran?!

A

armando

så här var situationen och så här gjorde ryttaren, och tränaren sa åt henne att göra så.

en häst vägrade, ryttaren ställer upp hästen framför hindret och rappar till hästen två gånger på baken med spöet.

väntar, och bankar två gånger med skänklarna.
lägger en volt och kommer sedan på hindret igen. hästen hoppar.

vid nästa oxer vägrar den igen, de gör samma sak.
och sen fortsätter det så här.

iaf, det är kanske så här man ska göra? det ser inte så jättetrevligt ut, men varför gör man så?

Sv: vid vägran?!

Varför frågade du inte tränaren som sa att man skulle göra så här??

Rätt dåligt svar att fråga tränaren för jag vet att oftast så vågar man inte det, hur mycket man än skall våga göra det för att ha en "bra" tränare.

Ja, det är ett vanligt sätt att bestraffa hästen. Hästen skall veta att den inte får göra så. Det verkar ju som om det uppenbarligen inte hjälper.

Min tidigare häst vägrade när som helst, när hon kunde hoppa stannade hon och när hon borde stoppa så hoppade hästjäveln så man visste aldrig. Hon fick bestraffningar vill jag lova men det hjälpte inte. Hopphästar skall hoppa för sin mat, nu är hon avelsto :smirk:

Det är viktigt att man bestraffar vid rätt tillfällen, är det ryttaren som har lagt hästen i dunderbotten kan man inte gärna skälla på hästen. Alla gör på olika sätt. En del ryttare gör ingenting, andra går på som sjutton.
När McKinely stannade med Roffe i Falsterbo ville man inte vara i McKinelys "kläder". Roffe är rätt stark i både skänkel och hand (spö).

Nej, man får helt enkelt lära sig vad sin häst tycker, vissa hästar blir bara mer stressade och stoppbenägna.

SanchoPancho skrev:
Rätt dåligt svar att fråga tränaren för jag vet att oftast så vågar man inte det, hur mycket man än skall våga göra det för att ha en "bra" tränare.

Varför vågar man inte fråga varför man gör vissa saker, hur ska man då lära sig något om man inte vet bakgruden och målet med vad som görs?

jag tycker att metoden få hästen att hoppa genom att slå den låter helt sjukt! en höäst som inte tycker om att hoppa den ge rman fan i att hoppa med...det gäller at se lite till hästen behov också..o dom flesta hästar/ponnyer tycker det är jätte kul med hoppning..om då det är en häst man måste spöa för att få den över alla hinder, tänk efter(?) de borde finnas ett fel som går att lösa... hästen kanske har ont någon stans? kanske i ryggen eller i bena? klart den inte vill hoppa då, men va gör man inte om man har en arg ryttare på ryggen som spöar o sporrar upp stakarna! uasch p fy på dom som rider sina i anndras hästar på det sätter.. kallas inte som duktiga ryttare!! :mad:

Så gör vi på träning. Om hästen vägrar, ställer vi upp framför hindret piskar en gång och sedan skänklarna och sedan skrittar dörifrån och kommer igen.

Men alltså, ibland måste man ju tala om för hästen vad som gäller. De flesta hästar är lata av naturen, och en del testar ju om det fungerar att stanna istället för att hoppa. Speciellt ponnyer är ju ofta så att de bara måste testa och se var gränserna går. Hr de sen fått klart för sig att det är hoppa som gäller, gör de det oftast glatt.

Till trådskaparen- Jag tror jag vet vilken träning du pratar om, i alla fall, var det en exakt likadan situstion, och tränren kollade även sadeln efteråt och kommenterade att den låg långt fram och borde ses över.

ponnyryttaren skrev:
Så gör vi på träning. Om hästen vägrar, ställer vi upp framför hindret piskar en gång och sedan skänklarna och sedan skrittar dörifrån och kommer igen.

ja, det var ju på din träning jag kollade. ;)

jag tycker att metoden få hästen att hoppa genom att slå den låter helt sjukt! en höäst som inte tycker om att hoppa den ge rman fan i att hoppa med...

Ja, om det ändå var så i vår värld. Tror du att en världsstjärna som har en hopphäst med en otrolig kapacitet men är rätt lat och löser svåra situationer med att stanna, tror du att ryttaren säger nämen ujuj lilla häst, du verkar inte vilja hoppa så du får gå ut i hagen istället. Nej så är det inte.
Nu snackar vi inte om sjuka hästar, inte hästar som är rädda av någon anledning för att hoppa och inte hästar som inte är byggda för att hoppa. Hästar är av naturen lata djur, de gör inte mer än vi ber dem.

Tycker det är helt sjukt alla dessa panikartade hatinlägg om sporrar och spön, att man inte skall slå och misshandla. Det är inte det som de handlar om!! Kan man hantera sporrar och spö och säga till hästen på rätt sätt så är det väl bra med hjälpmedel. Du tror att hästen mår bättre av att ryttaren sitter och gnider hälarna mot magen än att den får en hjälp av en sporre? Lovar att det är inte sporren som ger en skänkeldöv häst.

Kanske du tycker att jag verkar vara en tyrann men jag älskar min häst och försöker hantera honom på bästa sätt. MEN om man vill komma någon vart så kan man inte låta hästen bestämma.

För jag vet att de flesta inte vågar ifrågasätta, hur bra det än vore. Av alla de hundratals träningar jag varit på är det mycket få som ifrågasätter. Jag brukar men ibland ångrar man att man gör det. Bättre att hålla sig till sanningen.

SanchoPancho skrev:
För jag vet att de flesta inte vågar ifrågasätta, hur bra det än vore. Av alla de hundratals träningar jag varit på är det mycket få som ifrågasätter. Jag brukar men ibland ångrar man att man gör det. Bättre att hålla sig till sanningen.

Få anser jag inte att man vill lära sig något, har man en tränare som säger "kostiga skaer" så måste man ifrågasätt VARFÖR, kan du tränaren förklar VARFÖR så är det bra, kan den inte det så undrar jag vad det är för en tränare, ingen jag hade tränat för igen iallfall.

Min häst har satt i system att stanna med min fodervärd för hon utmanar och testar hennes auktoritet. Med mig har samma häst bara vägrat ett fåtal gånger med och då för hinder som har varit lite intressant designade.
Min fodervärd är väldigt snäll och gör bara en ny anridning, givetvis med resultatet att de stannar igen och igen och igen...

Jag har nu uppmanat min fodervärd att använda spöet, för det handlar inte alltid om att hästen inte vill hoppa utan att den har fått andra idéer.
Där har även funnits lite andra detaljer att korrigera, men i första hand ligger problemet att jag rider bestämdare och i viss mån hårdare och har lägre toleransnivå än vad min fodervärd har. Min häst är inte sen att utnyttja tillfället :devil:

Men de lär sig nog så småning om de med. Men spöet måste man tyvärr ta till ibland på knipsluga hästar. Tilläggas kan också att min häst har sadel som passar väl och är fullt frisk

Apo

Kung Bob skrev:
vem e du!? Jag red också på den träningen!

jag har häst i privatstallet, satt på läktaren och åt godis, :D med
philip. vem är du?

apocalypsen skrev:
Min häst har satt i system att stanna med min fodervärd för hon utmanar och testar hennes auktoritet. Med mig har samma häst bara vägrat ett fåtal gånger med och då för hinder som har varit lite intressant designade.
Min fodervärd är väldigt snäll och gör bara en ny anridning, givetvis med resultatet att de stannar igen och igen och igen...

Jag har nu uppmanat min fodervärd att använda spöet, för det handlar inte alltid om att hästen inte vill hoppa utan att den har fått andra idéer.
Där har även funnits lite andra detaljer att korrigera, men i första hand ligger problemet att jag rider bestämdare och i viss mån hårdare och har lägre toleransnivå än vad min fodervärd har. Min häst är inte sen att utnyttja tillfället :devil:

Men de lär sig nog så småning om de med. Men spöet måste man tyvärr ta till ibland på knipsluga hästar. Tilläggas kan också att min häst har sadel som passar väl och är fullt frisk

Apo

Känner så väl igen det där. Har också en ponny som gärna gör på det sättet, är man för "snäll" mot den, ja då hoppar den bara inte.

känner man igen det eller? Har en ponny som älskar att hoppa, men har man inte talat om för henne att hon måste, ja, då hoppar hon heller inte.

*lån*

Med risk att bli totaltsönderskälld.

När jag rider, och "min" häst vägrar. JAG vet att det ALLTID är mitt fel. (näst intill)
Har bara varit med om ett undantag.
Jag skulle hoppa en bana på träning.
"Pirro" stannade och stannade om vartannat.
Tar man spö, blir han arg och stressad, men jag tog spö.
Tränaren sa åt mig att "lita på honom"
Så flöt det på, vi hoppade varenda hinder utan stopp.
Han fick gå där han ville, jag skänklade när han skulle hoppa, styrde på det hinder jag skulle och thats it.
Men sista hindret, där bjöd han jättefin, öronen framåt och galopperade på jättefint.
Tvärstopp! Jag flög som en projektil över halsen på honom.
Jag frågade då vad JAG gjorde för fel då.
"Han flinade och sa, du litade för mycket på honom. Han vet när han slipper. Han gjorde en fuling med dig"

Annars vet jag alltid att det är mitt fel när han stannar.
Dock kan det vara frustrerande när han bara drar och rullar ihop halsen och far iväg mot hindret. Stannar han då, då slår jag till honom lätt en gång på bogen och rider dressyr en stund, (tempoväxlingar) för att få honom att lyssna.
Och rider sedan på hindret igen.

När hästen vägrar, ska man först kolla på sig själv, om JAG gjorde något fel.
Sen ska man kolla så att hästen inte har ont, (sten i hoven, sår i munnen av bettet) osv.
Sen! Kan man börja bestraffa hästen om den gör det bara för att tjura.
Men det är väl sällan?

(Lite luddigt och långt. Är lite smålullig>)

Håller med!
Allt för många ggr är meningen med sådana här trådar att "dumma den som slår hästen med spöet".
Ofta så funkar det ju inte med att ta saker ur sitt sammanhang, man måste ju veta "historien bakom" också!

Jag har drämt till en häst framifrån med longerpisk vid ett tillfälle.
Hade ngn skrivit "ska man slå en häst med longerpisk framifrån när man longerar", vad hade reaktionen blivit här då?
För om ngn stått på håll och kollat, så hade det ju sett ut precis så!

Varför jag gjorde det? Jodå, det gick till som så att hästen i fråga var besvärlig och bytte hela tiden mot ägarens vilja varv när hon longerade. Hon bad mig om hjälp.
Jag har efter att i unga år longerat en lat, MKT kvick pålle som bytte håll hela tiden blivit så kvick att den häst knappt existerar som HINNER byta varv när den inte ska med mig.
Jag börjar longera, hästen försöker byta varv. Men hur han än försöker, så är jag på rätt plats, dvs snett bakom honom, så han kan inte byta varv utan måste gå framåt i det varv jag vill.
Då springer han rätt ut, tvärstannar när linan tar slut, vänder sig om och rusar rakt mot mig med bakåtstrukna öron och blottade tänder!
Så för att slippa bli totalt nedsprungen, så drämde jag till honom med pisken.

Kan tillägga att jag sedan aldrig mer "burit hand" på hästen i fråga, och han aldrig ngnsin mer gjort ngt liknade vare sig mot mig eller ngn annan.

Med det vill jag säga att ibland så ser saker mer fel ut än de är!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 717
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar